fredag/lördag/söndag/hela veckan.

Well, ikvällen blev inte riktigt som planerat. Jag och min dancing shoes begav oss till Casa Josefine för färsk pasta och alldeles för mycket rödvin. Väl på hennes terrass så hade vi så roligt att vi plötsligt upptäckte att klockan var nämare 03 och det där med utgång kändes inte alls speciellt aktuellt. Hoppsan. Fantastisk kväll hur som helst, en ljumm sommarkväll utomhus. Idag mår jag lite sisådär efter att ha druckit en flaska vin själv, men nu ska jag packa, köpa böcker och sedan rehaba ute på landet en vecka så vi hörs först när jag har kommit hem igen. Puss!


total sömnbrist gör mig gnällig.



Well, fuck vad jag är trött idag. Jag somnade nog inte förrän halv tre trots en lugn kväll igår. Det enda jobbiga med biofilm mitt i veckan är att man kommer hem så sent, det vill säga vid 01. Idag skulle jag inte vilja visa mig utomhus, för jag har flottigt hår och eh, glasögon, men har man ett jobb att sköta så har man. Nu har jag laddat batterierna med Josefine på lunchen och efter jobbet ska jag hem och sova, packa, snygga till mig och sedan blir det middag hos Joos och därefter ska vi ut och dansa, puss!

en påse godis och världens bästa harry.

Igår kväll gick jag och Joos på bio och såg Harry Potter and the Half Blood Prince. Jag tycker hemskt mycket om att sitta med en påse godis i biomörkret och se en bra film. Sen huruvida man kan klassa Harry Potter som en bra film eller inte kan diskuteras. Jag föredrar såklart böckerna, men vem gör inte det? Som vanligt saknades viktiga bitar för att knyta ihop storyn ordentligt och jag är glad att jag kan historien utan och innan för annars är jag inte säker på att jag riktigt hade hängt med i svängarna.

Men jag fick någonting viktigt bekräftat igår och det är att Josefine har en faiblesse för nazistsynthpojkar. Hon babblade på om
Tom Felton som spelar Draco Malfoy hela vägen hem, och let's face it: uniformsliknande outfit (Hitler Jugend) och synthinspirerade frisyrer. Oh well, alla kan ju inte tycka om mörka lockar och bruna ögon!

tankar om kreativitet och genmanipulation.

Jag har funderat mycket på kreativitet det senaste dygnet, framför allt efter Josefines blogginlägg. Jag är ganska tudelad i huruvida kreativitet är ärftligt eller inte, men mestadels så tror jag inte det. Självklart underlättar det om du får nära ditt intresse som barn. Mina föräldrar läste kopiösa mängder böcker för mig när jag var liten, och eftersom jag var alldeles för nyfiken för att vänta på att kvällen och sagostunden skulle komma så började jag läsa själv redan när jag gick på förskolan. Jag tror också att om dina föräldrar eller dina släktingar är väldigt musikaliska så har du ett försprång om du vill lära dig ett instrument. Du har redan som barn iakttagit och härmat dina föräldrars beteende och lär dig således fortare att spela skalor på ett piano. Jag tror också att det kan vara rent genetiskt. Men jag tror inte att föräldrarnas kreativitet är avgörande för din egen.


Mina föräldrar är inte speciellt kulturella. Visst läser mina föräldrar mycket och en och annan Pedro Almodóvar-film ses på biografen men mycket mer än så är det inte. Jag å andra sidan läser kulturbilagan i DN dagligen med stort intresse, går gärna på teater/opera/balett/dansföreställningar och ser gärna krångliga filmer. Jag läser också kopiöst mycket och spenderar hundratalskronor varje månad på litteratur. Utöver det så skriver jag dagligen och resten av tiden så funderar jag mycket på litteratur och skrivande.


När jag var liten så hade jag en låtsas-vän. Jag visste att min vän bara fanns i fantasin men han gav mig ändå mycket tröst och roade mig under långa bilresor i Europa eller till Dalarna. Vi umgicks bara i mina tankar när jag själv kände för det och med tiden så blev det allt mer sällan. Jag skulle gissa att min låtsas-vän sa adjö ungefär samtidigt som jag lärde mig skriva meningar. När jag gick i första eller andra klass skrev jag min första "roman". Den var på fem vikta A4-sidor och handlade om en prinsessa. Noggrant skrev jag ner min berättelse och ritade bilder till för att illustrera vad som hände med min prinsessa. När jag fyllde 18 år fick jag min första "roman" av min farmor som under alla dessa år sparat min lilla bok. Ända sedan första gången jag skrev en berättelse så har jag gjort det ofta. Det är som om det finns en kran inuti mig och när man vrider på kranen så flödar orden. Ibland sinar brunnen och det går månader innan jag skriver något vettigt medan andra gånger kan jag knappt vänta tills jag får komma hem och skriva av mig.


