zakynthos 2007

Nu är väskan packad och fjärilarna har tagit sig in i maggropen för om fyra timmar lyfter planet mot Zakynthos för en vecka med Sarah, Ronnie, Johan och Josefine i Laganas med party, sol och bad.
Nu har jag börjat tagga till på riktigt!

så regnar det igen

Fick lite småpanik över att jag knappt varit någonting på landet i sommar utan istället mest flängt runt men så fick min mamma mig att vakna upp, det har knappt varit någon sommar i år så mycket har det regnat och så kallt har det varit. Och varför sitta i en stuga på landet om inte solen skiner och båten är klar att ta ut på öppna havet?

Istället så spenderade jag kvällen igår på Heron City där vi bowlade och jag kan meddela att syskona Swahn ägde, och jag lyckades till och med få till en strike (woho!) och samlade en hel del poäng. Hur som helst så var det riktigt roligt att dricka läsk och leka med flottiga klot för en kväll.

Idag har det mest regnat och jag har försökt packa samt tagga till mig själv för imorgon bär det av till Zakynthos och Laganas tillsammans med Josse, Sarah, Ronnie och Johan - det kommer bli roligt!

utflyktsvecka i bilder

Såhär kul kan man uppenbarligen ha det på utflyktsvecka runt om i Sverige!

det gäller att passa på

När pojkvännen ligger och sover gäller det att passa på att göra en massa saker, så som att blogga, sätta igång med middagen och smygsmutta på rosévinet samt hypa lite över att jag åker till Zakynthos på tisdag med en salig blandning människor och inte ens har börjat fundera på packning än. Herre jävlar, så att säga.

Ikväll blir det bowling med lite människor, och det var länge sedan kan jag säga men kul ska det bli!

ett avsked som heter duga

Att säga hejdå har alltid varit något jag har haft svårt för. När jag var liten vägrade jag att säga hejdå till mormor och morfar efter somrarna i Dalarna, jag bara sprang in i bilen och gömde mig när det var dags för hemfärd. Idag så har jag svårt att resa iväg, säga hejdå så det blir mest ett käckt "Vi ses!" för att slippa hantera min separationsångest. Men idag var det dags att säga hejdå på riktigt. Mitt finska troll Jade ska flytta till USA för ett utbytesår i sydstaterna och det var dags att krypa in i hennes farm och faktiskt ta farväl, åtminstone för ett tag framöver.

Flickorna (och en pojke) samlades på L'Angolo för skratt och bus, kanske ett sätt att hantera att slippa komma fram till det ödesstigna ögonblicket men tillslut gick det inte att skjuta upp längre. Under svampen föll alla en tår och kramades innan vi slängde oss på tunnelbanan för att åka hem för att trösta oss med Simpsons-maraton på TV och sedan Clueless för att hantera att det faktiskt sticker lite i hjärtat ibland.
Jag hatar verkligen verkligen att allt inte är för evigt.

dag 3, 4 & 5

Jades avskedsmiddag var en riktig höjdare om än sorglig, dock sker det riktiga avskedet först på lördag. Att lilla Lina var där var alldeles fantastiskt. Dagen efter var dock lite jobbigt att gå upp, att släpa sig till Upptåget och åka hem till Uppsala. Där väntade Gamla Uppsala och dess vikingamuseum samt mjöddrickande. Kändes en aning kulturellt att gå omkring bland högarna samt läsa om kvinnornas högre ställning på den tiden.

Torsdagen handlade om att återuppliva barndomsminnen i form av jordgubbsplockning, dock inte i mormor och morfars land utan självplock vid Ulva Kvarn. Så i solskenet plockade vi jordgubbar, sedan gjorde vi sylt till råga på allt. Vi må vara en pensionärspar men jag tycker om det, det är mysigt måste jag säga, och hey, mina vänner är bara avundsjuka, haha!

