gott nytt år, hejdå 2007!

image533


Gott nytt år allihopa och hejdå år 2007, kanske det bästa året av alla!
Nu ska jag svida om i den lilla svarta och skynda mig iväg hem till Josefine där vi ska skåla in det nya året i sinnessjukt mycket champagne och skratt. Ha en toppenkväll allihopa och ge 2007 det avsked året förtjänar!

äntligen lite lovdagar

Lov är väl tillför att vila upp sig på? Nja, meningarna är nog delade men under de dagar jag inte har uppdaterat bloggen har jag sysslat med det mesta. Jag har varit norr ut i Sverige (Uppsala) och varit på middag hos Thea och Hugo. Spelat Pictionary och druckit rödvin. Sovit en massa och läst högt ur "Röde Orm". Svirat på stan med folk på Firman och slagit hål i plånboken på Lounge där Granny Smith och Redberry Mule värmt min mage.

Nu är jag tillbaka i Stockholm för nyår, smällare och champagne. Vi ses!

nattligt svammel

Sherrybaby var tragisk och stark, fick det att krypa i hela kroppen ungefär. Glömde berätta att jag har beställt en julklapp till mig själv också, en Miu Miu väska dimper ner lagom till skolstarten. Nu har jag spenderat den senaste timmen att skriva om misogyna män och diskutera box-vin med Joos via sms. Dags att sluta svamla om natten känner jag och sova mer. That's the way to go, så god natt!

två typer av hysteri

Ja, nu har släkten åkt hem och det är äntligen lite lugn i huset. Missförstå mig inte, jag tycker jättemycket om min släkt men det har en tendens att bli så hysteriskt när vi alla ska samlas. Idag har jag sett en annan typ av hysteri: mellandags-rean. Jag som var på jakt efter galna fjäderögonfransar till nyår och kallrött nagellack hamnat mitt i en galen jakt på reaplagg. Tack men nej tack, så jag flydde fältet med mina lila fjäderfransar till södermalm och fikade med Elma och Josefine. Nu har vi ätit middag hemma och filmen Sherrybaby väntar, kritikerrosad till tusen, och sedan ska jag packa inför min nordliga tripp till Uppsala imorgon. Vi får se hur mycket bloggande det blir de närmsta dagarna men jag återvänder i alla fall till Stockholm lagom till nyår!

wow.

Det är påfrestande med jul, särskilt när man är någonstans i mellan-åldern och varken uppskattar att leka med kusinerna eller sitta och diskutera sjukdomssymptom med gamlingarna. Trots allt har julhelgen varit mysig, presentskörden god och julskinkan snart uppäten. Idag fick jag även lite stimulans då Vici passade på att komma på julfika hemma hos mig efter en långpromenad. Imorgon bär det av in till stan för att fika med Josefine efter att jag vinkat av släkten. Hur mycket jag än ser fram emot jul ska det bli lite skönt att det är över och jag kan återgå till mitt normala liv. Just nu sitter jag uppe och njuter av tystnaden då alla 12 har somnat, sedan ska även jag dyka ner bland lakanen för att läsa lite mer i Marguerite Duras "Smärtan", sov gott!

GOD JUL

GOD JUL KÄRA VÄNNER!
Trots att det är grönt ute, knäcken är för hård och julkänslan lyser med sin frånvaro ska åtminstone jag passa på att ta det lugnt i flera dagar nu tillsammans med nära och kära, god mat och paket. Jag hoppas ni gör samma sak!

image532
Konstnär: Tim Browning

dan före dopparedan

Var är julstämningen? Inte i Stockholm i alla fall trots att kungsgranen har fått sin glittriga skrud och det luktar pepparkakor i huset. Kan bero på att till och med frosten på gräsmattan börjar smälta nu. I Uppsala var det i alla fall kallt och lite vintervitt men julkänslan brände inte i maggropen för det. Däremot var Vinterfesten jättetrevlig om än kall då vi var utomhus och grillade, drack glögg, tittade på fyrverkerier och gick fackeltåg tillbaka till huset. Sedan blev det ännu mer mat och mys. Snart anländer stora släkten från Dalarna och då blir det full rulle så jag passar på att önska er en GOD JUL!