Jag vet att mina föräldrar alltid uppmanade mig att läsa och att skriva, men jag tror inte att mina chanser att bli en bra skribent är sämre bara för att mina föräldrar inte själva skriver. Snarare tvärt om. Många stora författare, kanske de allra bästa, har vuxit upp i kulturellt fattiga familjer och har just därför övat upp sin fantasi i hemlighet. Min familj är inte speciellt kulturfattig, men jag har aldrig heller blivit uppmanad att skriva istället för att göra mina läxor om kvällarna. Jag tror inte att mitt arv sänker eller gynnar mig, för jag tror att kreativitet handlar om prioriteringar och tid. Om du tar dig tid att måla/skriva/spela musik så kommer du att bli bättre. Att övning ger färdighet är ingen tillfällighet utan sanning.


puss!

Solen kanske inte skiner utomhus men jag är på förträffligt humör i alla fall. Nytvättat hår, påfåglar i öronen och den nya kavaj/whatever. Idag ska jag luncha med Josefine, äntligen släpa mig till Sats (nästan tre veckors uppehåll!) och kanske ta mig i kragen och gå på bio för att äta popcorn och titta på nya Harry Potter.

Update: Okej, jag ska inte alls luncha med Joos som ligger hemma med magont utan istället får telefonen duga som sällskap.

på kvällar svamlar jag ofta ganska mycket.

Bad bland rosa bubblor, fem sidor i word, fem kapitel lästa. Dammsugit bulgur från igår och druckit vin. Lyssnar på Hello Saferide och bestämmer mig någonstans för att strypa kranen av flödande ord och sova istället. Jag får ganska ofta höra att jag är vuxen av mig, allt som oftast är det mer av en fasad än sanning, men vad är inte det egentligen?

Och för er som inte är intresserad av ord och meningar, utan materiella ting så kan jag bara berätta att jag köpte en jättefin kavaj idag. Nu funderar jag bara på att sy fast Balmain-axelvaddar och så får den följa med ut och dansa.

euforiskt kladd.

Lunch på Café Creme med världens bästa Elisabeth. Det är nästan sjukt hur mycket vi har gemensamt för att vara så olika. Elisabeth är superintelligent och duktig läkarstudent och jag är en typisk sam:are som helst av allt analyserar media istället för molekyler. Men över linguine med sparris och räkor så upptäckte vi ytterligare en gemensam nämnare, nämligen Twilight. Smått besatt som jag är så var det roligt att vi inte enbart har Harry Potter som fantastypreferens utan även Twilight. På Ellies uppmaning så är det dags för mig att köpa den tredje boken. Notera att för en vecka sedan hade jag inte ens börjat läsa första boken. Så beroendeframkallande är Edward Cullen och min namne, som tydligen har samma mellannamn som jag har - Marie. Hur som haver, ikväll ska jag ta hand om mig själv och unna mig både bokläsning och romanskrivande. Fantastiskt!

fina flickor och fina ord.

Igår kom nästan hela tjejmaffian hem till mig för diverse grillat, bulgursallad och rosévin. Tyvärr ville inte vädergudarna att vi skulle sitta i trädgården men det var väldigt trevligt i alla fall. Vi skrattade så att vi vek oss dubbelt, skvallrade en masse och diskuterade. Så som det ska vara med andra ord. Planer smiddes inför veckoslutet och hösten, och det var väldigt mysigt att träffa alla igen.

Idag blir det lunch med Ellie och sedan ska jag hem och städa upp efter gårdagen innan jag ska unna mig själv ett glas rött och obegränsad tid vid min laptop med word öppet.

att dejta sin mamma innebär framför allt shopping.

Idag hade jag en lunchdejt med min mamma, vilket brukar innebära mat och shopping. Idag var inget undantag eftersom mamma var supersugen på Nathalie Schutermans rea. Väl på plats hittade mamma ett par Pradas direkt, så som det ska vara så att hon blir på jättebra humör, och sedan försökte vi hitta ett par skor till mig. Chloéflatsen jag hade ett så gott öga till passade inte alls mina stackars fötter och YSL kilklackarna fanns inte kvar i min storlek. Just typiskt. Däremot höll mamma med mig om att 3.1 Phillip Lim-klänningen var to die for och tyckte att vi ska ta oss en sväng tillbaka till butiken när det blir 70%. Resten av vår dejt så pladdrade mamma på om sina nya skor och jag åt moloket en caesarsallad. Oh well, det är väl inte mer än rätt att mamma får vara euforisk över ett shoppingfynd once in a while.

när jag skriver om sophie.

