tisdag.

Här sitter jag på jobbet, lagom mätt efter lunchen, fått lite sol på näsan efter en promenad i Midsommarkransen med Klasson skvallrandes i luren och nu har jag en hög uppsägningar framför mig. Det sistnämnda tynger visserligen ner mig en aning men med lite TTA i hörlurarna så blir det nog ganska bra i alla fall.

Jag har enormt mycket att fixa med när jag kommer hem. Det ska bakas, målas naglar, ordnas med musik och tusen andra ting. Så jag antar att det där med nyårskrönikan får vänta till typ mitten av maj eller något, ha!


le love.



imorgon kommer min man hit igen, jag längtar.

eskapism.

Att återigen ha en iPod är ljuvligt. Jag ligger och lyssnar på Air France, trots att familjen sover, för ingen hör. Bara få försvinna in i min egen värld.




När vi ändå talar musik - ett rop till alla vänner där ute: om det är något speciellt ni vill höra på onsdag så lämna en kommentar så fixar vi det.


måndag.

Ännu en dag på jobbet, en himla massa att göra till skillnad från de flesta dagar. Därefter så storhandlade jag och mamma och sedan har jag fixat inför nyår mest hela kvällen. Nu håller mina ögon på att slå igen av sig själva så jag gissar att det är bäst att lyda John Blund och hoppa i säng.


i am almost as bad as my friends.

Solsken, lunch i Liljeholmen, promenad i Midsommarkransen och en jävla massa uppsägningar. Jag borde ta mig i kragen, verkligen, och sluta stalka vänners bekanta via deras bloggar. Att läsa tre år av en relativt okänd människas liv är inte okej - eller i 2000-talets bekräftelsebehovshysteri så kanske det helt enkelt är okej att stalka folk på internet.

En timme kvar, sedan frihet.


no more late nights.

Så var det tillbaka till vardagen igen. Det är dags att avbryta Shakespeare in love för att hoppa i säng nu. Tillbaka till verkligheten och jobbet imorgon. Inga fler sliriga kvällar i päls och drinkspill i håret, inga uppesittarnätter med tv-serier eller fikakvällar. Det är ledigt kring nyår och trettondagsafton, sedan då? Påsk.

Jag tycker att det känns fruktansvärt deprimerande.

fabulous drinks, and nights.

Fantastisk kväll! Jag och Klasson möttes efter en smärre klädkris på Bauer för Rasberry Fudge och Marrakech. Drinkar väl värda sina namn. Det kändes som om halva Stockholm beslutat sig för att starta kvällen där då det var både trångt och varmt. Men vi lyckades kyla ner oss på väg till Berns då vi halkade fram på frostiga gator. Väl inne på Berns var det desto varmare och trevligare. Trevliga människor, britter och andra, samt välbekanta ansikten. Ett par drinkar till och sedan dansade vi till tung hiphop in på småtimmarna.

Det var en ganska intressant kväll igår också, jag tror att jag blev utsatt för Neil Strauss
The Game och jag må säga att det fungerade inte det minsta. Jag kände mig arg hela vägen hem i taxin men imorse bestämde jag mig för att se det som en rolig upplevelse och fick alla mina känningar bekräftade under min fika med Johan L'Angolo. Det var trevligt att träffa grabben igen och luncha. Därefter återvände jag till mina fjortisfasoner och solade solarium - något jag gör ytterst sporadiskt nu för tiden. En annan femma var det back in the days då det var obligatoriskt besök på Solkungen varje torsdag.

Nu blir det Shakespeare in love och popcorn samt lite telefonskvallrande, såklart!

lördag.

Idag har jag och mammi haft en heldag. Efter lite frukost och hejdå kramande på mormor och morfar begav vi oss in till stan för att byta lite julklappar, handla lite beauty produkter och klämma på reaprylar. Efter Natalie Schuterman var jag helt slut - alla dessa vackra skor, väskor och en och annan Lanvin-klänning tog verkligen musten ur mig. Det var nära att jag kom hem med både det ena och det andra, så som den perfekta kjolen från Thomas Burberry men det gäller att hålla hårt i plånboken innan man flyttar till Paris. Så jag och mamma åkte till Söder och gick på en upphaussad thairestaurang och åt massor av smårätter och drack Singha istället. Nu är jag mätt, trött och en aning blöt efter att ha legat i badkaret. Det är dags att svida om till något roligt och sätta på sig klackar för ikväll ska jag och Klasson ut och svira. Puss!

golden fields and handsome boys.

Det finns en egenskap som jag ogillar starkt hos mina medmänniskor - förmågan att tro att gräset alltid är grönare på andra sidan. Jag har några få vänner som besitter denna egenskap och varje gång den sidan hos dem kommer fram så undrar jag smått varför jag ens är vänner med dessa människor längre. För personer som känner att gräset är grönare på andra sidan kan aldrig någonsin uppskatta sina vänner. Det finns alltid andra personer, lite längre bort, i periferin som skulle kunna vara roligare, häftigare, snyggare vänner. När man bjuder in dessa människor till olika events så förväntar man sig en vänskaplig reaktion, ett tack och ett glatt ja, inte ett tveksamt leende och repliken "Absolut, jag kommer jättegärna om inte jag ska..." eller så får man ett ja, men i sista sekunden möts man av ett "Du, jag ska till XXX istället, så jag hinner kanske bara umgås med dig en stund? Eller du kanske inte har något emot att vara själv?" Precis som när man umgås med de vänner som besitter denna egenskap så kan de aldrig fokusera på konversationen - utan det finns alltid människor som går förbi, mobiltelefoner som piper eller tidningar att bläddra i. Och de få gånger som de faktiskt deltar i konversationen så pratar de alltid om sina andra "vänner", namn man inte känner till, personer man aldrig har fått träffa, personer som man vet att ens vän inte är mer än ytligt bekant med.