Under fredagen besökte vi världens ände (dock inte Trosa) utan Tierp för picknick och vandring i den miserabla staden. Jag har nog aldrig tyckt så synd om människor som dessa Tierpsbor, trots TV-reklamen så har jag inte blivit det minsta lockad att besöka Tierp igen. Dock har jag blivit en riktig hejare på det där med att pendla tack vare en pojkvän i Uppsala!
Tillbaka hem till Stockholm för att äta middag på TGI Friday's med lillebror, Elisabeth och Chris innan vi gick och såg den nya Harry Potter-filmen på Rigoletto. Självfallet var det en uppladdning inför boksläppet under natten så efter att vi hade myst i mörkret och klagat på alla fel i filmen så begav vi oss till Gamla Stan och Sci-Fi-bokhandeln för att köa inför bokreleasen. Efter ca. 4 timmar i kylan fick jag i alla fall med mig boken hem och likaså Elisabeth medan de två grabbarna för länge sedan tröttnat på vår småtöntiga fixering vid denna unge trollkarl och åkt hem. Det har nog aldrig varit så skönt att krypa ner i en varm säng som då.

dag två

Inte riktigt lika tidigt som morgonen innan skuttade vi upp men när dagen bjuder på Gröna Lund i solsken så kan man väl inte annat än att skynda iväg? Som vanligt var det knepigt att ta sig ut mot nöjesparken då bussarna alltid är fullpackade men efter ett tag stod vi ändå i entrén på väg in. Då jag tror att vi har vuxit ifrån åkbandet ( = springa mellan attraktionerna) så köpte vi ett mesigt kuponghäfte istället men vi lyckades ändå åka alla viktiga och läskiga ting samt klämma i oss en hel del sockervadd innan vi åkte hem för att fixa inför Jades avskedsmiddag.

Kvällen på East var minst sagt trevlig och jag hamnade brevid en söt tjej som hette Louise som lyckades underhålla mig med festivalhistorier under avsmakningsmenyn. Det blev en hel del rosé och Klasson toppade upp det med en Cosmopolitan innan vi vinglade hem på klackarna.

recap: båstad

Jag kan knappt komma på något bättre sätt att få fira sin sommarfödelsedag än att åka till Båstad. Vi plockade upp en småbakis Vici med bilen på onsdagsmorgonen och satte kurs mot tennisparadiset i söder och Hemmeslöws Herrgård där vi skulle spendera våra första nätter. En snabb nap på eftermiddagen och sedan var direkt igång på nybyggda Papas med middag och drinkar.

Torsdagen bjöd inte på mycket spelmässigt då regnet öste ner men men roade oss i sponsorloungen och laddade inför kvällens cocktailparty som Elite Hotels traditionsenligt annordnar. Där bjöds det på middag, mingel och Absolute Pear-drinkar då vodkajätten lanserade en ny smak.

Det blev inte mycket bilder då kameran låg på hotellrummet under kvällarna, men enjoy!

Fredagen innebar bättre väder och vi flyttade vårt pick och pack till Hotel Skansen invid centercourten och passade på att titta på tennis för en gångs skull. Dock hade inte våra svenska stjärnor något jätteflyt förutom Aspelin tillsammans med österrikaren Knowles i dubbeln förstås. Under kvällen åt vi middag på Hjortbros värdshus innan vi tog taxin till Madison/Laroy och festade där resten av natten. Mötte en del underliga människor som inte bemästrade konsten att tala svenska utan ägnade sig åt något grötigt och smått oförståeligt språk (skånska). Fick även känna på ett Monica Lewinsky-ögonblick då jag hamnade i en smärre cigarrskandal/raggningsknep i kön för att få mina nattpommes. Jag känner för henne, det är inte alltid lätt.

Sista dagen i Båstad spenderades i en dimma, då mina sinnen inte riktigt återhämtat sig från kvällen innan utan jag mest zombielikt gled runt på tennisområdet. Packade ihop oss och spenderade kvällen på tennisgalan ute i Hasses lada. Tyvärr samma Galenskaparna/Aftershave-show som förra året, men vi skrattade gott ändå. Där fick vi även chansen att heja på Billy som smugit omkring på tennisområdet utan att vi lyckats träffa på denna Uppsalabo som kvällen till ära var uppstyrd i skjorta och väst.
Summan av kardemumman var att Båstad precis som förra året var fantastiskt roligt och bjöd på många överraskningar!