Jag skriver igen, och det gör mig lycklig. För att skriva bra tror jag att man måste uppleva saker man normalt aldrig skulle göra. Parisparisparis heter mappen där jag samlar alla mina nya texter som jag hoppas ska leda någon vart någon gång.

vissa stunder är guldglimrande.



Ibland är vissa stunder guldglimrande. Som när Klasson sms:ar och föreslår lunch och en timme senare sitter vi på en uteserving och äter sparrisrisotto med grillad kyckling. Eller som när man bestämmer sig för att strunta i att Sats:a utan åker hem med en glass i handen, för att hamna i trädgården med en kopp kaffe, en skvallerblaska och en skål med jordgubbar. När solen bränner fast klockan är sex på kvällen. Och när man lagar laxmiddag och lyssnar på Edith Piaf samtidigt som man längtar och funderar på det som komma skall. Ikväll är jag mitt eget sällskap och det ska bli så fruktansvärt skönt att bara sitta på balkongen och vara. Puss!


helgen.

Så var ännu en helg slut. I fredags satt vi utomhus med ett glas rött i kvällsolen och grillade, eller ja, vem kunde ana att en glaze kunde brinna så? Lördagen spenderades i solskenet med fattiga riddare, jordgubbsplock och kaffe i bersån. Därefter ägnade vi ungefär resten av helgen att komma på olika sätt att använda jordgubbar. Det blev en hel del smoothies, så att säga.

I söndags så gjorde jag något hemskt - jag gav in för min nya besatthet av Twilight och köpte New Moon innan tågresan till Stockholm. Låt mig bara klargöra,
jag tycker fortfarande att språket är skrattretande men jag är hooked, särskilt på Edward (såklart) som beskrivs som en fanfiction-Sirius Black (såklart). Jag vet inte om ni förstår vad jag menar, men ändå, någon kanske gör det. Hur som helst, jag hatar mig själv en aning för att jag har börjat bli förtjust i Twilight, men det är likabra att få det överstökat. Läsa böckerna fort och sedan förtränga. Fråga mig om en månad och jag kommer att svara "Twilight, vad är det?". Det var tur att Vici piggade upp mig på söndagskvällen genom att komma över med en flaska cava rosé och jag bjöd på grillat. Efter fyra timmars fnissande fullkomligen däckade jag i sängen av utmattning.


Idag: lunch med världens bästa Klasson.


skjut någon i huvudet, tack.

Snälla "stekare" och wannabe-Stockholmare skjut er själva i huvudet, eller prata åtminstone inte i media. Läs med glimten i ögat så är artikeln eventuellt underhållande på ett charmigt sätt, annars är det bara att kasta bak huvudet och gapskratta åt alla minnesvärda citat.

UPPSALA

0-4c819871a94ac4718cefdf0cee3e9cbc.png

 

UPPSALA - Självplock på finaste Ulva Kvarn. 10 liter på en halvtimme och nu väntar kaffe och sju sorters kakor i bersån och ikväll blir det till att äta jordgubbar tills vi storknar.


fredag.

Härligt med slappa fredagar. Jag känner mig som en lyxhippie idag med klädval och sminkning, det känns fint när det är soligt utomhus. Nu väntar Blueberry smoothie och liten tunnbrödsrulle i Humlegården efter en fruktansvärt ansträngande förmiddag (Häagen-Dazs och skvaller om fjortisbloggar i konferensrummet) och i eftermiddag hoppar jag på tåget mot Uppsala för seriöst rehab i ett par dagar som avslutas med cava i mängder på söndag för att fira att Vici har fyllt 20 år och precis kommit hem från Barcelona. Det ser väldigt fint ut med andra ord. Puss!


Ps.
Jag gillar att en något hetsig diskussion
har brutit ut ett par inlägg ner, om den så otroligt viktiga frågan om YSL Tribute är något att ha, haha!

twilight schmilight.