Människor som besitter den här egenskapen får en alltid att känna sig mindre värd. Och jag har bestämt mig nu att efter nyår så är det dags att börja rensa i mitt liv. Varför ska jag umgås med människor som får mig att må dåligt? Varför ska jag anstränga mig för att vara deras vän när jag har så mycket bättre personer i min närhet.

Det mest sorgliga är att dessa vänner som besitter den här förmågan är ensamma individer och jag är alltid en av deras få riktiga vänner, men tyvärr har de själva inte upptäckt det ännu utan tror naivt nog att alla kontakter i telefonlistan kommer svara när det verkligen gäller.

is it a movie or a film?

The Duchess, Australia, The Baader Meinhof Complex, Rachel getting married, Mamma Mia eller kanske Vicky Christina Barcelona? 

När man sällan går på bio finns det plötsligt väldigt mycket att välja mellan.

annandag jul.

Gårdagen gick åt till att smälta all julmat, dricka lite vin och sedan träffa Vici L'Angolo för tjejsnack och därefter en promenad till Slussen genom ett vinterkallt Stockholm. Idag har jag promenerat lite till och lekt med mina julklappar. Det är precis som när man var liten - jullovet går åt till att leka med sina julklappar. Jag har med andra ord lekt med min nya röda iPod nano. Vi har bytt dator här hemma vilket innebar att hela mitt iTunes bibliotek försvann så idag har jag ägnat tre timmar åt att återskapa ett nytt iTunes bibliotek och laddat ner nya låtar. Nu ligger älsklingen på laddning för att bli redo att bli en del av mitt vardagsliv igen. Fantastiskt!

Snart vankas den tredje släktmiddagen för den här högtiden och därefter får vi se vad som händer. Jag vill ut och träffa folk, det är ett som är säkert. Inga klackar kanske, men åtminstone en biofilm eller en drink.

juldagen.

Idag har jag tagit det lugnt - sådär lugnt som man bara tar det på julen. Jag har sovit ut, tittat lite på mina presenter, tagit ett bad, en promenad i ett frostbitet Mälarhöjden och ätit turkey dinner. Ett lass kalkon och ett par rediga glas rödvin senare sitter jag här, lagom sömnig och mysig i min favorit Carin Wester. Nu ska jag ner och dricka lite Cointreau med morfar och sedan ska jag bege mig in emot stan. Istället för galet indieröj på Berns ikväll med Klasson blir det nog kvällsfika på L'Angolo med Vici - men det är nog bäst att ta klackarna i alla fall, för man vet aldrig var vi hamnar sen!

god jul!

Imorse vaknade jag utsövd för första gången på länge och åt grötfrukost med moffen och mommo. Fick en morgonpresent av mammi och pappi som nästan fick mig att tappa andan men jag återhämtade mig kvickt under en promenad utomhus. Det började snöa och lite av julkänslan tycktes infinna sig. Därefter har det varit en kavalkad av julbord, ostbricka, julöl och rödvin, julgodis, clementiner, Kalle Anka, kaffe och mandelformar och tomtens som krävde en sup innan han delade ut julklappar. Oh well, en aning charmigt kanske. Jag fick fina klappar men som vanligt känner jag mig mestadels tom precis när jag har öppnat klapparna men lagom till imorgonbitti så kommer jag vara överlycklig över dessa materiella ting. Nu funderar jag på att ta ett glas rödvin och smita ner i källaren med SATC-filmen (en julklapp från Vici) och fortsätta firandet för mig själv!

Hoppas ni alla har en toppen julafton med nära, kära, god mat och dryck och fina klappar. Puss!



natti natti.

Om lite mer än 30 minuter är det officiellt julafton. Det är dags att smyga ner i vardagsrummet nu och lägga ut julklapparna under granen - sedan är det bums i säng för min del. Jag har gäspat mig igenom hela kvällen och kan knappt vänta tills det är min tur att lägga huvudet på kudden och sluta ögonen. Och drömma om alla fina presenter som tomten (förhoppningsvis) kommer med imorgon!




tisdag.

Dan före dopparen dan, eller hur det gamla ramsan går. Det är julafton imorgon och snön lyser bar från snö - men trots det så känns det faktiskt ganska mysigt. Sol gör mycket och att veta att mörkret vänder nu och får snart ge plats för lite sol. Där hemma väntar mormor och morfar, mommo och moffen från Dalarna och jag gissar på att det blir en kväll med glögg, lussebullar och knäck. Jag ska försöka klämma in ett The Hills avsnitt också och kanske norpa en julöl för att fira att jag har minilov nu. Inte jobb förrän på måndag igen. Det ska bli jätteskönt att få sova ut ett par dagar, slå klackarna i taket med Klasson och frossa i allt som hör julen till. Puss!

one last wish.

Jag sitter som vanligt och slösurfar på jobbet och hoppsansa, Natalie Schuterman har 40% rea. En liten svart klänning från Milly skulle inte sitta fel, precis som att jag inte skulle tacka nej till Lanvin Pise-bag.

Snälla snälla tomten
, kan du inte klicka hem lite godsaker till mig och lägga paketen under granen tills imorgonbitti?

nämen titta!