fest på fest

Vaknade nyss och är redan på väg till nästa fest. Anhalten heter Uppsala och det är vinterfest med facklor och hela köret. Det kan bli riktigt mysigt tror jag. Gårdagen var supertrevlig. Hemma hos Empan fick vi inga finska kulinariska läckerheter utan italienska sådana, och som jag åt. Sedan blev det mycket prat och liten verkstad, men det var mysigt att sitta med vännerna och dricka vin. Tillslut hamnade vi på After men då jag gäspade ner i ölen bestämde jag mig för att röra mig hemåt. Tydligen hade hela världens fjortisar bestämt sig för att göra tunnelbanan osäker igår för överallt kräktes de häxblandning eller bråkade med varandra. Suck. Jag hatar det. Men nu sitter jag här och klockan tickar. Bäst att hoppa in i duschen!

skogarna i bromma

Nu är det dags för hippielucia (Sarah skulle dock kalla mig för Björn Borg) att åka mot de djupa skogarna i bromma och svira bland granar och finska julspecialitér!

rudolf med röda mulen

Ja, den låten har jag sannerligen gnolat på hela dagen och varför vet jag inte riktigt. Antagligen för att komma i julstämning trots bristen på snö eller för att helt enkelt komma i julstämning innan Empans 19årsmiddag/julfest ikväll. Snart är det dags att hoppa in i duschen och sedan byta om till min dress som Sveriges lucia. Men först ett grattis väldens bästa pappa på födelsedagen!

jullov

Det är skönt med lov. Det är skönt att det är torsdag och jag är ledig lite mer än 2 veckor nu. Avslutningen var mysig. Först i klassrummet med alla vännerna där vi fick omdömen och kramade läraren. Sedan bar det av till kyrkan med fackeltåg innan vi blev överraskade då kören inte fick dominera tillställningen med de vanligtvis falska tonerna utan årets framträdanden var riktigt riktigt bra. Extra stort plus för Armans och Lovas finfina sång. Jag tror inte ett öga var torrt i publiken. Kvällen spenderades hemma med pojkvännen och Oceans Thirteen. Nu väntar min nya säng och sovmorgon. Ja, det är då skönt med jullov.

torsdagmorgon

Åh hjälp, jag har så ont i fötterna men jag får skylla mig själv. Kvällen igår var fantastisk. Först middag på Italiano med massor av rödvin och prat om engelska pojkar och sedan Wollmars och till sist dansade jag och Elisabeth oss svettiga på Baba Sonic. Jag lyckades på något vänster krossa mitt ena nyckelben och trampdynorna mår inte strålande idag. Men vad gör det för det är skolavslutning idag så nu ska jag bara dricka upp min Brämhults och sedan sticka in till Östra!

strike!

Jag har kommit på att den bästa morgonaktiviteten efter thé och morgontidning är bowling. Tro det eller ej men man blir grymt peppad av svettiga skor och flottiga bowlingklot. Särskilt om man heter Isabelle och totalägde på Birka Bowling då jag gjorde strike efter strike, åtminstone första serien men resten kan vi lämna osagt...
Sedan firade jag med Tandoorikyckling tillsammans med Klasson under lunchen innan jag fick ett mindre välförtjänt MVG i filosofi och spelade Jonas Gardell-teater på litterära gestaltningen.