Igår var jag på biblioteket och hämtade ut Twilight. Jag ställde mig på väntlistan för snart ett halvår sedan och nu var det min tur att låna den hypade vampyrromanen på engelska. Jag har sett filmen redan och ja, jag kan hålla med om att Robert Pattinson har en viss charm men inte så mycket mer än så. Jag är mest intresserad av att läsa boken för att se vad min namne egentligen har för sig.

Låt oss säga såhär: Jag tycker att det är fantastiskt att det är en ungdomsroman som får folk att läsa och förhoppningsvis leder det till att alla dessa ungdomar läser fler och mer avancerade böcker i framtiden. Men herregud, Stephenie Meyer lider av en grav adjektivsjuka och det faktum att hon är religiös (mormon) lyser igenom texten. Om det inte hade varit en ungdomsbok så hade jag kunnat tro att inledningen var upptrappningen på en tantsnuskroman.
Jag bjuder på lite "minnesvärda" citat från bokens första kapitel.


"His fingers were ice-cold, like he'd been holding them in a snowdrift before class. But that wasn't why I jerked my hand away so quickly. When he touched me, it stung my hand as if an electric current had passed through us."  - Bella Swan, kapitel 2.


"I vividly remembered the flat black color of his eyes the last time he'd glared at me - the color was striking against the background of his pale skin and his auburn hair. Today, his eyes were a completely different color: a strange ocher, darker than butterscotch, but with the same golden tone."  - Bella Swan, kapitel 2.


"He unleashed the full, devastating power of his eyes on me, as if trying to communicate something crucial."  - Bella Swan, kapitel 3.


(HERREGUD, DET ÄR BARA ÖGON DET HANDLAR OM!)


"I wasn't interesting. And he was. Interesting... and brilliant... and mysterious... and perfect... and beautiful... and possibly able to lift full-sized vans with one hand."  - Bella Swan, kapitel 4.



Notera även att typmeningar som "coursing through her veins" förekommer ofta, liksom adjektiv som "ivory". Att drabbas av adjektivsjukan är ett tydligt tecken på 1) man är debutant och vet inte när det räcker, 2) storyn håller inte riktigt så man broderar ut innehållet genom långa tröstlösa beskrivningar av exempelvis ögon, läppar, hårfästen, 3) man tror att genom att ha förmågan att beskriva saker så är man en bra författare och vill gärna visa det för omvärlden.


Jag kan hittills konstatera att boken är ännu mer sliskromantisk än filmen och att min namne är ungefär den töntigaste romanfiguren någonsin. Nu har jag bara läst sex kapitel och lär återkomma när jag har läst klart boken.


dagens stora fråga.

Klassiska Chloéflats i cognac, YSL Tribute i svart eller kanske YSL lackwedges? Herre min skapare, det är då inte lätt när det är rea!

onsdag - faustian bargain.

Idag efter en caesarwrap på Depå, det gäller att ha mat i magen så man inte tar ett förhastat beslut, så vågade jag mig in på Nathalie Schuterman och kisade mot alla reaplagg. Direkt högg det till i maggropen när jag såg ett par horskor från YSL samt mörkblå lackwedges från Prada. Såklart. Det händer samma sak varje år. Min största förbannelse här i livet är att jag älskar, fullkomligt älskar allt som är skapat med kärlek. Mjukt lammskinn, välsydda sömmar, vackra skärningar, förtrollande broderier, you name it. Hur som helst så höll jag huvudet kallt och bestämde mig för att om någonting av det jag vill ha finns kvar i min storlek när det blir 70% på rean så får jag slå till. En deal med djävulen med andra ord.

Ikväll får jag träffa min karl igen och det ska också bli himla trevligt. Lite middag, lite mys och lite skratt. Inte helt fel!

hultsfred sett genom josefines kameralins.

 

Josefine lurade med mig på festival och tillsammans tog vi bussen ner till världens minsta lilla håla vid namn Hultsfred. Där var livet ganska slappt. Vi åt mat, tittade på band, sov, drack öl, dansade i partytält och glömde bort att sminka oss mitt i allt.



 

Det var självklart massor med bra band att se och min spelschema var fulltecknat. Vi såg bland annat Thåström, White Lies, The Killers, The Virgins, Franz Ferdinand och Kings of Leon.



 

Ibland regnade det fruktansvärt mycket, som när Regina Spektor spelade men andra gånger sken solen och då passade Joos och Jade på att svettas på Dodge Ball-arenan, själv är jag väldigt bollrädd och satt vid kanten och drack öl och skrattade åt alla roliga kostymer folk hade på planen.



 

På kvällarna dansade vi i partytält, skrattade tills vi fick magknip och hängde i folks camps. Josefine kände en miljon andra festivalare ungefär och för första gången i mitt liv var jag ständigt nummer 2. Men det gjorde ingenting för jag tycker så mycket om att observera andra människor och lägga små fragment av människor i min minnesbank. När jag kom hem öppnade jag min anteckningsbok och skrev ner flera personporträtt inför framtiden.



Många gick vilse i sig själva under festivalen och släppte på alla gränsen. Att åka på festival är samma sak som att åka på tågluff eller charter, folk släpper loss totalt och då är det tur att det finns snälla själar som postar visdomsord på ölburkar för oss alla att se. Att ligga är silver, att hångla är guld - glöm inte det nu barn!

deprimerande sommarsverige lockar fram deprimerande tankar.

Sömnbristen pockar på och det känns som om jag håller på att glida ner i en svacka, trots deprimerande sommarsverige. Jag kunde inte gå och lägga mig igår för jag var bara tvungen att läsa klart The Dirt och har nu en romancrush på Tommy Lee. Låt oss nu bara klargöra att jag varken tycker om volymsprejat hår på killar eller Mötley Crües brudar, bärs och bröst-musik. Idag är det grått utanför fönstret och det är tredje dagen på raken jag har glasögon bara för att det känns fruktansvärt ansträngande på morgonen att sätta i linser. Jag tror att jag ska gå förbi Nathalie Schuterman idag och klämma på de sista spillrorna efter rean för att se om det finns något som kan pigga upp mig utan att ruinera mig, som ett par skor. Annars slår jag nog till på hårbandet från U.O jag har klämt på länge. Lite materiell lycka och ett glas vin ikväll ska nog pigga upp mig.

hultsfred 2009.

Det är svårt att beskriva Hultsfred för alla som aldrig har varit på festival för jag tror inte att ni riktigt kommer att förstå. Det är som att läsa om kärlek utan att själv ha fått uppleva det, eller höra talas om världens finaste väska utan att själv ha klämt på det mjuka lammskinnet. För jag förstod aldrig det där med festivaler innan jag själv packade väskan och åkte ner till Småland. Låt oss nu säga att Hultsfred är den festival som är mest hard core i Sverige. Det campas på stora fält som lätta blir leriga och det dansas framför stora scener vid sjön Hulingen där det halvt om halvt kan blåsa upp till storm. Det är fuktigt i tältet och alla kläder luktar lite konstigt så fort man kliver ur Festivalbussen.

Men sedan finns allt det positiva också som jag aldrig lyssnade till tidigare. Att ligga och fnissa i tältet istället för att sova, att dansa under bar himmel till ditt favoritband eller under det skimrande ljuset från en discokula i ett partytält. Att äta frukost och bakisfnissa i morgonsolen trots att ögonen att trötta av sömnbrist, att hoppa in på Stora Dans för att se ett band du aldrig har hört talas om en älskar innan du går därifrån. Alla konstiga, galna och underliga människor som får dig att fascineras och som du kommer att uppskatta. Äta minimunkar som är glacerade i alla världens pastellfärger när klockan är halv tre på natten och ditt favoritband precis har slutat spela, att sitta i öltältet med fina vänner och lyssna på musik från flera scener samtidigt. Ja, framför allt musiken: det är fantastiskt med live-spelningar och ännu mer fantastiskt när du kan fylla kropp och själ med massor av musik under ett par dagar. Men för att underlätta för alla, och mig själv, så har jag spaltat upp en del av hela upplevelsen här nedan:

Vanligaste look (tjejer): "Kate Moss på festival" möter "Jag läser för många modebloggar".
Vanligaste look (killar): "Hitler Jugend-synt" möter "Indiegrabb från landet".
Knäppaste outfit: Antagligen Tobias i sin ko-kostym, även om Josefine gladeligen hoppade upp på ryggen och lekte rodeo.
Vanligaste accessoar: Ölburk i handen, trashade leggings och gummistövlar.

Bästa spelning:
White Lies, helt klart. Mörkt, suggestivt och helt klart de bästa texterna just nu.
Bästa plats: Längst fram på Thåström i lördags, helt fri sikt och fantastisk konsert. Annars var Pampas min favoritscen.

Mest spännande nykomling: MFMB, lyssna här!
Mest kända rookie: Ismen och Gorillala drog i runda slängar 200 personer till rookiescenen för att dansa till "Brudar".
Mest otippade spelning: The Virgins var jättebra, hur har jag lyckats missa dem?
Mest dansanta artist: Timbuktu dansade och alla andra människor runt omkring dansade också, sedan slutade det med att vi dansade hela natten.
Läskigaste konsertupplevelse: Jag trodde att jag skulle dö till tonerna av The Killers "Human".