Vilken pingla som ligger på plats 3 i Stureplan.se:s Fashion Paparazzi. Ingen mindre än Tijana har norpat åt sig den platsen!

nu är jag helt matt.

Jag hatar att behöva ta jobbiga telefonsamtal. Jag hatar att behöva säga upp mig och svika det uppdrag jag håller på med just nu. Jag hatar att få samtal som lägger mer ansvar på mina redan nedtyngda axlar. Nu vill jag bara åka hem - jag är helt matt.


något jag förvarar längst in i hjärtat.

Speciella minnen förvarar jag längst in i hjärtats kammare, bakom klaffar och pulserande blod. Många av mina speciella minnen har med böcker att göra. Jag minns precis hur det luktade, vad jag kände och tänkte när jag läste en speciell bok. En sådan bok är serien om Anne på Grönkulla. Tre tummade pocketböcker har jag i bokhyllan om den rödhåriga pratkvarnen och fler böcker lånade jag på biblioteket om Anne, Matthew och Marilla i den pitoreska byn Avonlea.

Jag läste i DN imorse att det börjar en dramaserie i tre delar ikväll om just Anne. Ja, hon har varit mycket på tapeten de senaste halvåret i och med
Åsa Warnqvists avhandling om hur Lucy Maud Montgomerys böcker har påverkat det svenska folket och våra läsvanor.

Det ska bli spännande att återuppleva dessa speciella minnen och jag tror minsann att jag ska gräva fram mina gamla böcker och läsa dem återigen.

måndag eller torsdag.

Det är måndag idag, men jag väljer att se det som en torsdag. Näst sista dagen innan det är ledigt. Det ska bli extremt skönt med lite ledigt kring jul men samtidigt känns det konstigt att inte ha jullov. Jag har inte vant mig av med att alltid jobba och aldrig vara ledig. Det är soligt ute men lite bittert ändå att snön som föll när jag gick och la mig igår har smält undan. Jag känner ingen julstämning alls i år och där hemma bakas det julgodis och granen pyntas idag. Hade jag inte suttit här så hade jag kanske fått känna lite mer julstämning hemma. Oh well, bara sex timmar kvar tills jag slutar.

sasha.



Söndag kväll och det är dags att gå och lägga sig. Mycket som händer i veckan - julafton, saker som behöver fixas inför nyår och ett och annat kilo som borde tränas bort i förebyggande syfte. Hah! Vi får väl se hur det går.

helgen.

Vilken fin helg det har varit! I fredags somnade jag visserligen framför Titanic och ostbågar eftersom jag var så slut efter veckans arbete men det gjorde inte så mycket för jag vaknade desto piggare på lördagen. Jag och Chris jäktade in till stan där vi mötte Josefine för att armbågas i butiker, småtjafsa över vägdirektioner och handla de sista julklapparna. Efter en snabb kaffe på L'Angolo så bar det hemåt för att duscha och svida om innan vi åt middag på Berns Asiatiska. Det blev många smårätter, en del bekanta ansikten och vänner, en fördrink och ett glas rödtjut avrundat med en Thai Créme Brûlée innan jag och Chris drog oss till Terassen för en Lynchburg Lemonade och Berns Fruity. Så en sen kvällspromenad till Slussen fick avsluta vår kväll.

Idag, årets mörkaste dag, som även råkade vara en av de ljusaste dagarna på länge så har vi ätit brakfrukost för att fira pappa som fyller år, promenerat nere vid vattnet och bytt julklappar. Finfina saker har jag fått minsann! Nu har jag pussat pojkvännen hejdå, haft lite lussebullsfika med mig själv och Shantaram och ikväll vankas hemlagat och tårta. Puss!

fredag.

Härliga härliga fredag! Det går inte att ogilla denna fredag även om det regnar utomhus. Trött som sjutton är jag, men mätt. Jag har precis lyckats klämma i mig en Mocca Choklad muffin från Muffinsfabriken. Ja, när det inte finns kläder att shoppa så kompenserar jag det genom att köpa godsaker. Istället för att springa runt i butiker under lunchen sitter jag still och eh, ja, känner fettet fastna på kroppen. Oh well, det är inte helt fel det heller.

Ikväll blir det nog lugnt då jag antagligen kommer somna i tv-soffan men det finns en liten chans att jag orkar snöra på mig mina ankelboots och ge mig ut tillsammans med Vici och Empan och dricka drinkar. Puss!

heder, politik och knivar i ryggen?

Jag har funderat mycket över heder, etik och moral sedan gårdagens debattartikel av och om Jonas Bysell. Det är inte svårt att konstatera att Bysell gjorde ett rejält övertramp i och med sin fylleskandal och befarade misshandel. Det pågår en intern diskussion kring hur Bysell har agerat och hur Förbundsstyrelsen i och med att Bysell blivit utesluten, har agerat. Det är också väldigt uppenbart att Bysell vill hämnas, att han känner sig dåligt behandlad - annars går man inte ut med en sådan debattartikel i Expressen. Att han inte längre känner igen sig i politiken - fine, men att raljera om spritskandaler är inte någonting man bör göra om man vill sjunka med hedern någorlunda i behåll. Det finns många frågetecken. Vem läckte till media? Bör inte media rapportera om sådana här saker? Var Bysells partikamrater medskyldiga då de inte tog hand om honom? Bör man när man besitter ett förtroendeuppdrag dricka sig plakat på en officiell tillställning?

