saker man kan ägna sig åt om söndagarna:



Dricka rosévin i Sjöstaden och fnissa bästa Klasson, plus pussas med pojkvännen. Samtidigt som man har fötterna i vattnet och solen i ögonen.


tisdag.

Solen skiner utanför fönstret och det var så pass varmt kl. 07.30 imorse när jag var på väg till jobbet att jag var tvungen att ta av mig min tunna kofta. Det är härligt. Däremot spritter det i benen och jag har väldigt svårt att koncentrera mig på att arbeta istället för att jobba på solbrännan i Humlegården. Ikväll blir det helylle-Svensson då jag, Chris och Micasa ska ut på Djurgården för att titta på Allsång på Skansen . Där ska vi brottas med fjortisar som svimmar framför Johan Palm och picknicka i kvällssolen. En chansning är att kvällen avrundas på Strandbryggan på väg tillbaka, om vädret och rosénerverna tillåter.

att leva livet, pt. III



Sista dagarna i Dalarna spenderades på följande vis. Sova, äta jordgubbar till frukost, åka båt / bada / spatsera i stan / sola på en studsmatta, äta lunch, ägna sig åt böcker / tv-spel / sommarpratare, dricka öl, äta mer jordgubbar, grilla till middag, dricka drinkar och sedan sova. Ganska så fint med andra ord. För er som är intresserade av vad vi såg sista dagen i Leksand så var det Hildasholm och den japanska parken. Men nog om det, att åka upp till Dalarna var ett fantastiskt bra val och den här mini-semestern kvalade direkt in på min topp 10 lista. Inte för att det var så spektakulärt utan snarare för att det inte var det utan bara fantastiskt.


måndagstankar.

Tillbaka till jobbet och verkligheten efter en veckas ledighet. Vi firade min sista semesterdag för den här gången igår med fötterna i vattnet och rosévin i Sjöstaden tillsammans med världens bästa Klasson och min karl. Förträffligt!


Idag skiner solen och som working class-hero så gäller det att lapa så många minuter sol som möjligt, equals lunch med Elisabeth i Humlegården. Jag tippar på Lisa Elmqvist från Saluhallen och fler fräknar på näsan, vad tror ni?


djurås.

I Djurås är det bra vackert. Igår badade vi i Prest Olles två gånger. På dagen för att det var så fruktansvärt varmt och på kvällen tog vi ett kvällsdopp efter champagne och ostbricka. Vattnet var så varmt jämfört med nattluften att det var som rök och dimma precis ovanför vattenytan som rörde sig mot mitten av sjön. Helt magiskt, som något av Elsa Beskow.

Idag har vi firat sista dagen i Dalarna med en överdos av sol, genom att läsa en hel bok och tittat ut över Dalälven. Nu befinner jag mig i Uppsala för att äta en skål med sockrade björnbär och tittat på några avsnitt Weeds. Vi hörs imorgon när semestern på riktigt är slut och jag är tillbaka i Stockholm!


leksand - djurås.

Nu är det några få timmar kvar i vackra Leksand innan vi tar bussen till Djurås för några dagars badande i Prest Olles och grillning vid Dalälven. Dagens största chock är definitivt att Michael Jackson är död, jag är inte förvånad men chockad. Det blir till att köpa alla kvällstidningar idag för att läsa. Nu är det dags att packa och städa och sedan fånga någon timmes sol på balkongen innan bussen går!

att fundera på att flytta långt ut på landsbygden.



Okej, minus den totala värmepaniken (det är +30 i skuggan) så skulle jag kunna flytta upp hit. Jag läser just nu den moderna klassikern Generation X av Douglas Coupland, som handlar om 3 ungdomar/unga vuxna som får nog av livet där hemma och jakten på allting och flyttar till Palm Springs för att spendera dagarna med att ligga och berätta rövarhistorier för varandra. Jag skulle helt klart kunna göra samma sak. Ta mina pengar från sparkontot och flytta in i mina kusiners gäststuga. Ligga och läsa, bada fötterna i Siljan, dricka oanständiga mängder rödvin och filosofera om livet dagarna i ända. Nu har jag varit här i en vecka och vill aldrig mer åka hem!

att vara på semester är att synda.

Ibland blir jag så fruktansvärt trött på missunsamma människor som inte kan låta mig vara lycklig utan måste slita och dra i mig. Jag älskar mina vänner men ibland så undrar jag om jag är älskad tillbaka. Idag har jag haft lust att ta min mobiltelefon och slänga den i Siljan för att få vara fred en enda dag det här året.