Kladdigaste:
Att måla fredspåsar. Mina naglar var färgade av målarfärg resten av veckan.

Regnigaste: Regina Spektors spelning på Hawaiiscenen. Det regnade så mycket under "Samson" att jag inte kunde se trots att jag hade huvan på min regnjacka uppfälld.
Trevligaste: Frukoststunder i morgonsolen utanför tältet och hysteriska skrattanfall.

Tröttaste: Alla på bussen på vägen hem, herregud - sömnbrist.

Äckligaste: Glöm aldrig någonsin att hålla för andan när du går förbi ett område med bajamajor.

Godaste: Glaserade minimunkar i strut!

Jobbigaste: När vårt tält blev massakrerat av världens tjockaste man.
Hårdaste: Stenhårda matcher utspelades på Dodge Ball-arenan, medan domaren hinkade öl. Jade briljerade, ivrigt påhejade av oss andra.

Lerigaste: Framför Hawaiiscenen, något Josefine fick erfara då hon badade i lera tillsammans med tusentals andra under The Killers.

Bästa campet: Partytältet med discokula, fantastisk musik och hundratals dansande ungdomar.
Bästa partygatan: Där vi hade vårt camp, på gott och ont. Dunkade baslåda dygnet runt - kul när du är partysugen men mindre roligt när du vill sova.
Bästa matstället: En riktig soppa!
Bästa med att åka på festival: Musik, glada människor och knäppa händelser. Men att komma hem var inte heller helt fel, hah!


mat och musik.

 


Mat och musik är två av mina största intressen, tillsammans med skrivandet. Just nu är jag ytterst nöjd med mig själv. Min middag på bilden ovan (fingeravtryckskonceptet har jag snott rakt av från
Klasson och får visa vilket kaos det var i köket) är ett resultat av ett ytterst kladdigt kök och en väldigt hungrig mage. Lammkorv, tagligatelle, hemmagjord tomatsalsa och broccoli var inte en sådan dum kombination. Tillsammans med det har jag äntligen tagit mig i kragen och skaffat mig Spotify. Med andra ord lyssnar jag på Kings of Leon just nu och fixar och trixar med min kamera som dog lagom till Hultsfred så innan jag lägger vantarna på Josefines bilder så uteblir fotoregnet.

måndag: rehab.

Idag är det seriös rehabverksamhet som gäller. Inte detoxa ur gifter ur kroppen eller bara äta kaninmat utan mer saker i stilen med att ligga på soffan och försöka komma ihåg att andas. Jag är totalt död i kroppen idag att det känns som jag har blivit överkörd av en pansarvagn. Familjen är borta, Klasson bara städar och pojkvännen är i Uppsala: jag behöver någon som kommer och lagar middag åt mig, pronto. För övrigt, om någon av er som läser har någon åsikt om det var positivt/negativt/roligt/tråkigt med mms-bloggning får ni gärna säga något, för jag undrar lite. Själv tyckte jag att det var toppen att kunna blogga via mms, men synd att jag inte kunde redigera inläggen. Hur som haver, nu ska jag återigen lägga mig i soffan och läsa vidare i Mötley Crües The Dirt.

post-hultsfred.

Hej allihopa! Jag lever och det känns nästan överraskande. Dock var jag halvdöd när bussen rullade in på centralstationen igår och att få andas avgaser kändes ljuvligt. Mammi hämtade oss och efter att ha fyllt min mage med mat och tagit ett långt bad så somnade jag som ett litet barn vid 21-tiden. Nu är det måndag igen och jag vet inte, vardagslivet känns inte så lockande. Jag tror att jag har blivit biten av festivalflugan. Ikväll kommer nog någon form av summering av hur det var på Hultsfred men nu är det rehab som gäller. Jag känner mig död (men lycklig).

HULTSFRED

0-7679257ee6367e402eccfad91b8691e8.png

HULTSFRED Längst fram på Thåström och ja, det var fantastiskt! Sista akten på festivalen och bland de bästa. Inte lika bra som den smått legendariska spelningen i våras men fortfarande bra! Festivalspelningar är helt klart annorlunda men på ett ganska bra sett. Vi hörs imorgon för jag är i extas!


HULTSFRED

06a4584933db477bbdf7f2dac82dd7c5.png

HULTSFRED En tjockis ramlade på vårt tält idag och hade sönder vår tältpinne så vi hade inget tält under några panikslagna minuter tills räddaren i nöden Lova kom och erbjöd oss ett extra tält. Great. Vi har någonstans att sova vår sista natt här i Hultsfred!


HULTSFRED

7d607a8d2f0b26a872b0b6d91d2d284a.png

HULTSFRED Joos är ledsen efter ett smärre missöde med tältet. Just nu består vår bostad av en hög silvrig tältduk på marken medan Josse fixar, trixar och muttrar inifrån högen. Själv sitter jag utanför och fnissar med en öl och tältgrannar.


HULTSFRED

0-58d424334e126c69a44bc4079f5a5568.png

HULTSFRED Timbuktu är kvällens sista akt och det firas med glaserade minimunkar och dans framför scenen. Sedan: mer dans på Paradiset!


HULTSFRED

0-244e98192b9b59022e26a68bf01a1bf0.png

HULTSFRED Helt okänd (för mina öron) MFMB röjer på Stora Dans. Lite Joy Divison, mycket röj och basgång så som jag tycker om det. Klantiga ljudtekniker men annars så är det inte helt fel!


HULTSFRED

0-53c823139d627c2ad31c4db25a6e8ab2.png

HULTSFRED Blå himmel, kvällssol, en kall öl och Winnerbäck är inte helt fel måste jag säga. Livet är rätt bra ibland!


HULTSFRED

19148d25cee58488ffcb155ec2398f91.png

HULTSFRED A Camp spelar på Hawaii och Nina är galet snygg som vanligt. Perfekt underhållning samtidigt som jag och Josse sysslar med det vi tycker om allra bäst - äta, haha. Ikväll är det Tilliander, Winnerbäck, Mando Diao och Timbuktu på schemat efter en dag med sol i campet!


HULTSFRED

17da06738b8bfdff9e80d72fe07f3150.png

HULTSFRED Det där med Dodge ball är något folk tycker om att pyssla med mellan öldrickandet och försöken att skapa världens längsta ligga-sked-installation på marken. Från åskådarläktaren med Lykke Li ur högtalarna och en öl i handen är det inte ett helt fel tidsfördriv innan kvällens spelningar.


HULTSFRED

24f009d8dc5170bed24db105e4b3f815.png

HULTSFRED The Killers - helt sjukt mycket folk och somebody told me får det att koka!


HULTSFRED

5664fc57e720e58451f9b33217a5d343.png

HULTSFRED The Virgins på Teatern, lagom uppladdning inför kvällen!


HULTSFRED

1ed83048307f0de1153ead855f3e2541.png

HULTSFRED Det regnar helt galet så alla trycker i tälten, utom Lova som envisas med att försöka grilla. Vi har bunkrat upp med allt möjligt i tältet och lär stanna här i campet tills det slutar regna - förhoppningsvis innan Regina Spektor, White Lies och The Killers ikväll! Haha, festivallivet är fullbordat!


HULTSFRED

0-e706f08a05d9d1db65dab06c43e5bb.png

HULTSFRED Franz Ferdinand på scenen och det är helt galet!


HULTSFRED

14711afa4ec9962735cbbafcbde712be.png

HULTSFRED Vi målar fredspåsar på festivalområdet i väntan på Franz Ferdinand.


HULTSFRED

542bec250adc0557f61ed8c8488db01c.png

HULTSFRED Det är ungefär 150 personer i kö in till Systembolaget. Jag är nummer 151. Lycka till med ölköp, hah!


HULTSFRED

6123b752da8be9616b718daeadf1d93b.png

HULTSFRED Josse har laddat upp inför resan. Visserligen ingen mat eller regnjacka men vad gör det?


att åka på festival.

Att åka på festival är både svårare och dyrare än vad jag tidigare trott. Det är inte lätt att klämma ner alla överlevnadsprylar (antibakteriell-gel, våtservetter, pappersnäsdukar, energibars), sovsäck/liggerunderlag och kläder i en och samma väska. Brassestolen och kudden har redan fått stryka på foten i förmån för ett par gummistövlar. Jag har ägnat hela dagen åt att packa, köpa sista-minuten-grejer och ladda ner festivalmusik. Nu är jag helt slut men tunneln verkar oändligt lång innan jag tillslut får lägga mig och sova. Festivalbussen går 11.00 imorgon och jag kommer hem kl. 15.45 på söndag. Om jag får kläm på MMS-bloggandet så hörs vi, annars så får ni helt enkelt hålla tummarna för mig och min överlevnad så ses vi på söndag!

size: twitter.