Nu ska jag ta en power-nap innan jag möter upp Ellie som är hemvändaren från England (!!!) för middag på Italiano. Pasta och rödvin är en bra kombination det. Sedan blir det nog att dansa sig svettig på Baba sonic, men vi får se!

image530
Såhär cool vill jag också vara ikväll
Bild från filmen Grease

tisdag

Tillbaka från ett frostbitet Uppsala dit jag flydde efter textkommunikationen igår. Åt pepparkaksdeg, palt och slöade framför TV:n där. Fruktansvärt skönt! Något som var mindre trevligt var att jag tog ett tidigt tåg till Stockholm idag för att upptäcka att vi inte hade dagens enda lektion. Istället blev det snack i matsalen med klassisarna innan jag begav mig hem till farmor för prat om litteratur och världskrig medan jag proppade i mig lunch och bullar. Dagens lussebullsbak med världens bästa MSU-styrelse blev inställt och istället pallrade jag mig hemåt. Ikväll blir det Ugly Betty för hela slanten, för att ladda inför bowlingen imorgon och tagga inför utgång. So long!


samson

Sitter här med tända ljus och lyssnar på Regina Spektor, någon jag helt måste ha missat men vars röst är fantastisk. Vill verkligen skriva men jag känner mig så begränsad. Det sämsta med att ha valt en novellsamling som projektarbete är att jag bara skriver bra när jag lider, eller åtminstone känner något annat än tillfredsställelse. Istället tror jag att jag ska gå och lägga mig och sussa för skönhetssömn är inte heller fy skam. God natt på er!

tredje advent

Det är tredje advent och första söndagen på länge jag är helt ensam. Idag har jag varit ute på en långprommis i kylan och trots att mina fingrar höll på att ramla av så var det mysigt. Jag hoppas på snö till jul men i annat fall får jag nöja mig med minusgrader, rosa kinder och kalla fingertoppar. Jag mår väl som jag förtjänar idag och allt vad det innebär. Egentligen är det uttrycket helt missvisande för jag förtjänar att må toppen efter en sådan trevlig kväll som igår men istället dras jag med huvudvärk. Därför har jag överdoserat hjärteblandning och tittat på både Dawson's Creek och OC idag. Inte lyft ett finger för att plugga, men det har varit skönt. Veckan som kommer nu ser också helt lysande ut. Man tackar man tackar. Nu vankas söndagsstek hos familjen Swahn.


lördagkväll

Så nu är man vaken också. Skönt att sova ut ordentligt eftersom jag inte hamnade i säng fören runt fyra-snåret.

Igår var det födelsedagsmiddag hos Arman i Älvsjö så jag kom med mitt pick och pack direkt från Uppsala, mötte Johan på vägen och tillsammans irrade vi hem till Arman. Efter det obligatoriska att gå vilse i villaförorter fick vi äntligen komma in i värmen.
Hemma hos Arman var det riktigt mysigt. Jättefint hus och fantastisk god mat. Sedan att vi tillhörde "bästa bordet" hjälpte allt på traven. Mycket folk, vänner, bekanta och en del nya ansikten vilket var väldigt trevligt. Fick äntligen bekanta mig lite med Jenny också, Armans supersöta flickvän. Däremot stannade jag och Miller inte så länge då My och Kevins 18årsfest i Sjöstaden stod på schemat. Väl på plats tilldelades vi partyhattar, dansade till gamla hits och lekte "Sanning och konsekvens". Då kollektivtrafiken utanför tullarna är sisådär så lyckades jag och Miller missa sista tvärbanan så det blev en busstur över halva söder innan vi från Slussen kunde ta oss hem. Mycket gamla minnen, skratt och diskussioner blev det. Trevlig avrundning på kvällen måste jag säga!


 

   


lördag

Uppsala är som vanligt fint - men kallt. Igår låg vi bara hemma och tittade på filmen Friday Night Lights som jag misstänker har samma handling som TV-serien med samma namn. Idag återvänder jag till Stockholm för Armans 18års middag och My&Kevins 18 års fest. Sedan skulle jag vilja hinna förbi Wesc efterfest, men vi får se. Fullspäckat schema i alla fall! So long, så ses vi i natten!

lucia.