Att vara ständigt uppkopplad och informerad är tröttsamt och när jag säger ifrån, att jag vill vara ifred så får jag höra att jag är en dålig vän och att jag är dryg. Jag är inte dryg utan jag försöker sätta upp en sköld mot omvärlden när jag väl är ledigt. Att då inte vara påpasslig dygnet runt är inte en ovanlighet utan en självklarhet. Det sårar så mycket mer än vad folk kan tro att få höra att man är väljer bort, exkluderar och ignorerar när jag annars dygnet runt finns tillgänglig för att muntra upp, stötta och lyssna.

att leva livet, pt. II

Nu sitter jag i skuggan, dricker en kopp thé och tittar ut över Leksand. Det är inte helt fel, mina vänner. Jag är lite röd om nosen efter att vi var ute med båten hela dagen igår och efter årets första dopp så avslutade kvällen med grillning och rödvin hos finaste kusinerna. Idag vankas Soliga torsdagen och sedan drinkar på seglarbaren. Där emellan tror jag att det blir en skopa glass från Rättvik eller två, puss!


att leva livet, pt. I


Fantastiskt här i Dalarna! Det är sommarväder och har varit det ända sedan vi anlände för att fira Chris 20-årsdag med bubbel och hemmalagad middag. Vi har dansat runt midsommarstången, dansat till jazz i brandstationen, gått på byfest, betraktat en vit-makt-picknick, spelat bort pengar på chokladhjulet. Vi har åkt Siljan runt, sett vikinggravar, ätit fruktansvärt mycket mat men druckit desto mer öl, sovit tio timmar varje natt trots att det aldrig blir mörkt, solat och spelat tv-spel. Nu ska jag pallra mig ner till Mårtas och handla förnödigheter innan vi ska dricka mer champagne och njuta av livet. Puss!

glad midsommar!



Nu är väskan packad och magen fylld med mat och det är dags för mig att ta mitt pick och pack och sticka till Dalarna för 10 dagars bokläsande, bullätande, solande, lekandes på ängar, karusellåkande och vinsmuttande. Nu har jag semester och det ska firas genom att bara lata mig i en vecka. Ha världens bästa midsommar så hörs vi förhoppningsvis om några dagar (ifall det finns något internet på vischan), puss!

torsdag.

Idag jobbade jag som en galning. Det var tusen saker över allt och det kändes som om alla drog och slet i mig men strax efter kl. 16 så begav jag mig från kontoret och ut i duggregnet. Nu har jag semester! Det känns helt annorlunda än sommarlov, hah. Så för att fira gick jag till Blueberry och köpte en smoothie och sedan traskade jag runt på Akademibokhandeln i en timme och köpte böcker. Kvällen har ägnats åt att packa och varva det med telefonprat och thaimat. Nu är jag helt slut och sängen kallar, puss!

Ps. jag har ägnat lite tid till ett mer sofistikerat sätt att googla folk i min närhet och mig själv:
kolla!

värkstinna tankar och rödtjut.

Aj, jag har så mycket träningsvärk idag att jag knappt kan gå - eller röra mig. Det är inte nådigt. Däremot så känner jag mig redan två kilo lättare i och med att all vikthets sitter i hjärnan och så fort jag började röra på mig efter min dunderförkylning så försvann alla tankar på sladdriga överarmar och valkar.

Idag ska jag springa på stan men undvika Acnes rea eftersom den var helt fantastisk och jag fick använda all min inre styrka för att inte köpa en svart klänning med axelvaddar igår, och köpa böcker i stora lass. Därefter behöver jag hjälp att packa till Dalarna och dricka upp en flaska rödtjut för att fira semester, någon som känner sig manad?

det är så tråkigt i bloggen när jag inte är på humör så vi tittar på fina bilder och så berättar jag något för er istället.



Igår var jag och drack vin med ViciMuggen och pratade om allt och ingenting. Efter ett tag dök Joos och Jade upp, det var väldigt trevligt. Men när allt blev lite för varmt och lite för trångt så smet jag och Josefine ut i den kyliga kvällen och satte oss på ett trappsteg i en port och bara pratade. Jag vet inte, det kändes som förr, när vi var små och bara drev runt på Södermalm om kvällarna och nätterna och väntade på att det verkliga livet skulle starta. Jag antar att det vi lever i nu kan kallas för det verkliga livet, men herregud vad allt kändes lättare, gladare och mycket bättre när vi var femton år. My sprang runt med alla sina pojkvänner och Sofia försökte lära sig åka skateboard. Jag hade smala ögonbryn och målade ibland en svart stjärna under ögat (men bara i smyg såklart!) och Josefine hade om möjligt ännu smalare ögonbryn och hår ner till midjan. Tillsammans med Vici låg vi på rygg i Vitabergsparken och tittade på molnen, åt glass från AH:s och ignorerade samtal från våra föräldrar som ville att vi skulle komma hem i skaplig tid om kvällarna.

say say say.

"Försök inte ropa hej förrän du är över bäcken - eller du har gått kullerstensgatan fram i dina 14 cm killer heels med stilettklack. Om mockan fortfarande sitter kvar på klacken så är du välkommen att vråla vad fan du vill!"

onsdag.

Irriterande att bloggverktyget inte har fungerat på hela dagen och jag är fortfarande enormt irriterad på en massa andra saker och ting, men dagen har lyckats hanka sig fram i alla fall. Möttes på jobbet av nyheten att Jimmy Choo är gästdesigner hos H&M i höst. Jag undrar om det kommer falla alla trashleggings/Alexander Wang-modebloggerskor i smaken, hah, men jag tackar då inte nej till killer heels med bling i höst! Annars så dog (positivt) jag på Akademibokhandeln där jag var i över en timme utan att köpa några böcker, jag bara vände och vred på allt men kunde inte bestämma mig. Så istället gick jag till Sats och dog (negativt) ännu mer på ett muskelpass. Nu hoppar benen av sig själva, haha. Dags att äta middag och sedan försöka fixa resten inför semestern.

.

Ibland kör allting ihop sig på en och samma gång samtidigt som huvudet spränger och luftrören vägrar vidga sig. Det tränger och det drar och jag bara faller ihop som ett korthus. Jag har ingen present, jag har ett par fucking bussbiljetter som är betalda men inte kommer in på mailen, jag har ingen resa tur- & retur till Hultsfred, jag har köpt en t-shirt med ett hål i ryggen och några böcker att läsa i hängmattan lär det inte bli. Nu orkar jag inte mer, så nu går jag och lägger mig.

tisdagsgnäll.

Okej, solen skiner utomhus och det var supertrevligt med Ellie på lunchen. Verkligen tipptopp! Däremot fuck, vad allt annat ska envisas med att köra ihop sig. Tur för pojkvännen att han är i Krakow och jagar Sephora-produkter till mig, för annars skulle jag gnälla öronen av honom. Hah, så som jag brukar göra.

Nu: Jobb.
Senare: Vin med Vici och F12 om vädret håller i sig!

stressmonster i maggropen.

Jag är så stressad att jag får ont i magen. Det är helt otroligt mycket jag ska hinna med innan jag går på semester, visserligen bara I-landsproblem, men det spelar ingen roll för det stressar mig i alla fall.


* Köpa bastoppar
* Köpa böcker
* Se till att Chris födelsedagspresent kommer i tid!
* Sola
* Boka: Swebus, SJ & Festivalbussen
* Bestämma mig om jag ska till Peace & Love eller inte
* Hinna luncha med Ellie, dricka vin med Vici och prata i telefonen med resten av mina vänner, typ
* Packa för ca. 10 dagar i Dalarna
* Träna, träna, träna.
* Åka till Uppsala (torsdag), åka tillbaka till Stockholm (fredag) och släpa på 20 kg packning (Dalarna).


Notera att jag jobbar till kl. 17 varje dag och gärna vill sova ett par timmar varje natt!


jag vill dö under ett ton gamla dammiga böcker, tack.

Jag vet väldigt lite om er - ja, ni som läser, varje dag faktiskt. Ni är en ganska tapper skarar måste jag säga, vilket jag självklart tycker är roligt. Som ni vet så är jag enormt intresserad av litteratur och konsumerar kopiösa mängder böcker. Nu lagom till sommaren och semestern så är det dags att köpa upp sig på ett gäng böcker och jag behöver tips! Jag avskyr "klassiker" om de inte är dekadenta eller åtminstone hjärtknipande, och om det gäller chick-lit så ska det helst vara en aning fyndigt. Bäst gillar jag McInerney / Easton Ellis / Frey, så gärna någonting liknande. Om du känner på dig att du har läst någonting som du tror att jag skulle gilla så får du gärna säga till. Men jag passar också på att tacka er som redan har tipsat, via mailen och i tidigare inlägg, puss!

gröna tankar och belöningsstrategier.



Nu är jag helt död. Sats x2 blev det och jag känner mig mer än nöjd, hah. Jag känner mig smått tvingad nu när jag har börjat läsa
Dennis M:s blogg och nästan får dåligt samvete för att jag har så svag karaktär när det kommer till hälsa och välbefinnande!  Oh well, en vecka av nyttigheter nu och sedan får jag belöna mig själv med en godbit från Urban Outfitters lagom till semestern!

måndag morgon.

Ny vecka = nya tag, är nog den tröttaste parollen men ändock lika sann. Den här veckan verkar förkylningen ha gett med sig så det blir att pallra sig till Sats med start idag. Fyra dagars vecka och sedan en veckas semester. Men fram till torsdag blir det lunchsällskap, middagssällskap och vinvänner. Ja, inte helt fel med andra ord. Fram tills dess så är det spenat, spirulina och sit ups som gäller, hah.

söndag.



Idag har jag nästan dött av ren tristess. Det har regnat non stop i tre dygn nu och jag vägrar gå ut, samtidigt som det kryper i kroppen av att sitta inne. Jag har tittat på Gossip Girl, peelat hela kroppen och lagt någon dyr ansiktsmask mot glåmig hy. Jag har målat naglarna och ätit middag x2, funderat över hur jag skulle se ut om jag vägde 5 kilo mindre. Om jag hade tynat bort? Jag ville gå på bio med en kär vän men kommunikationen brast så istället har jag spenderat 15 000 kronor och gjort planer inför veckan. Hade jag inte varit en aning bakfull så hade jag försökt dränka mina sorger i några glas vin, för vädret får mig att vilja hoppa på ett plan och aldrig mer komma hem.


regniga nätter och vin ur vattenkannor.



Igår var jag och finaste Klasson på 22-årsfest och drack vin ur de största vinglasen jag någonsin sett. Därefter tog vi en taxi in till stan, skrattade med
nya bekantskaperAmbassadeur, sms-stalkade Johan och dansade på Berns och 2.35:1. När fötterna strejkade, regnet öste ner och magarna kurrade så gick vi och åt pommes innan jag krigade mig blodig (på riktigt) utanför Spy bar för att få en taxi. Väl hemma somnade jag med ett leende och vaknade upp imorse med ett rejält blåmärke och avskrapad hud på knäet. Konstigt, för mina strumpisar är hela? Hah. Så kan det gå!


rapport från X.

Sitter hemma hos Hemlig efter en hejdundrande middag och lyssnar på The Bravery. Hon har klädkris och provar en miljon klänningar och jag, ja, jag bättrar på min lila ögonskugga och känner hur det spritter i benen. Det är iskallt och regnigt ute, jag har killer heels och vill dansa.


lördag.

Croissanter till frukost med pojkvännen och thé med röda sockerhjärtan. Nya jeansskjortan och sprillans nya byxor och in till stan för hummersoppa till lunch på Sturehof. Nu väntar jordgubbar med socker och sedan ska jag sätta på mig högklackade skor och något litet klädnummer och bege mig för middag med vänner och sedan 22-årsfest. Puss!

size: twitter.

Vin med världens bästa pojkvän och tv-serier i sängen. Finare fredagar finns nog inte! Plus att en annan väldigt bra person har ringt mig idag, det gjorde mig sådär löjligt glad.

what the fuck?!

Det spöregnar utomhus och jag har inget paraply. Det ligger på sängen hemma, great. Jag har vit blus på mig och den blev helt genomskinlig efter språngmarschen från Sturegallerian till kontoret på lunchrasten. Jag ska ut och shoppa i eftermiddag med Josefine (hej crazy örhängen, markerade axlar och Imperiet-boxen!) och ikväll är jag ensam hemma så det lutar åt vin och vänner, men vi får se. Sedan händer typ världens bästa grej idag, men vad det är får ni inte veta än!

det där om beach 09.

Jag brukar inte prata om vikt speciellt ofta för jag tycker att det är ganska larvigt. Ät vad du vill med måtta och försök att ta dig till Sats ibland, resonerar jag men efter två veckors förkylning och tröstätande så känner jag mig allt annat än fit. Eftersom jag aldrig väger mig så kan jag inte veta om jag har gått upp ett kilo eller två, men jag känner mig annorlunda och det känns allt annat än okej! Idag blir det lunch på Blueberry med spirulina, spenat och andra nyttigheter och i helgen så ska kroppen peelas, packas in och bus:as. Efter det är jag förhoppningsvis redo för semestersol!

torsdagar med johan och bella.

     


Efter jobbet så hade solen kommit fram och jag traskade ner till Humlegården och L'Angolo för att träffa Johan och dricka lite vin. Skvaller, prat och ett beslut - dags att köpa nya solglasögon. Sagt och gjort scannade vi av Stockholms utbud och det slutade med att vi var relativt nöjda båda två. Jag var glad över att pseudoshoppa och agera smakråd och Johan fick nya solglasögon till sommaren.


ett fint sätt att spendera en onsdag - josefines student.