Jag kan egentligen vara utgå från det jag har upplevt. Jag har också suttit på en middag brevid en dregglande idiot som bestämde sig för att spotta på golvet, kissa i korridoren och bete sig som ett svin. Det var inte roligt någonstans.

Men jag känner personligen att det enda rätta att göra efter man har begått ett sådant misstag är att avgå. Be om ursäkt offentligt, ta sitt straff och sedan avgå. Visst blir man svedd, och någon plockar succéns vingar från ens rygg - men man sjunker inte till botten utan livboj medan andra människor tittar på och skrattar.


Update:
Märks det att jag är fruktansvärt irriterad?

definitionen av en god vän.

Det är ofta svårt att definiera saker och ting, men definitionen av en god vän heter Vici. Ikväll hade vi en lite julfika tillsammans. Först promenad, därefter thé och lussebullar och tusen samtalsämnen om allt och ingenting. Vi pratade så pass länge att jag tillslut var tvungen att försöka hålla tyst för jag ska ändå upp och jobba imorgon. Men med riktigt goda vänner finns det alltid någonting att prata om - eller en tystnad som säger allt. Sedan märks det också att vi har väldigt lika smak och känner varandra otroligt bra. Jag gav Vici ett par cocktailglas i julklapp, ett par glas jag själv suktat över länge men valde att ge till en god vän. Vad tror ni att jag fick i julklapp av Vici? Likadana glas såklart!

Nu ska jag sova, och imorgon mina vänner är det fredag och det är helt fantastiskt!

kan folk aldrig hålla sig i skinnet?

MUF är för många synonymt med vilt festande, rosa skjortor och backslick. Jag som medlem i Moderata Ungdomsförbundet har en helt annan syn på partiet än vad media har, men ibland tycks mediebevakningen vara fullständigt korrekt. Under stämman i Göteborg så skapades svarta rubriker i och med en spritskandal, misshandel och vandaliserad minibuss. Moderaterna röt ifrån åt alla dessa ungdomar och svenska folket jublade över att fördomarna återigen blev sanna. På dagens debattsida i Expressen ger den numera uteslutna medlemmen Jonas Bysell sin version av vad som hände den där natten och pekar på flertalet brister inom MUF. Jag vet inte vad jag ska tro, tycka eller känna - men det känns i alla fall otroligt sorgligt att människor aldrig tycks hålla sig i skinnet.

det är inte lätt när korten bränner hål i min mulberry.

Jag trodde att jag skulle vara mer intresserad av samarbetet mellan Lanvin och Acne. Jag tycker väldigt mycket om både Lanvin och Acne, var för sig, men tillsammans, i denim, huh! Jag är mycket skeptisk hur läcker jag skulle vara klädd i jeans från topp till tå, så jag stressade inte alls från jobbet igår för att slita i plaggen även om medierna spår att det kommer bli samlarvärde på plaggen utan istället satt jag och surfade lite på diverse hemsidor. Och blev kär i en väldigt Gossip Girl-esque klänning.

Ända sedan jag beställde Klassons födelsedagspresent på nätet så har jag velat klicka hem julklappar till mig själv. Dock borde jag inte göra det, jag borde inte spendera en massa pengar när min ekonomi har varit allt annat än stadig den senaste tiden. Däremot så behöver jag klänningar till mitt nya jobb - massvis med klänningar och den här klänningen är perfektion. Plus att idag ska jag träffa fina Vici och julfika, så varför skulle jag inte unna mig en tidig julklapp?

Klockan tickar och idag är sista dagen att lägga beställningen om jag ska kunna bära klänningen på julafton med knästrumpisar och diadem för att se ut som den fina flicka min släkt vill att jag ska vara.

Oh well, det är då inte lätt när det är svårt!

i am your king, queen and the girl next door.


Hedi Slimane, såklart.


onsdag.

Jag är helt slut, som vanligt på eftermiddagarna. Tyvärr tar jobbet inte riktigt slut för att jag lämnar kontoret. Det är en massa saker som ska fixas hemma också. Så som att städa rummet och dylikt. Men så fort jag är klar med det ska jag lägga mig i badkaret en stund och förhoppningsvis lyckas hålla mig vaken också. Puss!

"achieve a greater degree of success than expected"

Det är inte lätt ibland. Jag har ungefär världens mest långtråkiga jobb och mina arbetsuppgifter börjar sina så nu kryssar jag kort och gott avtal som har gått ut, slänger pappret och sorterar plastfickor. Det borde vara lätt att sjunka i trans under ett sådant arbete, men som vanligt så måste jag topp-prestera. Klarade jag av att kryssa 250 avtal igår så ska jag minst göra 300 idag. Notera att jag verkligen inte har ett prestationsbaserat jobb - om två månader flyttar hela min avdelning till norra Norrland och jag får inte mer betalt för att jag sorterar plastfickorna fint i lådor istället för att bara slänga dem i plastpåsar. Trots det så måste jag toppa mig själv konstant. Jag är en sann overachiever... tills en tös på jobbet sa åt mig idag att ta det lite lugnt med kryssandet, då hann jag både ta flera kafferaster och kolla en och annan blogg.

tisdag.

Förutom att jobba så har jag varit på upptäcksfärd idag. Efter att ha ätit en hyfsad lunch så bestämde jag mig för att gå ut på en liten prommis och utforska Midsommarkransen. Jag har alltid älskat Midsommarkransen, precis som jag älskar Aspudden för alla sirliga hus och små caféer. Hur kan man inte vilja bo på ett ställe där gatorna heter saker som Nypongränd och caféerna har rutiga dukar och serverar hembakat ekologiskt bröd och heter saker som Ett litet krypin? Needless to say, jag var överlycklig när jag upptäckte den ena pärlan efter den andra samtidigt som jag lyssnade på musik. Min iPod är stendöd men jag kom precis på att jag har ju radio på min mobil och lyckades skramla fram ett par hörlurar imorse. Men medan jag trallandes korsade gator och försvann bakom villor så lyckades jag totalt tappa bort mig själv. Jag har noll lokalsinne och jag fick på måfå i en halvtimme åt ett håll för att försöka hitta till tunnelbanan - det kom aldrig någon tunnelbana så jag fick tillslut traska tillbaka, lite av the walk of shame, för att tillslut hitta rätt igen. Behöver jag nämna att jag blev smått panikslagen och funderade på att ringa en taxi som skulle få hämta upp mig? Hah, jag är hopplös ibland!

när bomber kommer nära.

Jag läste just att varuhuset Printemps-Haussmann i Paris har utsatts för ett bombattentat. Fem bomber är hittade och disarmerade och alla glada julhandlare evakuerades. I vanliga fall hade jag knappt lyft ögonbrynen när ännu en afghansk gruppering utsätter västerlänningar för hot - men när det rör min framtida hemstad så ryser jag.

god morgon!

Det är en fin morgon idag, jag är relativt pigg och har faktiskt tvättat håret. Haha, jag känner att mina blogginlägg bara blir mer och mer spännande nu när jag har börjat jobba. Men den här veckan har jag faktiskt försökt vända den deprimerande trenden som startade förra veckan. Nymålade naglar, kjol och knästrumpisar och nytvättat hår idag. Livet känns lite roligare när man inte har håret i en fettboll uppe på huvudet.

Förresten, jag läste precis att det har varit ett kraftigt jordskalv i Skåne. Det känns väl väldigt uppenbart att Skåne än en gång försöker lämna Sverige?

hey you.



Jag börjar fundera på om inte Hedi Slimane är en av mina absoluta favoriter när det kommer till fotografering - det finns i alla fall ett tydligt mönster här i bloggen. Allt Mr. Slimane tittar på genom linsen tycks nästla sig in här.

måndag.

Solsken ute idag. Thåström biljetter att hämta ut - ren lycka. God lunch. Världen segaste jobb. Julklappsinslagning hemma och nu doftar huset av lack och pepparkakor. One Tree Hill laddar i datorn. 90210 på TV ikväll och lussebullar i micron. Varm saft och myskläderna på. Det var trots allt en ganska fin måndag!

det är fint med kärlek.

Jag har en liten crush på (Idol-)Kevin och jag var övertygad om att den skulle svalna, som min forna crush på Darin som tog slut efter 36 timmar. Den här gången så håller minicrushen i sig och jag tror att jag har listat ut en anledning. Jag är ofantligt svag för vackra kärlekshistorier. Så det är inte Kevins strandraggar stil, hans skotersug i blicken eller bländade leende som får mitt hjärta att klappa fortare utan att han har flyttat till Sverige - till kalla Arvidsjaur för att vara med sin älskade. Packa väskan på soliga Malta och landa i december i Norrland. Det är fint det. Och jag är svag för alla vackra ting.

Men jag antar att det blir såhär när man är kär själv. Istället för att kräkas på kärlekspar så ler jag fånigt ikapp med (Idol-)Kevin och svenska folket och låter mitt hjärta klappa en liten stund till.



ett par sekunder hängandes i luften.

Efter några sekunders nervositet, slog klockan 09.00 och jag var två biljetter till Thåström rikare, 700 kr fattigare och en massa fjärilar har nu bosatt sig i min mage.

helgen.

Så var ännu en helg över, det närmar sig nyår och ja, sedan är det bara ett halvår innan det riktiga livet startar. Ungefär så. Men det var inte vilken helg som helst, utan det var en fantastisk helg. Visserligen startade inte fredagskvällen speciellt bra eftersom Upplands lokaltrafik bestämde sig för att motarbeta mig till den grad att jag i regnet fick stå i både Upplands Väsby och Uppsala och kedjeröka maniskt för att inte fälla en tår över min sorgliga situation. Så småningom tog jag mig fram i alla fall och det firades med lite Idol-final med Amanda och middag med syskonen Notrica.

Lördagen spenderades med att äta - ungefär hela dagen. Först en rejäl brunch, glöggfika med allt för många muffins och till sist så lagade Chris middag till mig. Men där emellan hann jag även med att trängas i butiker och shoppa julklappar. Middagen var fantastisk. Det är sällan man är helt ensamma, hinner sitta och äta gott tillsammans och därefter bara dricka vin och prata i timmar.

En toppen helg med andra ord, och nu är det bara att varva ner inför ännu en vecka på jobbet - men sedan startar julhelgen och allt vad det innebär. Puss!


heaven, joy, music.

Jag har nog hamnat i himmelen, lite smått i alla fall, eller så har han där uppe äntligen hittat mig. Någonting är på min sida just nu i alla fall.

4 mars - Thåströms nya platta släpps, namn ännu okänt. Den 21:a sedan starten.
14 mars - Thåström spelar i Stockholm.
23 mars - Bob Dylan spelar i Stockholm.

Jag kommer säkerligen att spendera en förmögenhet när biljetterna släpps på måndag, men å andra sidan är det värt att leva på nudlar för det här.




Foto: Hedi Slimane

tönt-bells.