Ja, igår var det ju Luciavaka och det var trevligt, lite väl trevligt kanske. Vännerna och jag tog oss till Wollmars för lite jägermeister, billiga drinkar och öl. Sedan var tanken att vi skulle till Democrazy men ingen av oss orkade gå någonstans i kylan så vi rullade över Mariatorget mot Baba Sonic där vi dansade oss svettiga in på småtimmarna. Kylan på väg till nattbussen däremot fick mig att kvickna till ordentligt. Däremot har jag ingen aning om varför jag vaknade upp med väskan full av fjädrar imorse. Qué? Masken påminner mig om barnkalas och sådant växer man ju aldrig ifrån. Ganska mysigt med andra ord!



  
Imorse ville huvudet sprängas men jag tog mig ändå till skolan för att kampanja med MSU Östra Real samt lite uppbackning från DS och Niklas Wykman. Det gick bra. Jag tror att vi slog nytt värvningsrekord med 44 nya medlemmar, samt nu har vi spräckt hundra-gränsen på antalet medlemmar i vår MSU-föreningar. Det är trevligt men det kommer också resultera i en jävla massa lussebullar som ska bakas inför julfikat på onsdag.

Efter lite broschyrutdelande och ischoklad traskade jag och Johan ner till Sture för att se Roy Anderssons "Du levande" med klassen. Det var min skoldag det. Doritos, Festis och film. Inte helt fel. Även om jag och Roy inte riktigt klickade. Jag tror att jag är mer artsy när jag inte är kung fu-bakfull. Men ska man bli kastrull-full om onsdagarna får man tåla lite smällar i efterhand.

Nu ska jag packa, plugga och peppa inför kampanjen på Kärrtorp imorgon och helgens aktiviteter!

lill-lördag

Idag var det dags för purple haze, ja alltså den nya kjolen fick sig en premiärtur i skolan! Dock verkar den inte fungera som lyckobringare vilket jag hoppades för min filosofiredovisning var väl inte direkt lyckad. Annars så var dagen ganska bra och nu väntar sängen. Ska sno ett par timmars sömn innan det blir Democrazy för hela slanten med vännerna!



image522
Såhär kul vill jag också ha det ikväll!

purple haze

Jag tycker riktigt mycket om tisdagar. Kort skoldag och en bra TV-kväll, vad mer kan man beräga på en annars så värdelös dag? På grund av en massa plugg som väntade hemma valde jag en verklighetsflykt i form av shopping med Josefine. Fann en vippig kjol i lila på H&M som nu är min, det ser alltså ut att bli en lila december för min del. Annars handlades det julklappar och spanades på Agent Provocateur också.
Nu å andra sidan väntar det där plugget men det är lika bra att få det gjort så att jag kan ägna mig åt andra saker sedan och ha tid att gå ut imorgonkväll då Ace luciafest går av stapeln!

romanen i byrålådan

Äntligen äntligen äntligen har Sigge Eklunds och Linda Skugges sida Vulkan.se öppnat och allt verkar toppen. Nu svävar jag på små moln för jag kan trycka mitt projektarbete kostnadsfritt. Nu väntar sängen, god natt!

måndag

Det känns faktiskt okej att det är måndag. Det kan visserligen bero på att jag började 13.35 och nu sitter och dricker hjärteblandning och äter lyxchoklad, men det kan också bero på att jag hade en bra helg och att det snart snart är jul. Åkte till och med tidigare till skolan idag efter en promenad genom Gamla stan med pojkvännen - sen att pluggandet inte gick så bra i skolan och att jag fortfarande inte kan allt om GULag är en annan femma. Eller förresten, nu vet jag faktiskt att det stavas GULag och inte Gulag. Det är ju alltid något att briljera med.

Nu ska jag fixa med Mys födelsedagspresent för den tösen ska ha partaj på lördag och sedan bär det av till dansen. So long!

recap: helgen

Helgen kickade igång med att fröken Klasson, min partner in crime äntligen fyllde 18 år och det firades med buller och bång i Hammarby Sjöstad. Trots regnet var allas humör på topp och med en jordgubbs-bellini eller en av Gustavs luriga specialare innanför västen var alla desto mer sugna att röja natten lång - och det gjorde vi. Presenthögen växte stadigt och rösterna blev allt högre och mer exalterade. Förutom den sedvanliga "jag må hon leva" hann vi även med Duda-visan och annat skrålande. Tillslut befann vi oss nog alla på dansgovlet för vem kan sitta stilla till Maskinens "Alla som inte dansar är våldtäktsmän"?
En mycket mycket trevlig tillställning hos Klasson och in på småtimmarna vinglade vi alla runda om klackarna hemåt.

    

    


Lördagen var i desto lugnare regi. Vi lussebakade halva dagen och läste andra halvan. Tanken var att Kevin, Josefine och Elma skulle komma över på en spelkväll men då baksmällan satte stopp för ansträngande planer så blev det inte så. Tur det för efter middagen avslutades dagen på ett mindre trevligt sätt (även om det fick en smärre räddning av "Catch me if you can" och Doritos).

Söndagen startade med stålande väder och fortsatte med mer lussebullsbak. Nu väntar lite plugg innan det blir klassikern "Love Actually" på TV ikväll.

fredag hela veckan

Ungefär så har den här veckan varit: hektisk men rolig. Nu är det fredag på riktigt och jag hade supersovmorgon så pojkvännen lagade hallonpannkakor och bacon till en american brunch. Gott! Sedan fick jag kasta mig ut i regnet till skolan för att delta på filosofin och hämta upp min KENT-biljett av supersnälla Empan!
Nu efter powernap och blött hår så väntas familjemiddag innan vi beger oss till trevliga Sjöstaden för Klassons 18års partaj, det kan bli ruggigt och då menar jag verkligen ruggigt galet där ikväll!


torsdag

Ah, jag har skrivkramp. Inte den sortens när inspirationen tycks vara bortblåst utan riktig kramp i armen. Men jag antar att det blir så efter att man har skrivit prov hela morgonen, ätit snabblunch med snyggingarna i JO3 och sedan skyndat hem för att skriva fem sidor manus till min dramauppgift. Nu krampar armen rejält men det innebär också en välförtjänt paus från pluggandet.

Senare i eftermiddag kommer pojkvännen hit från Uppsala och ikväll blir det Mulberry's VIP-kväll med champagne och tilltugg innan jag ska iväg till dansen och försöka dansa modernt med bubbel i kroppen. Snart är det helg, bara en hetsig dag till att tas sig igenom som avslutas med en rejäl utladdning då Klasson firar sin 18årsdag imorgon. Det kan bli ruggigt trevligt i Sjöstaden då.

Nu: Prommis och inhandlande av lussebulle.
Sen: Novellskrivande eller Amos Oz diskussionsfrågor?

onsdag

Nu sitter jag och smaskar lösgodis från Caramella och bara njuter av att ha en ledig eftermiddag och kväll den här veckan. Visserligen har jag massvis med plugg samt mediekunskapsprov imorgon men sådant är livet.
Imorse blev jag tillsammans med Johan och Arman intervjuad av Östermalms Nytt angående skolsäkerheten på Östra Real. Roligt med ett pressklipp för MSU Östra Reals räkning. När vi ändå är inne på mediaspåret så fick jag hem min frilansartikel idag i tryckt format. Roligt.

Nu ska jag försöka läsa ut "Hur man botar en fanatiker" av Amos Oz och sedan bara ta det superlugnt. So long!


full rulle hela dagen

Upp-och-hoppa! Ungefär det har varit mitt mantra hela dagen för att orka vara på topp konstant. Det började med en vanlig skoldag + handledning för projektarbetet. Sedan skyndade jag iväg för att äta asiatiskt till lunch med Klasson. Mycket trevligt avbrott på dagen. Vidare hamnade jag på Stadsbiblioteket där jag försökte slå in lagar och regler kretsande kring media innan Josefine kom och vi fikade. Kvällen spenderades på MUF-lokalen då vi i MUF Söderort smidde planer och käkade godis.

