recap:

Tillbaka från ett mysigt Uppsala där vi mest har myst, firat den äldre brodern Notricas 20-årsdag samt tagit promenader då det har varit uppehåll i det dagsduggande regnet.


Marbella var fantastiskt, och då verkligen helt underbart. Vi kom fram lagom trötta på söndagförmiddagen efter att ha stigit upp strax efter 04 på morgonen för att hinna med vårt plan mot Malaga. Checkade in på
Hotel Fuerte (som låg i delar av ett gammal fort, för er som missat elementara spanskalektioner) och startade upp semestern med en drink i trädgården. Sedan har det bara flutit på.


   

För er som inte har varit i Marbella så är staden den perfekta mixen mellan gamla vindlande gränder, designershopping i Puerto Banús och långa strandpromenader. Det passade mig som väntat som perfekt. De flesta dagarna spenderades på stranden eller på hotellet i solstolen med en god bok i famnen. Att det var en värme som låg kring +28 grader och strålande sol gjorde inte saken sämre, det var en perfekt värme att sola i utan att det kändes kvavt och jobbigt som det annars kan göra. Vi åt mycket paella och skaldjur samt drack en hel del sangria under luncherna medan kvällarna spenderades antingen på restauranger kring strandpromenaden eller på Apelsintorget uppe i de gamla stadsdelarna. Vi hann med ett par besök i Puerto Banús där jag fingade länge och väl på Anna Sui's Tea Party Dress som hängde på rea samt säsongens Chloéväskor nedsatta till 50% av ursprungspriset men jag ska försöka spara pengar till Båstads tennisvecka samt shopping i USA med pojkvännen i augusti istället.
En dag hyrde vi bil och begav oss mot Gibraltar, en upplevelse som heter duga. Dock är det nästan dimmigt året runt kring klippan vilket skärmar av synen av Afrikas kust i fjärran men det gjorde ingenting. Att åka över gränsen och hamna på brittiskt land var en kulturchock jämfört mer Spanien. Direkt över gränsen drack folket Afternoon tea på pubarna, var blonda och bleka, kör på "fel" sida av vägen och pratade perfekt engelska. Helt sanslöst. Besöket blev dock inte långvarigt då vi begav oss till La Tarifa (längre söderut i Spanien går det inte att komma) för att mötas av sådana kastvindar att jag knappt vågade mig ur bilden. Hur som helst var det trevligt att köra genom genuina spanska städer och lyssna på TTA i iPoden.

Meningen med resan var att mamma skulle visa upp alla ställen där hon hade varit som ung discoprinsessa vilket gjorde att vi såg många restauranger, drack många drinkar på diverse barer och besökte anrika Olivia Valeres restaurang och nattklubb men det gav också mer av en inblick i staden. Att ha en personlig guide som kan berätta anekdoter om varenda gränd och gata skadar inte direkt. Summan av kardemumman är att jag nu är lika förälskad i kuststaden som min kära mamma!

Kommentarer
Postat av: hanna

åh, ja, marbella är mysigt och gibraltar är mäktigt. jag var där när
det var soligt och perfekt sikt över till marocko. det kändes sjukt att vara så nära men ändå långt bort, kulturmässigt sett. tyvärr var jag där när jag var rätt ung, så något uteliv var det inte tal om. var det ett bra nattliv där?

Postat av: Rebecka

Gillar om det du skrev! Underhållande att se lite prima grejer och inte bara det vanliga sakerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-09-27 @ 12:53:15
URL: http://royalorchidholidays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback