solsken överallt

Sitter och väntar på att mina solgula naglar ska torka. Jag och mitt nagellack, ständigt denna väntan. Men sedan ska jag hacka melon för fulla muggar och göra mina fina fotövningar. Imorgon är det picknick med flickorna vid Karlaplan och sedan mösspåtagning. Då ska det sjungas om studentens lyckliga dagar och därefter ska jag ta tåget till Uppsala, dricka mer champagne, skratta, grilla och förhoppningsvis se en majbrasa. Det blir nog fint och jag hoppas på solsken överallt.

tisdag

Första skoldagen efter Paris. Det var fint att komma tillbaka och kramas med mina fina vänner. Efter skolan åkte jag hem till Sarah en snabbis och sedan snurrade vi runt i hennes bil ett par varv. Det känns fortfarande orealistiskt att mina vänner får göra något så vuxet som att köra bil. Vi är inte vuxna, bara barn, eller kanske ungdomar på sin höjd. Inte vuxna med ansvar och körkort.

Det känns som om jag checkat ut från skolan för gott. Jag är knappt där, inte för att jag skolkar utan för att vi knappt har några lektioner. Skolarbetet hopar sig framför mig men jag kan inte ta mig i kragen och göra någonting. Nu sitter jag och försöker skriva en novell utifrån Camus "Främlingen". Det går sådär. Som pluggsällskap har jag Dylans skiva Desire, ett glas flädersaft och macaroons från Ladurée. Det är ändå ganska fint.

dylan, my hero, my savior

Idag har jag lyssnat på Bob Dylan hela dagen. Det kan ha att göra med att jag läste halva Dylan-biografin igår på resan hem till Paris, eller för att jag känner mig allmänt förvirrad inför framtiden. Jag längtar inte till studenten. Jag är nog en av de få som inte ser fram emot morgondagens mösspåtagning. Jag vill inte ta studenten nu. Jag vågar nog inte ta studenten egentligen, för jag gillar det som är så säkert och tryggt med Östra Real. Så därför lyssnar jag på Bob Dylan.

Det är konstigt egentligen hur musik kan förklara precis vad jag känner. Det är så med all konst för mig. Vissa saker träffar rakt in i hjärtat. Thåström är min ständiga följeslagare genom livet. Alltid i min playlist och ett tiotal dammiga plattor på rummet. Men den mörkhåriga Rågsved-legenden passar inte i solskenet på samma sätt som Dylan. Min Bob Dylan. För ja, jag gillar inte biografins Bob Dylan. Den egendomliga person som inte verkar tycka om kvalité på musik. Inte verkar tycka om att stå på scenen utan bara slår bakut. Den Dylan som är otrogen mot sina älskade kvinnor. Den Dylan med sina djupreligiösa värderingar. Jag är egentligen precis tvärt om. Men min Dylan. Den som jag har konstruerat i min fantasi tycker jag mycket om. Den lockiga, spensliga pojken med gitarren i Greenwich Village i sina ungdomsår. Den Dylan som skriver fantastisk poesi. Den sårbara, känsliga Dylan.


Jag tror att jag ofta gör så. Väljer att plocka bita ur sanningen och pussla ihop dem till något eget. Det är mycket jag ogillar med verkligheten men bakom min datorskärm med en kopp thé och musik i öronen älskar jag att skriva om den verklighet som är min. Nu ska jag stänga locket på min laptop och gå ut i solskenet med min hjälte och låta mig bli räddad igen.


Paris, j'taime

Så var man hemma från romantikens huvudstad igen. Jag och mamma mötte inte våren i Paris utan sommaren. +23 och solsken, koftan på armen och rosenglassar mest hela tiden. Nu väntar så mycket annat än just bloggande så jag bjuder på en bild så länge så kommer en rapport senare. Puss!

image644

skärvor av glas

Holy cupcakes! Varje dag kikar i brevlådan innan jag går in, oftast får jag inte mycket till post men idag låg ett paket till mig där i. Det var min bok. Herregud, det var min bok. Mitt namn i print. Min bok jag har slitit med under nästan ett helt år. Som mina vänner har slitit med i nästan ett helt år. Nu är jag både stolt och ett nervvrak. Skärvor av glas är äntligen klar. Så därför uppmanar jag er alla att besöka Vulkan.se och spana in min finfina novellsamling. För en liten summa pengar får ni så mycket mer än ett fint omslag och bra papperskvalité. Ni får ett äventyr!

Nu ska jag själv ut på äventyr. Au revoir, nu sticker jag till Paris!


i feel like i'm in a movie when i walk around listening to my iPod

Igår var det dags för Vici och SP3C:s studentskiva med filmtema. Min plan var att komma som Holly Golightly från Breakfast at Tiffany's men då bristen på svarta fodral var total så kom jag som hippieglamourskådis på semester, typ. Det låter flummigt och det var det. Det var typ ett hopkok av allt. Men klänningen var fin i alla fall. Först vankades det speeddrickande av öl på Wollmars och sedan åkte jag och Josse till Kungsgatan och Fasching. Där dansades det lite, minglades lite och kramades lite på gamla bekanta. Det var trevligt, men tyvärr varade det inte allt för länge då jag behövde få lite skönhetssömns så jag inte virrar bort mig på Arlanda i eftermiddag. Oh well, här kommer lite bilder!



  

vårgalen

Varje år när solen tittar fram så försvinner all moral och självbehärskning. Det är okej att skolka, äta tio ton glass och bara ligga och lata sig hela dagarna. Jag har annars en väldigt stark självkontrollerande sida, tror jag. Jag går upp på morgonen i tid, kommer aldrig för sent, äter relativt nyttigt och tränar. Nu å andra sidan tar jag sovmorgon titt som tätt, glömmer bort mitt rökförbud, äter alldeles för mycket glass och struntar i läxorna. Men det kanske är så det ska vara? Med mina Wayfarers på näsan och en tygpåse med det allra viktigaste (typ pengar, läppglans, iPod och en Dylan-biografi) är jag redo att inta våren.

Nu å andra sidan sitter jag och försöker panikplugga lite. Ikväll är det Vicis skiva med temat Filmstjärnor och imorgon sticker jag till Paris. Men jag tror jag hinner klämma in ett blogginlägg imorgon innan jag sitter i Marais och sippar café au lait!


 

no name poem

Lyrikprojektet sätter griller i huvudet på mig. Jag skriver, men kan inte längre avgöra om det är bra? Det är i alla fall annorlunda mot tidigare alster. Åh, jag hatar att inte kunna se om det jag skriver är bra eller inte. Något jag inte heller kan se, eller fantisera ihop är en outfit till morgondagens skiva.

Ett totalt meningslöst och irrelevant blogginlägg, jag vet. Nu ska jag vänta in Chris som har sett (brat)HamletDramaten. Sedan blir det Heroes. Nattinatti!

vårtecken

Hela dagen har bestått av vårtecken:  När man vaknar vid fem-snåret av att fåglarna kvittrar glatt och solen börjar stiga. Då är det stört omöjligt att fortsätta sin dvala under duntäcket. Att sedan inte ha några problem att gå upp trots en irriterande bakfylla och allt för få timmars sömn. Man bara skuttar upp, slänger på sig solglasögonen och skyndar ut i friska luften. Vidare har jag fått skavsår. Hur mycket vår är inte det? Idag traskade jag och Chris från Centralen till Gamla Stan för glass på bryggan, över Slussen, förbi Medis och till Vitabergsparken. Där låg sollapande par överallt. Det är också ett tydligt vårtecken. Att man sedan får för sig att posera på fula ego-bilder är något jag alltid tycker är en bra idé när solen skiner ute. Här nedan får ni ett litet smakprov.



image639

sweet 60's

Igår var jag på årets första skiva. Det var Felicias och Astrids 60-talsskivaTender bar. Jag och Klasson lyckades vara både fashionabelt sena och lagom runda om foten när vi äntligen hittade dit. Det var fint folk i lokalen. Twiggy, Mick Jagger och Beatles för att nämna några celebriteter. Sedan åt vi god mat, sjöng Lambo tills vi storknade, dansade och drack drinkar. Det var en fin kväll.




    


image637

måndag

Vaknade av att solen lyste mig i ögonen. Sådant blir man lycklig av. Idag är det ett fullspäckat schema. Jag ska strax slänga mig ner vid symaskinen (första gången sedan högstadiet) för att sy om en klänning till en kjol. Sedan blir det skola, eftermiddag på Södermalm för att sälja studentskivebiljetter. Därefter sjukgymnasten. Raka vägen hem till Klasson för drinkar och fniss innan Felicias 60-talsskiva går av stapeln!

paris (i mitt hjärta)

image630



Nu är det inte många dagar kvar innan jag landar i Paris. Sitter och letar efter olika butiker att besöka och caféer att äta på. Självklart kommer jag besöka Café de Flore, så mycket som jag babblat om Simone och Sartre. Annars gapar agendan ganska tom. Vi ska leva Parisliv och mestadels strosa runt tror jag. Dricka kaffe och njuta på uteserveringar. Versailles blir det en dag också. Det ska bli underbart. Min absoluta favoritstad i världen (efter Stockholm) och fyra dagars ledighet. Om ni har några tips är det bara att kommentera!


söndag

Det var en fin helg. I fredags blev jag med skinnjacka och sedan åt vi mjukglass i solen och hade det trevligt. Livet blir helt enkelt så mycket lättare på våren. Kvällen spenderades med granatäpplen och filmen "Min vänstra fot" från 1989. Moster min tyckte att det var en kul idé att ge mig kritikerrosade filmer från mitt födelseår. Det tyckte jag med. I lördags jobbade jag och intervjuade Birgit Sawyer. Väldigt trevligt och lärorikt måste jag säga. Idag har jag åkt från Uppsala till Stockholm, ätit glass i solen med Vici och letat rätt på en 60-talsklänning inför morgondagens skiva. Det var en riktigt fin helg även om orden inte räcker till för att beskriva hur varm i maggropen jag känner mig.


trötter

Jag är trött på många saker men mest trött är jag på min förbannade knän som bara ställer till problem. Det är fantastiskt roligt att inte kunna gå ordentligt. Det är alldeles underbart att inte kunna dansa om kvällarna. Men finast av allt är att det håller mig vaken om nätterna. Ljuva knän med andra ord.

I helgen sticker jag till Uppsala och sover förhoppningsvis bort all den trötthet som huserar inom mig just nu. Visst ja, på lördag jobbar jag också. Cash is king, som man brukar säga. Med andra ord så dröjer det ett tag innan jag får lägga huvudet på dunkudden. För nu mina kära läsare ska jag ta och läsa en sjusidig rapport kring vikingaproblematik. Livet är allt bra ibland. Natti!

fienden mitt ibland oss

Idag mötte jag faran på tunnelbanan. Jag klev på glad i hågen i Mälarhöjden med nya fräscha DN På Stan i handen och sökte efter en sittplats. Tyvärr var det fullt redan då ett dagis invarderat just min vagn så jag ställde mig lugnt och började bläddra i min tidning. Vid Liljeholmen funderade jag på att hoppa av och byta till tunnelbanan mot Mörby Centrum då den var helt tom men jag valde trots allt att stanna kvar på tåget mot Ropsten. Plötsligt såg jag ljuspunkten. Mitt i horden av barn lyste en tom plats emot mig och snabbt satte jag mig ner. Nöjd tog jag återigen upp min tidning och lutade mig tillbaka. Mitt mellan Liljeholmen och Hornstull hände det som inte får hända. Ett av barnen kräktes. Ögonen var uppspärrade av förvåning och munnen halvöppen, ut välde något tjockt och grönvitt. Det tog ett par sekunder innan dagisfröknarna upptäckte det hela och började långsamt gräva i sina ryggsäckar efter en spypåse. Jag som är enormt rädd för att bli magsjuk och lider av en allmän bacillskräck, dog. Snabbt slängde jag mig av i Hornstull, smörjde in händerna med mitt anti-bakteriella-gel från Sephora och försökte tvinga tillbaka min egen kräkreflex. Dagens lärda läxa blev att aldrig mer sätta mig ner i närheten av några dagisbarn för man kan aldrig veta vilken skepnad faran har.

torsdag

Oh hjälp! Nu är jag helt slut. Jag har precis rensat mina tre garderober på gamla kläder jag inte längre använder. Det var slitsamt måste jag säga. Inte bara mentalt. För visst var jag jättefin i den där skottsrutiga kjolen från Tessie en gång i tiden? Men framför allt fysiskt. Att kläder väger så mycket! Tillslut blev det tre stora kassar fyllda med urtvättade D&G-tshirts, för korta jeans och en hel drös militärgröna plagg. Fråga mig inte varför. Men tydligen, efter att ha gått igenom allt jag äger och har, haft en förkärlek för militärgrönt. Jag ska inte förnedra mig med en bloppis men mina vänner, är ni sugna på ett stycke kamouflage eller något annat urtvättat så är det bara att hojta till!

Förutom att knäcka ryggen har jag idag genomlidit ett tre timmar långt seminarium samt fortsatt jakten på en skinnjacka, men utan lycka. Nu ska jag knåpa ihop kluriga intervjufrågor att ställa Birgit Sawyer och sedan laga middag!

onsdag

Igår kom jag till Uppsala relativt sent och imorse åkte jag tidigt. Det är mycket flängande fram och tillbaka när man har en pojkvän i en annan stad. Men samtidigt är det ganska avkopplande att sitta på tåget och läsa böcker. Man får helt enkelt ta det positiva med det negativa. Men innan jag hoppade på tåget köpte jag en finfin stickad beige-tröja från Monki. Kortet går varmt nu. Det brukar bli så när det är dags för en vårgarderob.

Ikväll blir det inte Big LoveSVT som jag hade velat utan det blir något lite mer finkulturellt. Ibsens VildandenStadsteatern med klassen. Jag tycker om teater men jag vet inte än vad jag tycker om Ibsen. Det återstår att se!

ett köp senare väntar lyckan?

Idag var en turbulent dag. Men den startade förvånandsvärt bra. Under opponeringen på de vetenskapliga rapporterna fick jag höra av min lärare att jag hade kunnat använda mitt arbete om konflikten på Sri Lanka som en B-uppsats på universitetet. Jag har det nog inom mig även om det känns tungt ibland att studera.

Därefter gick jag på stan med mina flickor. Det var så frigörande att få traska runt på gatorna och prata om absolut ingenting. Inne på Karen Millen dog jag. Jag hatar fina saker till (nästan) överkomliga priser. Ett par skor för 3000 kr är ingen omöjlighet att köpa men det bidrar till en fattig existens ett par månader framöver. Jag ville ha minst 10 par skor. Det är 30 000 kr och en ren omöjlighet. Så jag lämnade butiken med ett tungt hjärta. Sedan provade vi balklänningar och skrattade lite mer. Tillslut fyllde jag min tygväska från Marc Jacobs med tre påsar som innehöll en korsett, en rutig kjol från Topshop, en marinblå t-shirt med upprullade ärmar och ett baslinne.

Naiv som jag är tror jag på något sätt att bra köp ska generera långvarig lycka. Ibland stämmer den tesen. Ibland som när jag handlat något riktigt fint så är jag lycklig länge. Idag inte. Jag är nöjd men inte lycklig. Att leta studentklänningar och balklänningar är ett helvete. Det är viktiga klänningar som måste generera lycka. Det här är ett mycket simpelt och naivt sätt att se på konsumtion men jag tror att många håller med mig.

Sedan bar det av till Uppsala. En helvetesresa senare sitter jag nu, mätt och belåten i Chris rum och väntar på att Doktor House ska underhålla mig.

för jag saknar illusionen

Sitter och lyssnarHåkans nya skiva "För sent för Edelweiss" och mår allmänt bra trots en turbulent förmiddag. Litterära gestaltningen var helt utan komplikationer. Vi tittade på en fransk thriller och halvsov i mörkret. På Texmexen var det lite mer upp och ner. Stefan spelade sina tonsatta dikter och jag saknade att gå i högstadiet. Springa runt på stan i solskenet i mina Converse med mina fina pinglor. Jag saknade att laga SP-special på fredagarna och ta miljontals flummiga fotografier. Jag tror att många saknade. Jag saknade mest illusionen, som just nu Håkan sjunger om. Jag saknade illusionen av att vara ung och bekymmersfri. Det som var förr, var inte lika härligt då tror jag, inte som det är nu. Minnena är fina och min drog.

Sedan föll lite tårar på de smutsiga skolbänkarna och vi tröståt på McDonalds. Jag mest frös och visste inte vad jag skulle säga medan folket runt mig grät. Jag är inte känslokall. Ingenstans. Jag är fylld med känslor men saknar alla ord. Så jag kände mig dum mest hela tiden. Sedan shoppade jag och Lova och pratade, pratade och pratade.

Nu väntar jag på att få en uppsats skickad till mig som jag ska opponera på tills imorgon. Sedan blir det dans och mer Håkan. Idag går en era i graven förresten. Det sista Dawson's Creek-avsnittet sänds på fyran. Helt otroligt att jag har varit tokfast vid den serien ett helt läsår.



image629

drinkar och dans

Igår var det dags för min något försenade 19års drink. Redan vid 20-tiden droppade folket in med blommor och presenter. Chris blandade drinkar och muddlade myntablad och lime tills armarna värkte. Jag sippade mojitos och skrattade. Gästerna åt sushi, vårrullar och wasabinötter. Det var väldigt trevligt och jag fick många fina presenter. Sedan tog vi vårt pick och pack och rullade iväg mot stan. Där väntade Ace och dans. Och vi dansade och dansade och dansade lite till. När det spelas Familjen, TTA, Håkan Hellström och andra godingar är det svårt att stå still. Sedan när fötterna värkte fram emot stängningsdags hamnade vi på McDonalds.

Det var en väldigt trevlig kväll men idag mår jag som jag förtjänar. Inte det minsta bakfull men jag har ont i varenda kroppsdel. Det känns som om jag varit i slagsmål och sedan blivit överkörd av en pansarvagn ett par gånger. Så går det när man dansar som om det inte fanns någon morgondag!

Ps. Kvällens coolaste måste ha varit Arman med sin pipa. Hur tufft är inte det?


stay free

image627


Igår var det Stay Free's modevisningCafé String. Jag besökte tillställningen med Elisabeth. Först bjöds det på en installation på övervåningen och sedan slussades vi alla ner i mörkret och möttes av modeller, rök och hönsnät. Temat var att bryta sig fri och det syntes tydligt på både modeller och upplägg. Här bröts det mot konventionella modenormer. Det bjöds på sång, dans och spex. En helhetsupplevelse som jag och Elisabeth sedan diskuterade i timmar över en thé på ett vegancafé i närheten.

För er som ångrar att ni missade tillställningen så finns det ytterligare en chans.
Söndag, 14.00 på Lava i Stockholm.

torsdag

Äntligen lite solsken ute, och det tillsammans med en kort skoldag utgör en viss glädjefaktor. Att jag är klar med mitt svenska c-tal och har publicerat min bok är inte heller helt fel. Ikväll ska jag träffa Ellie och tillsammans ska vi gå på modevisningen Café String. Sedan blir det modern dans.