Jag ogillar i regel hektiska dagar för det är så svårt att varva ner när man kommer hem. För övrigt firar jag och pojkvännen 14 månder idag och för (nästan) första gången så ses vi inte på en månadsdag, men ibland får man helt enkelt inte ihop det.

tillbaka till verkligheten

Är nu tillbaka efter en helkväll med NotricasKungliga Operan. Vi såg "Höstafton - fyra samtida verk", en föreställning som hypats i diverse modebloggar eftersom Behnaz Aram gjorde kostymerna till Degenerator som var ett av de fyra verken. Själv föredrog jag numret vid namnet Förlorad tablå där kostymerna var mer goth/1700-tals inspirerade och koreografin var oslagbar. Nu är jag helt varm i hjärtat. Jag älskar balett och annan finkultur som andra somnar till. Men nu väntar sängen och en hektisk tisdag. God natt!

all i want for christmas

image512


 


* Miu Miu Bowling bag i grått alt. svart
* Pyjamas i finstickat siden, Twilfit
* Crêmefärgad, mörkblå eller röd velourmorgonrock
* Ansiktsbehandling

* Alla Jay McInerneys böcker på engelska
* "Thåström Txtr"
* The Perishers första och tredje album
* Allt med the Tough Alliance

* Rougeborste i svart, Make up Store
* Duschcrême i hallon, Philosophy

Nu är det bara att blunda, önska och hoppas på en snäll tomte i år!

godmorgon världen!

Idag börjar jag först 13.35 vilket är sinnessjukt skönt. Nu sitter jag här med blött hår efter en långfrukost, bad och peeling. Hade tänkt att starta julklappshandeln idag men vi får se, just nu ska en krönika skrivas och ikväll ska jag till Operan för balett med flickorna i familjen Notrica. So long!


mula, mulla eller pula?

Efter hetsiga diskussioner har jag tagit reda på vad den korrekta betäckningen på att gnida in snö i någons ansikte är: mula. Åtminstone är ordet mula det mest frekvent använda och vanligaste över hela Sverige. En mycket nördig men fascinerande artikel om ämnet finns att läsa på Sveriges radios hemsida, där man även kan lyssna på programmet.

1:a advent och julhysteri

Herregud, jag har drabbats av decembersjukan till den milda grad att jag irriterar medresenärerna på tunnelbanan med att nynna "the christmas song" med the raveonettes högt, smula lussebullar till höger och vänster och shota julmust i miniflaskor. Jag har julgalen och helgen har inte bättrat på det hela heller.

Skrev religionsprov i fredags och betade således av de abrahamitiska religionera, well jag har åtminstone lärt mig mer om islam. Sedan tog jag tåget till Uppsala (med lussebulle i magen) och tog en lugn fredagkväll med Fight club och hetsiga diskussioner. Det började med att Chris hotade med att mula mig i snön, ordkriget uppstod när han uttalade det "mulla" som man tydligen gör i norra Sverige. Självklart hävdar jag som sann stockholmare att jag har rätt och mula är det korrekta ordet och uttalet. Sedan kunde jag inte heller acceptera slutet på Fight club, hey, skjuta bort sin ena schizofrena sida? Eller missuppfattade jag allt? Hur som helst. Det sög.

Lördagen var i lugnare regi. Vi bakade lussebullar, chokladdoppade peppisar och lyssnade på julmusik hela dagen. På kvällen kom Cemil, Thea, Hugo och Alle förbi och tillsammans bakade vi pizza, drack ansenliga mängder glögg och spelade TP.

Idag är det första advent och jag bara myser i min röda tröja från American Apparel. Nu vankas middag här hemma i julpyntade Mälarhöjden och sedan adventsmys. Ja Klasson, mys. Hoppas alla har haft en lika bra helg som jag!