dag ett

Hela veckan är späckad med utflykter och idag var det första dagen av denna resa. Dagen spenderades på Fjäderholmarna i Stockholm med solsken, picknick, glass och till och med ett dopp trots att det isade rejält i tårna! Sedan blev det middag på CiaoCiao Grande med Jade för att hinna träffa tösen liten innan hon hoppar på planet till staterna på söndag och blir borta i ett år. Imorgon vaknas det avskedsmiddag på East för nära och kära, en chans att säga hejdå samt en liten reunion med folk man inte sett på ett bra tag!

hemma från tennisparadiset

Hemma från Båstad igen och tillbaka för att pussas med pojkvännen efter en himla massa partajande i södra Sverige. Det har blivit lite sömn, ont i fötterna och ett par blåslagna knän men jag har överlevt i år igen och kom hem med en massa minnen i bagaget och ett leende på läpparna. Uppdatering kommer men först och främst HURRA för min LA-babe Lina är tillbaka för sommarlov i Sverige!

så bär det av igen

Imorgon är det dags att ta bilen till Båstad för tennisveckan med MasterCard och hela härligheten ska delas med Vici som fyller 18 år imorgon och ska följa med mig, kan det bli bättre?

recap:

Tillbaka från ett mysigt Uppsala där vi mest har myst, firat den äldre brodern Notricas 20-årsdag samt tagit promenader då det har varit uppehåll i det dagsduggande regnet.

Marbella var fantastiskt, och då verkligen helt underbart. Vi kom fram lagom trötta på söndagförmiddagen efter att ha stigit upp strax efter 04 på morgonen för att hinna med vårt plan mot Malaga. Checkade in på
Hotel Fuerte (som låg i delar av ett gammal fort, för er som missat elementara spanskalektioner) och startade upp semestern med en drink i trädgården. Sedan har det bara flutit på.

För er som inte har varit i Marbella så är staden den perfekta mixen mellan gamla vindlande gränder, designershopping i Puerto Banús och långa strandpromenader. Det passade mig som väntat som perfekt. De flesta dagarna spenderades på stranden eller på hotellet i solstolen med en god bok i famnen. Att det var en värme som låg kring +28 grader och strålande sol gjorde inte saken sämre, det var en perfekt värme att sola i utan att det kändes kvavt och jobbigt som det annars kan göra. Vi åt mycket paella och skaldjur samt drack en hel del sangria under luncherna medan kvällarna spenderades antingen på restauranger kring strandpromenaden eller på Apelsintorget uppe i de gamla stadsdelarna. Vi hann med ett par besök i Puerto Banús där jag fingade länge och väl på Anna Sui's Tea Party Dress som hängde på rea samt säsongens Chloéväskor nedsatta till 50% av ursprungspriset men jag ska försöka spara pengar till Båstads tennisvecka samt shopping i USA med pojkvännen i augusti istället.
En dag hyrde vi bil och begav oss mot Gibraltar, en upplevelse som heter duga. Dock är det nästan dimmigt året runt kring klippan vilket skärmar av synen av Afrikas kust i fjärran men det gjorde ingenting. Att åka över gränsen och hamna på brittiskt land var en kulturchock jämfört mer Spanien. Direkt över gränsen drack folket Afternoon tea på pubarna, var blonda och bleka, kör på "fel" sida av vägen och pratade perfekt engelska. Helt sanslöst. Besöket blev dock inte långvarigt då vi begav oss till La Tarifa (längre söderut i Spanien går det inte att komma) för att mötas av sådana kastvindar att jag knappt vågade mig ur bilden. Hur som helst var det trevligt att köra genom genuina spanska städer och lyssna på TTA i iPoden.

Meningen med resan var att mamma skulle visa upp alla ställen där hon hade varit som ung discoprinsessa vilket gjorde att vi såg många restauranger, drack många drinkar på diverse barer och besökte anrika Olivia Valeres restaurang och nattklubb men det gav också mer av en inblick i staden. Att ha en personlig guide som kan berätta anekdoter om varenda gränd och gata skadar inte direkt. Summan av kardemumman är att jag nu är lika förälskad i kuststaden som min kära mamma!

hemma igen

Nu är jag hemma igen i ett regnigt Stockholm efter en vecka av konstant solsken i underbara Marbella, men det är bara ett kort stopp här i Mälarhöjden nu för att packa om väskan, snart tar jag tåget till Uppsala. Adios!