Igår tog finaste Josefine studenten från Jensen. Det var en aning kallt och regnet låg i luften när vi såg henne springa ut från Vanadislunden iklädd Acne och skyhöga klackar, men trots den leriga branten och fukten så hon såg väldigt glad ut. Efter en blöt flakresa så anlände vi glada hem till henne för studentmottagning. Massor med god mat, smaskiga tårtor och dryck. Skratt, leenden och prat om allt mellan himmel och jord. Precis så som en mottagning ska vara, underbart.

size: twitter

Tillbaka på jobbet och nu blir det lunch på Mocco. Dagens glada består av vin med Johan och att Anna Maria Corazza Bildt tog sig hela vägen till Strasbourg!

trots lungor på utsidan av kroppen och regn i lockarna så känner jag mig en aning sprallig idag.



Nu är jag trött på att vara sjuk och det löser jag på allra bästa sätt genom att ignorera att jag hostar blod - nu kör vi!

onsdag.

Idag spöregnar det men jag är glad i alla fall. Jobbar hemifrån och ska till läkaren för att höra om rosslingarna i lungorna är någonting man borde äta medicin för, men annars så är det här Josefines dag. För min lilla favoritasiat tar studenten idag från Jensen och det ska firas med skratt och leenden! Visserligen får jag bylsa på mig enormt mycket kläder inför kvällens studentmottagning och sommarklänningen får hängas tillbaka in i garderoben men det ska bli väldigt trevligt i alla fall.

Igår firade vi Tobias som tagit studenten med champagne och lite plockmat innan jag och familjen åkte till Zink för att fira att lillebror gått ut nian. Vi åt tre rätters (löjromblinis, oxfilé och jordgubbar m. glass) och drack rödvin tills det blev alldeles för sent och då tog vi en taxi hem. En väldigt trevlig kväll med en väldigt trevlig familj!

give it to me. give in to me. give it.



Jag såg att Johan jublade "Mot Sheerwoodskogen!" på facebook och insåg att skatteåterbäringen är här. Det sitter fint må jag säga, och undra vad man ska unna sig nu? Här ovan är ett axplock av vad jag skulle kunna tänka mig att klicka hem från Net-a-porter.com.

tisdag.

Hej från sjukstugan, haha, jag tröttar ut er totalt med att varje dag berätta hur sjuk jag är men idag är jag hemma och knockad av sjukdomen - igen. Nu ska jag jobba, dricka litervis med thé och läsa nya ELLE med Drew Barrymore under vatten på omslaget. Jag tror att det är det bästa ELLE-omslag jag har sett i Sverige, helt fantastiskt. Ikväll så ska jag skjuta ihjäl febern med ett gäng alvedon för att först fira Tobias som har tagit studenten och sedan ut och äta med familjen för att fira att min lillebror har gått ut nian idag!

måndag.



Ibland har man tur, som när man hämtar ut de två sista biljetterna till en couturevisning. Eller när en god vän vill dela en alldeles för stor sallad med mig under lunchrasten. Och när man kommer hem och upptäcker att mamma lagar jättegod middag. Idag behövdes turen för med lite sömn i kroppen och flera timmars extrajobb så är det skönt när allt annat klaffar. Nu väntar Gossip Girl och telefonprat, puss!

bästa tjejkompisar, vännerhjärtan och höga hinder.

I natt hade jag väldigt svårt att sova. Jag låg vaken och vred och vände på mig fram till två-tiden någon gång. Jag provade med huskurer så som en kopp honungsvatten, jag provade med kemikalier i form av blå tabletter som lovar att man ska få sova och jag provade med att ligga och försöka tömma hjärnan på intryck. Tankarna snurrade i alla fall.


Efter att ha tittat på alldeles för många avsnitt av Gossip Girl under helgen så har jag kommit fram till att jag verkligen saknar att ha en bästa tjejkompis. Och då menar jag inte en nära vän utan en riktig bästa kompis. Jag saknar att ha någon som förstår mig utan och innan, jag saknar att ha någon man kan umgås med helt kravlöst, som respekterar men alltid ifrågasätter. Jag saknar att ha någon som vet hur allting är utan att behöva prata med mig, som känner på sig saker och ting. Jag vet själv att det är orimligt höga krav att ha på en vän men om man någonsin har upplevt en sådan vänskap så är det svårt att vara utan. För en sådan vänskap är som ett förhållande. Det är alltid stormigt och fantastiskt. Det finns så mycket svartsjuka, glädje, tårar och skratt. Och när det tar slut så gör det så fruktansvärt ont.


Jag hade en gång en riktig bästa vän men sedan tog det slut mellan oss. Ja, vi gled inte isär så som man gör med andra vänner, för det händer inte med bästa bästa vänner utan man gör slut. Vi grälade och slogs verbalt och sedan kände jag mig dumpad och jag misstänker ibland att hon kände samma sak. Jag skar mig så illa på allt glassplitter och alla taggar att när hjärtat tillslut läkte så blev det inte plats för någon ny bästa kompis.


Allt som oftast så är jag väldigt nöjd med alla fantastiska vänner jag har och min pojkvän, men ibland önskar jag att jag hade en bästa tjejkompis. Som igår natt, för bästa tjejkompisar kan man ringa mitt i natten när man inte kan sova, men det kan man inte riktigt göra med andra vänner - för då tränger man sig på, man stör deras sömn och man irriterar. En bästa tjejkompis svarar i telefonen och när man frågar om man stör så svarar hon: "Absolut inte, larva dig inte nu, men är det okej om jag slumrar till via telefonen?" Och det är klart att det är okej, för sällskapet finns där i alla fall.


när det spritter i benen och en fullbokad vecka.

Det spritter i benen av energi och jag vill ut och springa i natten men istället så måste jag sova och tillbaka till jobbet imorgon. Det är alltid såhär på försommaren, att jag får så mycket energi att jag aldrig vill sova. I veckan så är prio ett att bli frisk men det händer så mycket roligt att det där med sjukdomen får lösa sig i alla fall. Det blir två studentmottagningar och ett utspring, lillebror går ut nian och det innebär middag och drinkar, plus att helgen ser ut att kunna bli fin också. Det jag önskar mig nu är varmare väder och solbrända ben. Jag vill åka ut till landet och grilla med vänner, skratta hela natten och dricka rosévin, någon som är sugen?

Efter Gossip Girl-marathon hela veckan så såg jag sista avsnittet av säsong 2 idag. Det var fint, det går inte att förneka men samtidigt lite lamt. Men det är klart att det blir lite lamt, för det blir det alltid när motpoler får varandra. Det som är spännande att se är allt drama, det som är hjärtslitande och fantastiskt - inte det som är lyckligt. Precis som skvaller, för det mest smaskiga skvallret är alltid det som har gjort någon olycklig!

Och sist men inte minst: när man är sjuk har man mycket tid att lägga på ingenting alls, så som att titta på fina
håraccessoarer till exempel. Idag är jag besatt av hårband från Jennifer Behr, samt beiga naglar och Lolitablommiga klänningar.

champagne, glada leenden och en och annan vit studentmössa.

Fredag var all about champagne, Pradas och Whyred för min del. Och studentfirande såklart. Jag älskar att få klä upp mig för speciella tillfällen och spendera heldagar med att fira någonting. I fredags så åkte vi till Uppsala på förmiddagen för att se Chris springa ut från Mikaelskyrkan. Eftersom jag befann mig med hela familjen plus farmor så bestämde vi oss för lite sightseeing genom att äta bakelser på Ofvandahls innan vi gjorde ett snabbt stopp i Domkyrkan. Sedan åkte vi ut till Sunnersta för studentmottagning med bubbel, massor med godsaker och glada ansikten. Josefine anslöt efter ett tag och när vi hade ätit oss proppmätta så tackade vi för oss och begav oss mot Stockholm igen.




I Stockholm väntade söta Sofias mottagning i Mälarhöjden och där bjöds det på mer mat, mer bubbel och bål. När det började skymma och musiken skruvades upp en aning så tackade jag för mig och knatade hem med ett leende. Jag älskar studentmottagningar, jag älskar att äta och dricka gott och jag älskar att alla är så glada när det kommer till studenten!  

eu-val och sjukdomstankar.

Woho, det känns som om sjukdomen vänder! Idag är första dagen på en vecka som jag inte vaknar upp med ett nytt symptom, så det känns som om jag kanske kanske är på rätt väg nu. Idag är det EU-val och jag är faktiskt smått förväntansfull inför att få gå och rösta. Det är ingen hemlighet att jag ska rösta på Moderaterna men jag ska också kryssa Anna Maria Corazza Bildt. Jag bryr mig inte om vem du ska kryssa, men jag hoppas att om du har åldern inne och läser detta att du tar ditt förnuft till fånga och pallrar dig ner till vallokalen och röstar! Gärna på Moderaterna såklart!

Nu väntar en jättefrukost med ägg och bacon och sedan in i duschen för att försöka duscha bort lite av sjukdomen, därefter ut i solen, rösta och sedan kanske glass med någon vän!

spindelben och kokonger.

Ikväll har jag skrivit om spindellånga ben och armar och flickor som sover i kokonger. Jag blev väldigt inspirerad av Fur, men vi får se om jag utvecklar det mer senare. Jag ville mer skriva det här och berätta för mig själv, för att jag ska minnas att jag faktiskt skrev någonting i juni. Det händer väldigt sällan men när jag väl knåpar ihop någonting så kan jag inte låta bli att känna mig stolt.

lördag.