Nu är jag hemma från en tripp till Skärgården. Ikväll blir det film, Marilyn Mansons självbiografi och lite rödtjut. Imorgon är det stora packardagen innan jag på tisdag åker till Hultsfred!

allt som oftast vill jag bara hoppa upp och ner.



I love love love my boyfriend. Nu är min karl ute och köper middagsmat, vinet ligger på kylning och familjen är på landet. Jag har semester (igen) och livet känns just nu ganska skapligt måste jag säga. Puss på er!

blixtar och dunder.

Det spöregnar utomhus och nu börjar det åska. Jag sitter på kontoret och helt plötsligt blev himlen helt svart och nu forsar vattnet fram på gatorna. Jag kan inte låta bli att älska det. En del av mig hoppas att det regnar hela dagen och att jag efter jobbet kan köpa en flaska rödtjut och åka hem till min pojkvän och äta god mat och sedan krypa upp i soffan framför en bra film med tända ljus på hela soffbordet. Helt fantastiskt.

kontaktannons:

  


Sökes en man eller kvinna med bra smak och ett klokt huvud som kan avråda mig från att slå till på blå lackheels från Prada idag på Nathalie Schutermans rea. Gärna någon som tål att dricka rosévin i solskenet, gärna Strandbryggan. Önskvärt om jag redan känner dig, men efter ett par timmar i solen är jag inte så kräsen, hah.

onsdag.

Efter hemmagjorda hamburgare och öl i kvällssolen med fötterna i gröngräset, samt ett avsnitt av Gossip Girl tillsammans med lite choklad så känns livet lite bättre igen. puss!

allsång på skansen och krossade flickhjärtan.

Igår drack vi öl i Humlegården innan vi med varsin glass i handen traskade ut på Djurgården för att gå på Allsång på Skansen. Det var hysteri redan utanför grindarna medan vi väntade på resen av vårt sällskap och stämningen var minst sagt laddad inne på Skansen. Efter vi hade ätit kyckling, brieost och en stor bit parmesan tillsammans med rödvin och sett lite obligatoriska björnar, så rörde vi oss mot Solliden och där var det förväntansfulla fjortisar i klungor. Spritpennornas budskap på bandanas, banderoller och barnarmar var tydligt: Johan Palm är något av alla unga tjejers dröm och när den spinkige lintotten entrade scenen så var falsettskriken så höga att jag missade 17-åringens (?) målbrottssång. Oh well. A Camp och Lisa Ekdahl var fina tyckte jag.




På väg tillbaka och hemåt så rullade en svart limousin upp framför Skansen-grindarna och flickorna skrek hysteriskt (igen) för att sedan frenetiskt börja fotografera de tonade rutorna i tron om att deras absoluta favoritpojke satt där inne. Lagom snopet när chauffören öppnade dörren och visade den tomma insidan av bilen - ja, ända tills flickorna fick höra att Johan Palm faktiskt hade suttit i limousinen tidigare under dagen och då slängde sig in i bilen och gned sig mot skinnsätena. Hah, då skrattade vi tills vi grät.

post-semester.

Idag tillsammans med molnen på himmelen så har jag drabbats av post-semester-syndromet. Jag kan inte längre se fram emot de två kvarvarande veckorna av ledighet jag har i sommar utan istället så vill jag mest sjukskriva mig och gå hem och gråta en skvätt under täcket samtidigt som jag äter alldeles för många chokladbollar. Allt spännande och roligt med sommaren och hösten försvann i samma veva som jag öppnade ögonen imorse. I eftermiddag vankas ett Sats-pass då jag ska lyfta supertunga vikter i en timme och just nu har jag lust att tappa en hantel på foten så att jag får känna något annat än hopplöshet.


Men å andra sidan, lunchen med Vici var trevlig och innan jag ska svettas på Sats så ska vi traska runt på stan. Jag är en riktig gnäll-Fia idag men förhoppningsvis så kommer jag inte tjata öronen av V!


let's declare indigo.

Är det möjligt att vara förälskad i smink-kollektion? Tydligen. Jag är smått besatt av Lancômes Declaring Indigo som kommer i butik vecka 33. Jag vill ha ögonskuggspaletten, den blå kajalpennan och nagellacken. Det kan bli ett fruktansvärt dyr vecka då jag känner att jag kan nog inte möta hösten utan indigoblått och guld i ansiktet. Och jag som inte ens är speciellt intresserad av beautyprodukter.