Jag har nästan en liten crush på den där (Idol)Kevin. Jag har dock inte suttit hela kvällen och kikat på finalen - nej, bara en liten stund innan middagen tillsammans med Amanda som hejade på Alice. Jag återkommer imorgon, eller senare, med en lite mer djuplodad förklaring om jag orkar och har lust. Annars, ha en trevlig helg!

god morgon världen!

Fredag idag och bara tanken på att vara ledig gör mig överlycklig. Det regnar ute men nu sitter jag inne på kontoret, dricker thé, jag har min sammetsklänning på mig (kan man hänga läpp då?) och just nu samlar jag mod för att gå iväg och bemästra faxen. Varför envisas alla med att faxa, fortfarande? Oh well, faxen kommer att bli min bitch, så småningom, precis som scannern är nu!

avslappnat är helgens ledord.


Bild: Le Smoking

tidrapport: dagen låst.

Nu ger jag upp och sticker hem! Josefine försökte få med mig ut på galej men jag är som vanligt trött och en aning bitter efter jobbet så istället ska jag hem och packa inför helgen. Det bär av till Uppsala imorgon för en dejt, mys och lite julklappsshopping. Det ska bli väldigt trevligt!

systemkrasch.

När det är systemtrassel på jobbet så finns det många saker man kan göra för att fördriva tiden - ja, det går inte ens att låtsas att man arbetar när alla viktiga program ligger nere. Nu har jag hunnit läsa ikapp mina bloggar, bättra på min eyeliner, dricka tre koppar thé, äta en lussebulle och ringa två telefonsamtal. Nu börjar det faktiskt bli lite segt. Jag funderar på att gå och sätta mig i vilorummet och läsa Shantaram istället, kanske ta en liten nap. Så går det när alla ens arbetsuppgifter har med teknik att göra - fungerar ingenting, fungerar inte du.

På tal om system, idag var jag på banken. Jag trodde att hela min lunchtimme skulle gå åt att stå i kö och trängas med pensionärer och alkoholister i Liljeholmen men istället hade Nordea en nytt effektivt kösystem. Man lurar alla kunder att ta en kölapp, kunderna upptäcker att det är jättemånga nummer före i kön och går och äter lunch istället och de tappra själarna som stannar kvar betjänar man direkt på golvet istället. Det tog 3 minuter att hämta ut mitt nya leg idag. Fantastiskt! Resten av lunchtimmen ägnade jag åt lika delar mat och att se fjortisar försöka köpa cigg på Konsum och misslyckas i varenda kassa. Hah, skadeglädje när den är som bäst!

Och sist men inte minst, jag har hittat en perfekt julklapp till mamma!

bevis.

Det finns flera tydliga tecken på att jag har börjat jobba:

* Mitt hår är flottigt eftersom jag vägrar gå upp tidigare på morgonen för att tvätta det
* Mitt röda nagellack börjar skavas av - flaskan är slut och jag har inte tid att köpa nytt, eller måla om naglarna i en annan färg
* Min garderob är väldigt välstädad - jag botaniserar inte längre bland kläder, jag tar det första bästa jag ser
* Jag hade nästan glömt bort koden till mitt kort idag, jag har inte längre tid att shoppa
* Hela huvudet är så fullt av måsten att minsta lilla grej får mig att sucka högt och underläppen börjar darra.

Seså, det är inte lätt att vara en working class hero. Men nu är det dags att sova, ytterligare ett bevis på att jag jobbar. Det sorgliga är att det inte ens har gått en vecka sedan jag startade och jag är redan småless på allt.


onsdag.

Oh my, det är alltid sista timmen som segar sig fram. Alla jobb jag någonsin haft så har sista timmen varit en mardröm. Jag vill bara gå hem, känner mig klibbig i magen av allt julgodis och alla lussebullar jag har proppat i mig idag - när det bjuds är jag inte den som säger nej. Det har brunnit på röda linjen och det dödade mina planer om att orka ta mig in till stan efter jobbet, istället får jag ta en sväng till SKHLM för att handla lite prylar inför nyår. Det bästa måste vara att H&M Trend inte finns där, så jag kommer inte övertrassera mitt konto. Jag fick förresten ett nytt glittrigt kort igår, det ser fint ut i plånboken. Guld och glitter, minsann.

För övrigt så gillar jag den semi-flytande eyelinern från FACE som kom med i senaste Damernas Värld. Varje vardag hädan efter misstänker jag, puss!

hot pink, hot year.

Nu börjar äntligen nyårsplanerna ta fart! Jag har klänningen och skorna klara. Nu gäller det bara att börja bjuda in folk och fundera ut alla detaljer, och ett riktigt bra tema. High five!

Nyår är svårt, det är alltid höga förväntningar som har en tendens att dränkas i Moët vid tolvslaget och sedan vaknar man med en redig baksmälla och det är inte riktigt det perfekta sättet att starta ett nytt år. Men i år har jag faktiskt lyckats hålla nere mina förväntningar även om jag har en väldigt tydlig bild över hur jag vill att allt ska vara. Och om jag känner mig själv rätt, kommer jag slita ut mig själv för att få det precis så som jag vill.



Jag är bara snäppet snällare än Blair Waldorf när det kommer till att få sin vilja igenom.


tisdag.