Okej, jag är lite lagom bitter över att jag är sjuk som ni kanske märker. Helgen eller ja, hela veckan blev inte som jag hade planerat utan dagen har ägnats åt tre saker: brittiska Vogue 2005/2006, Gossip Girl och godis. Kvällen kommer med största sannolikhet spenderas själv i soffan med Fur, Revolutionary Road och godis. Imorgon gissar jag på att jag kommer huggga in på Vogue 2006/2007. Känns hurtigt att läsa om modemagasin och inte bara titta på editorials, men vad gör man inte när man inte har någon bra bok att läsa och har drabbats av pest/svininfluensa/förkylning?

wtf.

Jag har feber och hostar blod. Det är nationaldag och jag hade hoppats på nya blusen, jeansshorts, Smaka på Stockholm och delta i folkfesten i stan. Istället ligger jag i sängen och tycker synd om mig själv.

le love and other amazing stories.



Jag är smått förtjust i kärlekspar i tv-serier och filmer. Det har funnits några bra kärlekspar genom tiderna så som Seth och Summer (OC), Noah och Allie (The Notebook) och Rose och Jack (Titanic). Men herregud, världshistoriens finaste kärlekspar måste ändå vara Chuck och Blair från Gossip Girl. Season 1 Episode 7.

det där med att ta studenten.

Den femte juni 2008 så klädde jag mig i vitt och tog studenten med pompa och ståt. Jag vill egentligen inte ta studenten för jag ville aldrig att gymnasieskolan skulle ta slut men när jag väl stod på skolgården med mina vänner så jublade jag som alla andra. Att ta studenten var en helt ny känsla, trots att jag hade smygövat mitt flakåkande både i ettan och tvåan, och det var helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv. Jag brydde mig inte om min klänning eller märket på champagne vi drack under champagnefrukosten i Humlegården. Jag brydde mig inte om flaket, eller om vad klasskamraterna sa när de höll tal inför klassen. Jag tror att studentdagen var den ända dagen i mitt liv som jag har låtit mig flyta med, sväva över marken på riktigt och allting ordnade sig, faktiskt. Vädergudarna var på min sida och champagnen var bubblig. Flaket var fantastiskt och talen lika så. Mottagningen var hektisk men absolut underbar och slutskivan var galen.




Just eftersom min egen student var så fantastisk så är jag lite avundsjuk på alla som ska få ta studenten imorgon. Chris tar studenten i Uppsala och det blir folkfest och Sofia och Jade springer ut från Östra Real. Imorgon ska jag skratta, kanske gråta en skvätt, träffa glada vänner och dricka bubbel - och det kommer bli fantastiskt!

min lillebror är så sjukt jävla het när han ska iväg på niornas bal ikväll. han ser ut som en riktig hjärtekrossare, i hugo boss såklart.


varning varning varning.

Herregud. Det är helt galet. Jag snorar så mycket att jag skulle fungera i en reklamfilm. Ni vet hann som nästan kvävs av sina egna snytpapper. Notera att jag aldrig snyter mig offentligt vilket resulterar i många vändor till toaletten. Och allt tack vare Nezeril som har gett omvänd effekt. Istället för att sluta vara täppt i näsan och kunna andas obehindrat så rinner det nu en störtflod av snor, konstant, och jag kan fortfarande inte andas. Great. Jag funderar på att sätta pappersnäsdukar i näsborrarna så som man gör vid näsblod så att jag ska kunna få jobba i åtminstone 5 minuter utan att snörvla.

onsdag.



Okej, idag var kanske inte riktigt min dag. Jag är supersnorig och har fått springa till toaletten på jobbet med jämna mellanrum för att stoppa snorflödet som rinner, ja - rinner ur min näsa. Idag har jag också varit irriterad på allt och alla som tycker att det är okej att behandla mig hur som helst. Undantaget var Sarah på lunchen som lyckades få mig att skratta. Resten av eftermiddagen har jag spenderat med att slänga telefonen i väggen, fällt en tår över Lauren Conrads sista The Hills-avsnitt och tittat på säsong ett av Gossip Girl. Knappt Chuck och Blair kunde pigga upp mig. Kvällens ljuspunkt var definitivt inbjudan till Kungliga Operans och NKs couturevisning i augusti. Det ser jag fram emot. Nu signar jag ut, och går och lägger mig för att se om morgondagen bjuder på bättre väder, bättre människor i min omgivning och mer skratt.

Och nej, jag är inte avundsjuk men herregud, Blondinbella ska bli författare och har ett förlag i ryggen. Dags att lämna landet.

pretend.