Det var med visst vemod jag bar hem mina studentmössor idag från skolan. Allt börjar känna otroligt verkligt nu och jag vet inte, jag vill nog inte det riktigt. Fast någonstans inom mig så vet jag ju att det måste ta slut en dag. Gymnasiet kan inte fortsätta för alltid och jag vill nog egentligen få pröva på mina vingar snart.

konsumtionsmönster

Andrea höll ett fantastiskt tal igår på svenskan kring hur konsumtion ersatt religion i dagens samhälle. Alla metaforer, hur hon lekte med språket och budskapet var alldeles mitt i prick. Men framför allt fick det mig att tänka över mitt eget konsumtionsmönster. Hur jag shoppar och vad jag shoppar går helt i vågor. Som nu, när jag är stressad och måste plugga hela tiden, är jag grovt shoppingsugen. Jag vill helst fingra på alla fina plagg och sedan sitta på tunnelbanan hem med alla mina tunga kassar och vakna med träningsvärk i armarna dagen efter. Vad jag köper är mindre viktigt. Jag vill ha fina underkläder, linnen, t-shirts och klänningar. Det som är noterbart är att när jag väl inhandlat allt det jag vill ha för stunden så infinner sig känslan av noll inspiration. När jag ska matcha kläder på morgonen suckar jag högljutt och använder mina nyinköpta plagg konstant. För att sedan nästa veckan tröttna på det jag köpt. Å andra sidan. När jag är nöjd med livet och stöter på lagom utmaningar så är jag inte sugen på att shoppa. Jag strosar i butiker och inser att jag redan har allt jag vill ha. Min egen garderob hemma utgör då en stor inspirationskälla och jag kommer på nya, spännande kombinationer hela tiden.

Ni kan säkert gissa att jag är enormt shoppingsugen just nu. Men ikväll är det modevisning och Lova mumlade något om att man kan beställa kläder där. Oh, det skulle inte sitta fel med något nytt.



image625

god morgon världen

God morgon bloggen. Dagens tips för att förgylla en helt vanlig torsdag är att kila förbi Café String ikväll för att se Stay Free's modevisning. Missa inte!

kärlek och framtid

Nu i studenttider är det många som börjar blicka framåt. Vänner med storslagna planer som ska ut i världen med sin resväska och ett öppet sinne. Vänner som ska jobba, flytta, resa men framför allt leva. Kvar finns vi andra som blir lämnade här hemma i Stockholm. Vi realister som ska jobba först, kanske läsa någon strökurs på universitetet och sedan förhoppningsvis prova på vingarna ute i världen. Kvarlämnade blir även alla kärlekar. Stockholm kommer dränkas av brustna hjärtan till hösten.

Många av mina vänner har planer eller har partners med storslagna planer. Även om alla dessa planer kanske inte går i lås så är det många som omprioriterar sina liv just nu. Ensam är stark och med ett extrabagage på ryggen kommer man inte långt. Vad ska man ha kärleken till när man kan leva livet? Det känns som om just den frågan är någon allmän uppfattning just nu och det skrämmer mig. Alla som ska lämna kvar sina partners och flytta. Kanske inte inom Sveriges gränser, kanske till världens ände. Men det är skrämmande hur alla utan vidare axelryckning klipper banden med den där speciella och sedan sticker iväg. Vad hände med ett skyddsnät? Vad hände med att kämpa tills tårarna sinat och då kämpa lite till? Jag måste säga att det är läskigt och att jag inte vill bli lämnad, ensam i Stockholm i höst.


det regnar här i Stockholm idag

image623
Foto: Hedi Slimane (någon som ser ett mönster?)


Usch. Jag hatar det här vädret. Igår svettades jag bara inomhus vid skrivbordet och pluggade men idag var jag tyvärr, iklädd min bylsiga täckjacka, tvungen att lämna min ljuva boning. Jag åkte till skolan och höll ett modernt danspass med klassen och sedan lekte jag diktator på litterära gestaltningen. Nu sitter jag här med mitt argumenterande tal i svenska c rörande nollvisionen av självmord. Någon som har en åsikt?

Jag har så mycket att göra att min kalender knappt räcker till. Ikväll borde jag ha gått på MUF Söderort möte men det hinner jag inte med. Istället ska jag roa mig med mitt tal, mitt CV och fixa och trixa med min novellsamling. Det låter spännande va? Det ska bli så skönt på lördag när allt är fixat och klart och jag bara kan skaka ur mig all anspänning på dansgolvet.


Uppdatering: Vad vuxen jag känner mig. Jag har precis sökt till universitetet.

tisdag

image622
Foto: Hedi Slimane



Min helvetesdag igår bättrade egentligen aldrig på sig. Fast det var fint att tjuvkika på
Stay Free's modevisning på Café String och sedan dansa livet ur mig på Kühlers. För övrigt, missa in Stay Free's visning för allmänheten på torsdag. Oh la la, det är installationer, dans, sång och... jag får gåshud. Väldigt innovativt i alla fall.

Idag pluggar jag och det regnar ute. Jag har skrivit klart min vetenskapliga rapport (äntligen!) och har nu bara en modern dans att koreografera och ett argumenterande tal att skriva. Sedan kommer Chris hit. Men just nu ska jag ta en sen lunchpaus och käka thaimat.


dagar som dessa

image621
Foto: Hedi Slimane



Nu sticker jag in till stan för att fixa med mitt projektarbete. Sedan blir det dans. Jag hoppas innerligt att dagen snart vänder och blir lite bättre. Det är så tråkigt med dagar då allt går fel. Undertiden kan ni roa er med att tjuvkika på underbart snygga Kate Moss.


hommage till emelie

En hyllning till två fina vänner: Emelie och Emelie! Jag blir alldeles varm i hjärtat då det plingar till i mobilen och ni reagerat på någonting jag skrivit här i bloggen och undrar hur jag mår. Det är fint det.

måndag

Men åh, idag går allt bara fel. Min vattenflaska sprayade ner mig på tunnelbanan. Axelremmen på min Miu Miu har gått sönder utan att jag riktigt vet hur det gick till. Min kamera är borta (men antagligen i Uppsala) och tunnelbanan jag satt på när jag skulle åka hem togs ur traffik. Min dag har verkligen inte börjat bra och jag har tusen saker att göra idag. Suck.

Uppdatering: MyTheresa (där jag köpte väskan) har åtminstone förstaklassig service. Jag får skicka tillbaka väskan och få den lagad, alternativt få en ny. Problemet är bara att det tar 4-6 veckor. Men tummen upp för att de ringde från Frankfurt ca. 10 minuter efter att jag mailade.


oh you're so naive, yet so

image620
Foto: Hedi Slimane

Sitter och lyssnar på Sara av Bob Dylan och kan inte låta bli att känna hur söndagsmörkret tränger sig på. Jag saknar redan helgen och dess flärd. Alla tunga tankar kring veckan närmar sig. Det irriterande faktum att jag känner mig sviken bättrar inte heller på mitt sinne. Det går inte att komma ifrån att det är söndag och det tynger alltid ner. Sedan förbannar jag mig själv för att jag ibland kan vara så naiv. Eller kanske inte. Jag vet inte. Jag har alltid varit en realist (med rosa fluffiga drömmar, precis som alla andra) men jag tror alltid för gott om folk. Tills den dag då jag bara får en kopplingston i örat när jag försöker kommunicera och någon som vänder ryggen åt mig. Allt det här låter så mycket mer dramatiskt än vad det egentligen är. Det är ingenting alls.

Igår höll mitt hjärta på att brista på bordet. Jag fick höra en sådan ledsam mening att det fortfarande gör lite ont i hjärtat. Jag har blivit en riktig mjukis på senare år. Snyftar åt allt och känner hur hjärtat brister till höger och vänster. Eller så har jag bara blivit bättre på att överdriva.
 
"Det var så jävla fint, vi bara höll varandra i handen"

kapitalism och ondska

Vi hade en intressant (men uttjatad) diskussion i klassen i torsdags under psykologilektionen. Temat var makt. Den tes som nästan alla tycktes bedriva var att man är ond om man för att komma åt sin makt har "klivit över lik". Drivs man av ett begär att klättra upp i toppen och råkar putta ner andra från sina grenar när man kravlar upp för barken så är man ond. I och med att man är ond så kan man bara utföra onda ting med sin makt. Eller? Precis som vanligt tog diskussionen en obehaglig vänstervridning och de onda blev snart egocentriska kapitalister. Jag undrade precis som vanligt när mina klasskamrater skulle inse att kapitalister inte är djävulens sändebud.

Är man då alltid ond för att man har makt? Kan man bara göra onda ting med sin makt? Jag funderade mycket på frågan efter lektionens slut. Låt säga att vi är en grupp människor som börjar på det nedersta trappsteget inom ett visst yrke. Tillsammans sliter vi dagarna i ända tills vi blir informerade om att det finns en ledig plats på trappsteget ovanför oss. Vi börjar knuffas och dra varandra i håret, allt för att kunna ta sig upp ett trappsteg. Drivna av makt, en bättre lön eller roligare arbetsuppgifter. Det är bara en av oss som kommer kunna ta oss upp helskinnad på trappstegets avsats. Alla de andra som har kämpat med/mot mig kommer att falla ner och skada sig i processen. Precis såhär kommer det att fortsätta. Den som är bäst lämpad för arbetsuppgiften kommer att få den. Åtminstonde i ett drömsamhälle. Sedan drivs många av korruption, fördomar och omoraliskt tänkande. Det går inte att komma ifrån.

Låt säga att jag tog mig upp för hela trappan. Tillslut står jag högst upp och blickar ner över alla medarbetare. Jag har kämpat hårt. Förutom att säkerligen studerat många år så har jag jobbat över nästan varje kväll, fått bortprioritera vänner och familj och antagligen mina privata intressen. Men jag står där uppe och är nöjd med det jag har åstadkommit. Är jag då automatiskt ond? Jag har säkert trampat på människor när vi alla försökte häva oss upp över kanten. Jag har säkert sårat vänner och familj när jag återigen missat en födelsedag för att det var kris på kontoret. Jag anser inte att man är ond för det. Jag anser att man är målmedveten. Även om jag har sårat många i min kamp för att klättra upp för trappan så kan jag göra någonting gott när jag väl står där. Det som antagligen drivit mig under processen har varit att jag tror på förändring. Jag vet hur jag vill att företaget ska skötas och hur allt ska bli bättre. Nu är det äntligen min tur att göra någonting gott.

Självklart kan folk välja att anse mig som djävulens sändebud. Din äckliga kapitalist. Men bara för att jag stävar åt höger när det kommer till politik så betyder det inte att jag inte bryr mig om mina medmänniskor eller samhället. Jag bryr mig mycket, kanske för mycket. Men i vissas ögon kommer jag säkert att ses som en ond människa. Som Stefan sa till vår klass: "Konstnärer borde inte få ha barn." Jag kanske aldrig borde få ha barn. Jag vet inte och jag är för ung för att veta.

För att avsluta lite käckt så vill jag att alla ska tänka på den gode samariten Martin Luther King. För visst ansågs den mörkhyade mannen med en så stark dröm vara god? Samma goda man som bedrog sin fru konstant. Vad visar det oss? Även solen har sina fläckar.


söndag

Idag mår jag bra. Sådär bra man mår efter en bra helg trots att man missat alldeles för många timmar sömn. Igårkväll träffade vi Viktor, drack drinkar och sedan en hel del vin. Därefter hamnade vi på en hemmafest. Jag har nog inte satt min fot på en hemmafest på år och dag, om det inte är så att jag känner alla människorna där. Det var annorlunda, men ganska charmigt.

Idag har vi bara slappat och nu är jag återigen i Stockholm. Taggad inför en ny vecka med mycket roligt så som Stay Free's modevisning och mitt lilla kalas på lördag!

solsken!

Åh vilket fint väder det är ute! Nu har jag ätit dunderfrulle och ska bege mig ut i solen med Chris. Det vankas kaffe och kaka hos hans lilla mormor. Filmen igår var gripande förresten, helt underbar och sorglig men jag bloggar mer om det sen. Jag har en del tankar att dela med mig av. Ikväll tror jag att det blir att slira lite på stan, men vi får se!

18 månader

Fredag hela veckan känns det som. Det känns inte som vi går i skolan längre, men självklart gör vi det. Högen med läxböcker på mitt skrivbord vittnar om det. Däremot är det svårt att tänka på filosofer eller textkommunikation när solen skiner. Något som är så mycket lättare att tänka på är att jag och min karl har varit tillsammans i ett och ett halvt år idag. Förra året hade vi en mysig picknick i solen men i år blir det middag och sedan bio; Things we lost in the fire. Det är då någonting speciellt att sitta i biomörkret med popcorn.

Korrekturläste nya Forum Magazin nyss, så för er MUF Stockholmare där ute kan jag avslöja att det blir ett ruggigt bra nummer. Ut och lek i vårnatten nu, det ska jag i alla fall göra i mina strumpisar och vippkjol!

inbjudan: stay free

image618


Om ni inte vet vad ni ska göra den 10 april kommer jag här med ett tips. Märket Stay Free håller modevisningCafé StringSödermalm i Stockholm. För er som inte är bekanta med märket så kan jag berätta att Stay Free är ett av de mest innovativa och spännande märkena på den svenska modescenen för oetablerade designers. Det är ungdomligt, urbant och kaxigt. Jag fick själv ett linne från märket förra året i födelsedagspresent. För mer information och läckra bilder, besök hemsidan stayfreedesign.se


härliga tider

   

det spritter i benen

Kan det annat än att spritta i benen när det är soligt utomhus? Knappast. Själv går jag omkring med ett fånigt leende på läpparna och lapar sol bakom mina Wayfarers. Snart är det helg också, och på fredag har jag och min karl varit tillsammans i ett och ett halvt år. Det är inte alls tokigt.

Idag var det lite skola, lite journalistiskt skrivande, ett hej till Josefine utanför Jensen och sedan en tur på stan. Jag letade efter en grön vippkjol men kom hem med ett par röda shorts och en t-shirt från Art by H&M. Det var inte så tokigt. Sedan provade jag galna solglasögon och fnissade för mig själv. Nu sitter jag här igen, bakom min laptop och redo att ta tag i allt plugg. Jag har börjat inse hur tråkigt mitt liv låter för er läsare. Jag bara pluggar, konstant, tror ni. Men det är fel. Jag gör faktiskt mycket roliga saker också, men det glömmer jag såklart att rapportera om här!

onsdag

Efter en ganska turbulent kväll igår så lyckades onsdagen rycka upp sig, och tur var väl det. Jag hade ett väldigt trevligt möte idag med MSU Östra Real Mocco där vi diskuterade politik, pinsamma incidenter från när vi gick i ettan och studenten. Jag tycker mycket om styrelsen och min smoothie gick inte heller av för hackor. Sedan fortsatte dagen ungefär i sina vanliga gamla hjulspår. Meningen var att det skulle vara ytterligare ett möte idag för min del, men då med MUF Söderort. Innan dess vankades det middag på Vapiano, men icke. Istället sitter jag hemma nu och äter sura godisar. Hur som haver, som vanligt är jag stressad till tusen så nu ska jag ta tag i alla mina projekt!

tisdag

Jag fick en fin prommis i solen idag, en novell, 12 sidor på min vetenskapliga rapport samt ett roligt telefonsamtal med Sarah. Jag är duktig när jag väl lägger manken till. Nu väntar House/Starter Wife. Sedan sängen och min nya diktsamling av Bruno K. Öijer. Hur pretto är inte jag?



image613
Fina Michelle Williams, brittiska Vogue, April 2008

måndag

(detta inlägg är skrivet igår)

Vilken fasansfull dag! Och jag menar det verkligen. Jag vet att jag generellt är en mycket gnällig person. Jag mår bra av att gnälla och gör det ofta (men på ett ganska charmigt vis, inbillar jag mig) men idag så var det så pass hemskt att jag bara måste gnälla igen.


Jag vaknade taggad på livet. Det var soligt, jag var lite småbrun efter Åre och min fina promenad med Josefine i Sjöstaden söndags. Projektarbetet var helt klart att skickas iväg till tryckeri efter all hjälp jag fick av My i söndags. Den flickan är en ängel. Jag fick även lite extra sovmorgon för att jag skulle till läkaren. Just det, ortopeden. Jag har länge haft problem med mina knän och efter att ha fått slussas runt i olika vårdköer var det äntligen min tid. Så kul jag hade där sen. Ortopeden var av konservativ typ som inte uppmuntrade till träning utan helt enkelt meddelade att det var slut på min framtid som dansös och att mina knän var kaputt för alltid. Medfött fel och nu fick jag spendera resten av mitt liv på soffan. Det där med att ligga på latsidan har aldrig varit min grej så jag fällde ett par tårar och svor att jag minsann skulle gå till en sjukgymnast.


På väg till skolan var det ganska fint. Jag gick från Norrmalm med Dylan i hörlurarna och mina nya Wayfarers på näsan. Det var soligt och fint. På lunchen åt jag sushi med Sarah och Lova och snackade skit. Sådant är alltid uppskattat. Därefter brakade helvetet lös ännu en gång. Jag hade precis kommit förbi mitt drama med ortopeden när nästa bröt ut. Ytterligare en storm åkallad av min religionskunskapslärare. Som vanligt gick jag därifrån tillplattad. Men ilskan växte och jag mailade iväg en orkan till min kontaktlärare. Nu mår jag bättre.


Ikväll blir det dans (till ortopeden och mina knäns glädje) och imorgon blir det råplugg hela dagen. So long!


language is the dress of thought

Det här inte så mycket av en modeblogg och kommer nog aldrig riktigt bli. Men jag har köpt tre nya fina klänningar och eftersom majoriteten av mina vänner faktiskt tittar in här, så kan jag visa upp dem med gott samvete!



image611image612



åre

Oh well
, jag kom hem ifrån Åre med alla benen hela och med en brunbränd hy. Ni hörde rätt. Alla inbitna Åre-besökare vet att det nästan alltid är snöglopp och jävligt, men det är ju visserligen alltid en ursäkt att åka tidigare till after skin och dricka glüwein. Men i år, då var det strålande sol, perfekt kall snö och bra backar. Det var som i Alperna när man sätter sig efter lunchen och gassar i solskenet utan jacka.

Åreveckan bestod av födelsedagsfirande (19 stora år), goda middagar på Weséns och Dahlboms, som antagligen har världens bästa mojitos. Det blev mycket skidåkning uppe på toppen för min del och lite tragglande i skidskola för Chris, som vid veckans slut susade förbi mig ner för backarna. Som vanligt blev det after ski och bastubad. Mysiga hemmakvällar och lite för mycket vin. En perfekt vecka med andra ord!


image610
Titta, en michelingubbe på toppen!

rapport från skrivbordet

Det är +15 ute och strålande sol. Jag har varken tid att gå ut på promenad eller åka till närmaste Åhléns för att köpa ny ansiktscrême. Surprise! Alla ansiktscrême är slut och min hud håller på att torka ihop. Det är synd om mig. Jag kräks snart på de tamilska tigrarna som jag skriver om. Sedan måste jag skriva ihop en novell också till morgondagens litterära gestaltning. Ibland är livet underbart.

Det här med att webblogg legat nere ställer till stora problem för mig. Det kommer nog bli lite bakvänd bloggning de närmaste dagarna då jag måste skriva om Åre, söndag och måndag. Eller måste och måste, jag vill!

äntligen

Nu verkar webblogg fungera igen. Det har varit tomt när bloggen inte fungerat och jag har haft så mycket att berätta men nu när fingrarna äntligen får löpa fritt över tangentbordet så finner jag inga ord. Så det blir inget av allt jag hade tänkt. Nu ska jag plugga tills ögonen och fingrarna blöder. 20 sidor vetenskaplig rapport ligger framför mig. Oh joy. Jag känner mig ganska less på allt, trots det fina vädret. Men lite senare idag ska jag väl försöka gå ut i solen med mina nya Wayfarers på nästippen och faktiskt försöka höja serotoninnivån.