Jobb idag igen, lite mindre pepp idag kanske men när jag pratade med Martina på vägen hem så insåg jag att det ändå är skönt att ha något att göra. Däremot känns det nästan som om jag har lite väl mycket att göra. Jag brukar alltid vara ute i god tid med allting, men i år har jag bara hunnit handla 2 julklappar och tiden rinner iväg. Jag tror att jag måste webshoppa för att få allting att gå ihop nu. Annars kommer mina nära och kära stå utan paket på julafton, och det vore väl inte så trevligt kanske. Det är en viss charm med att ge bort presenter, som ni säkert alla vet, även om det finns en tydlig charm i att öppna paket också. Men man är inte liten längre. När jag fortfarande gick omkring i overall på vintern så var julen min absoluta favorit högtid. Jag älskade när tomten kom och man fick sitta framför granen och slita upp paketen. Det var så många och stora paket på den tiden - nu är det mer tunna kuvert innehållandes presentkort, SPA-behandlingar och pengar eller hårda paket så som böcker eller lådor med handväskor. Oh well, jag kommer väl i julstämning i år igen antar jag.



Jag önskar att jag kunde klona mig själv lagom till jul

måndag.

Idag känner jag mig duktig - jag jobbade till fem, lyckades lära mig SAP och en massa andra program samt registrera en flertalet uppsägningar. Jag trodde att det skulle kännas jobbigt att gå upp imorse, och trots att bussen gick sönder och jag nästan kom försent för att jag var inlåst (!) i en buss så kändes det ruskigt lätt att komma till jobbet imorse. Det känns faktiskt bra att göra någonting nyttigt. Eh.

Idag fyller Klassi år och hade jag inte börjat arbeta igen hade jag velat ta med henne till Le Bar Rouge för att dricka drinkar men nu får inlägget under bjuda på skratt och leenden istället. Ikväll ska jag bara vara hemma och försöka återanpassa mig till livet som en working-class hero!


grattis klasson!



Grattis Klassi på födelsedagen!
Dagen till ära bjuder jag på en bild från den gamla goda tiden - haha!

att vara fast i bläck.

Jag känner mig fast, inlåst, igen och jag vet att det är för att jag har börjat jobba igen och skrivit avtal för all framtid. Åtminstone känns det så. Det kväver mig en aning. Jag har känt på mig länge att det skulle bli såhär men det var först i eftermiddags som det slog mig. Jag satt vid tv:n för att titta på Britney: For the Record och råkade klicka förbi någon skidtävling. Jag såg den glittrande snön, solen och Alperna och längtade bort så kraftigt att jag var tvungen att fortsätta att titta på den meningslösa tävling ett tag till. Visst, jag längtar alltid efter att åka skidor såhär på vintern men det var mer än så. Jag tror inte att jag riktigt kan acceptera att jag inte har något ledigt fram tills jag åker till Paris. Jag har mellandagarna, men annars är det inte mycket mer än så. Det känns alldeles fruktansvärt jobbigt. När jag fortfarande gick på gymnasiet kunde man ta någon dag ledigt eller helt enkelt hoppa över en meningslös tisdag ibland men nu kan jag inte längre göra så.

Jag har skrivit under två kontrakt som binder fast mig fram till i sommar. Och trots att jag har varit ledig länge så kan jag inte önska annat än att slippa gå upp ur sängen 07.20 imorgonbitti för att åka och jobba.

klassons födelsedag, dans och lite drinkar på det

Igår firade vi Klassons födelsedag och efter lite klädångest så begav jag mig till Sjöstaden för att träffa fina Östraflickor och Arman för lite bubbel och sedan middag. Efter att vi hade ätit oss mätta samt tryckt i oss kladdkakemuffins så rullade folket in och det blev drinkar, skönsång och skratt. Klasson lyckades med bedriften att supa en mormon under bordet och Lina fick uppleva "Solen den går upp och ner"-allsång för första gången. Därefter begav vi oss alla till Berns och 2.35:1 för att dansa, dricka hallonmoijtos och obligatoriskt tjejsnack på tjejtoaletten. Vi träffade fantastiska människor och såg desto fler välbekanta ansikten i vimlet. Sent in på småtimmarna vinglade vi slutligen till Max för nattmat innan vi begav oss hemåt.


 



Idag mår jag ungefär som jag förtjänar, eller kanske snäppet sämre. För jag hade väldigt trevligt igår. Det var fantastiskt att bara dansa dansa dansa, i timmar, utan avbrott. Nu ska jag kurera mig med Britney: For the record och middag. Puss!

18.09

Svart, svart, svart, guld och silverkedjor och ett par Pradas till det. Prinsesskappa eller skinnjacka? Regn och ett par plusgrader. Den stora halsduken, definitivt. Nu sticker jag!





lördag.

Idag har det inte hänt mycket, vädret har satt stopp för de flesta planer så jag och Chris har bara varit hemma och ätit pannkakor. Nu är det hög tid för mig att bestämma vad sjutton jag ska sätta på mig - ikväll är det Klassons 19års tillställning och sedan ska vi ut och dansa, puss!

fredag.

Första dagen på jobbet idag - det var svårt att gå upp vid kl. 07 måste jag säga. Mörkt, kallt och jävligt men väl på mitt nya jobb var det helt okej. Jag har suttit i utbildning hela dagen i princip och samma sak lär det vara på måndag. Stort plus i kanten för att det inte är någon annan dress code än "Hel och ren" som gäller så äntligen får jag skrutta runt i mina egna kläder!

Jag har funderat mycket över tryckfrihet och yttrandefrihet samt att politiker alltid ska vara politiskt korrekta. Jag trodde någonstans att MUF inte alltid behövde vara politiskt korrekta utan kunde säga ja till fildelning och skrika och gapa, inom etiska och moraliska ramar självklart, men så verkar inte fallet vara. Jag korrläste just senaste numret av Forum Magazin där jag har med en artikel. Det är nu klart att jag egentligen inte hade behövt arbeta hårt då den politiska korrektheten tog över och mitt resultat är oigenkännligt. Sånt här gör mig extremt trött och irriterad, när fula ändringar görs utan att konsultera mig först.

Nu ska jag se om Chris kan muntra upp mig och få mig att känna fredagskänslor igen, puss!

torsdag.

Trött idag med, det känns offantligt jobbigt att jag sover så mycket men ändå är så trött. Jag orkade inte Sats, igen, dumma dumma mig, utan handlade lite julklappar istället. Jag hittade fantastiska presenter till lillebror och pappi. Sedan åkte jag till mitt nya (nya) jobb och skrev under avtal - redaktionsassistent. Därefter kom Chris och vi shoppade lite mer julklappar till hans släkt. Nu blir det middag, Californication och sedan tidig, tidig sängång för imorgon börjar jag jobba på mitt nya (gamla) jobb!

jag vill ha dig nu som jag hade dig förut.



Jag lyssnar på Winnerbäck och Melissa Horn som så många gånger förut.

onsdag.

Idag var en trött dag. Jag var trött och det värkte överallt, kanske för att jag inte kunde sova igår utan gick på en lång promen ad i regnet istället. Men trots tröttheten gick jag till Sats och körde ytterligare ett muskelpass - vi får se om jag kan gå imorgon. Sedan åkte jag hem till världens bästa My och hängde hos henne i Sjöstaden samt gick på en långpromenad i leriga backar och bara pratade. Det var välbehövligt. Det är sällan jag pratar så som jag gjorde idag, och det är sällan som folk faktiskt lyssnar, helt tysta, och kommer med råd. Därefter åkte jag in till stan, mötte Klasson, vände i dörren på ett vinevent NK och istället fingrade på julpynt i NK:s julshop. Trots min totala trötthet så orkade jag med den här dagen också. Tack.




när jag inte längre kan se.

Idag hände någonting som rör framtiden, och jag kan inte längre se vad som kommer att hända. Förhoppningsvis reder det ut sig under morgondagen. Men jag hatar att vara maktlös. Att befinna mig så långt borta, med slutna ögon och höra hur jag babblar, ramlar, och inte säger rätt saker. Jag hatar att inte allt är upp till mig.

när vänner bara försvinner.

Idag träffade jag JohanL'Angolo. Det var verkligen länge sedan vi sågs och väldigt trevligt var det också att sitta i de mjuka sofforna, äta hallonpaj och prata. Vi pratade mycket om vänner och förhållanden - folk som försvinner ur ens liv och lämnar inte kvar så mycket annat än några få luddiga minnen. Det är sorgligt tycker jag, men det är så det är. Många av dem man såg varje dag på gymnasiet finns inte längre kvar i mitt liv. Vi ringer inte varandra, ses inte på gatan och skriver inte till varandra på Facebook. Men det är väl så livet är, och så var det väl efter grundskolan också men då gjorde jag det till ett medvetet val. Jag valde att glida ifrån gamla vänner, vänner jag tröttnat på och ogillade, och skaffade mig nya vänner, men det är sorgligt när vännerna nu bara glider iväg utan att jag har gjort ett val.

parisochklasson.parisochklasson.parisochklasson.

Imorse vaknade jag av att ett sms trillade ner i inkorgen:

"Hey, sitter och tittar i min kalender. Vad sägs om att komma ner till mig i Paris sista helgen i mars?"


Klasson har inte flyttat än, men jag saknar henne i smyg redan. Sista helgen i mars, det är precis efter min 20-årsdag och då om någon gång vore det perfekt att ta en tripp till min favoritstad!

tisdag.

Det regnar ute, men tur att jag ska njuta av min sista suck som ledig nu och bara ägna dagen åt att ta ett långt bad och sedan äta lunch med JohanL'Angolo. Livet kunde vara sämre, om man säger så!

tisdag.

Det regnar ute, men tur att jag ska njuta av min sista suck som ledig nu och bara ägna dagen åt att ta ett långt bad och sedan äta lunch med JohanL'Angolo. Livet kunde vara sämre, om man säger så!

kärlek.


Kärlek; Hedi Slimane

måndag.

Trots mitt något äckliga hår och odör så gick min intervju förvånandsvärt bra - och jag kan snart titulera mig som redaktionsassistent. Det känns fantastiskt! Sedan åkte jag hem och firade genom att baka lussebullar med My. Lussebullarna som nu ligger och svalnar i köket är gyllenbruna men den första satsen, ja, den fick transporteras bort i en plastpåse. Nu har jag mättat magen med thaimat och tittar lite på 90210. Puss!

tragikomik på måndag morgon.

Jag hoppar in i duschen, har en viktig dag att göra mig i ordning inför. Sätter på vattnet - iskallt. Fortsätter att duscha. Hör hur det knackar på ytterdörren. Hoppar ur duschen, som fortfarande är iskall och sätter på mig morgonrocken. Där utanför står en sotare som ingen har nämnt skulle komma idag. Han ockuperar undervåningen där den enda duschen som har varmvatten i nuläget finns. Jag får duscha i kallt vatten och strunta i att tvätta håret. Nu ska jag iväg på en jätteviktig anställningsintervju och kommer att lukta fredagens utgång, lördagens maniska rökande och söndagens bacon i håret. Mm, det känns alldeles fantastiskt.