Idag gjorde jag någonting jag aldrig har gjort förut. När tillräckligt många hade kört över mig och jämnat mig med marken så lyfte jag min mobiltelefon och kastade den så hårt jag kunde rakt in i väggen. Batteriet flög ut och luckan föll av, men jag lyfte bara telefonen igen och kastade den än en gång rakt in i väggen. Och igen.

yum.




Foto: Hedi Slimane - Alex First Time 2009

bubbligt, tjejigt och ett platt fall.

Idag betalade jag för reklam. Helt medvetet gick jag in på Pressbyrån och plockade fram 10 kronor ur väskan för att köpa Bubblerooms nya magasin. Jag hade bestämda åsikter innan men köpte ändock tidningen för att försöka motbevisa mig själv. Omslaget behöver vi kanske inte diskutera - för det har Kicki Norman gjort alldeles utmärkt här. Men jag håller med henne, anlita en AD så slipper ni att omslaget ser ut som någonting jag har satt ihop i Paint.

Tidningen Bubbleroom fungerar som reklam för sajten Bubbleroom.se och består nästan bara av reklam för diverse märken du kan köpa på sajten. Missförstå mig inte, i vanliga modemagasin så promotas också annonsörernas produkter i redaktionell text men det är ovanligt att bara marknadsföra sig själv. Själva tanken är ganska så bra tycker jag, en modesajt, ett bloggnätverk, en mode/livstilstidning och en drös med Internetkändisar. Blondinbella pryder omslaget och Petra Tungården är redaktör. Alla streetstyle-bilder "råkar" vara på Petras bästa vänner och övriga features kretsar kring henne och hennes vänner. Det säljer säkerligen för hennes blogg är ytterst välbesökt, men det känns nästan lite fult att ta betalt för det. Petras starka sida må inte alltid vara det skrivna ordet utan att hon alltid tycks ha roligt. Bloggen består av en drös glada bilder på Petra med vänner, och livsglädjen smittar av sig genom skärmen. Däremot tycker jag inte att det fungerar lika bra i tryckt format, till skillnad från Michaela Forni från Stureplan.se och Nöjesguiden.

Vad Hugo Rehnberg tänkte när han gav sig i kast med det här projektet vet jag inte. Inte heller vet jag varför Viktor Barth-Kron kände att det var en bra idé att göra ett ganska platt personporträtt av Blondinbella, då hans texter annars är lysande. Min spontana tanke är att man behöver ta in någon som kan media på projektet som kan rädda upp det hela. I nuläget känns projektet stämplat: "vi saknar någon som kan det här med media" och "vi har en budget på 500 kronor".

Men 10 kronor är inte hela världen för att ha någonting att roa sig med på tunnelbanan på väg hem. Och nej, jag är varken utbildad mediekritiker eller är speciellt avundsjuk. Jag bara reflekterar över vad jag har sett och insett - att betala för reklam som inte ger annat än en fadd eftersmak i munnen är inte värt det.

american teen.

Igår kväll såg jag en dokumentärfilm som heter American Teen. Ni kanske har hört talas om den ifall ni är något så när intresserade av kultur för den var superhypad på Sundance. Filmen handlar om ett gäng ungdomar i Warsaw, Indiana, och hur det egentligen är att gå på high school. USA har nog lyckats med den bästa marknadsföringskuppen någonsin i och med alla glossiga high school-filmer/tv-serier som lurar tusentals ungdomar till det förlovade landet på andra sidan Atlanten varje år för att få uppleva the american dream på high school. Skillnaden är att det inte är så glossigt i verkligenheten utan de allra flesta är överviktiga, har fleecetröja och khakibyxor och tågräls i munnen. American Teen visar den riktiga bilden på ett charmigt och avdramatiserande sätt får vi den verkliga berättelsen om ett gäng ungdomar. Den påminner lite lätt om Juno och en film som jag tycker alla borde se när det regnar ute.

sjukling.

Dödssjuk idag, men det känns ganska vuxet att jobba hemifrån. Sitter i pyjamas och har jobbat sedan 08.00, det känns bra. Särskilt eftersom jag sov till 07.55 och sedan kopplade upp mig och började jobba. Hah. Det spöregnar utanför och nu ska jag äta glass i stora lass mot halsen och hoppas att jag frisknar till. Jag har inte varit sjuk sedan jag slutade på SIR i oktober och nu, när jag inte har tid att svara sjuk, så blir jag jättesjuk. Irriterade. Oh well, det finns inte så mycket att göra än att bara ta det lugnt och fundera på hur jag ska klippa mig. Jag är ruskigt sugen på att klippa mig kortare, som Kate Moss. Synd bara att mitt hår tar sisådär en livstid på sig att växa ut sedan. Nu febersvamlar jag, dags att jobba lite mer och äta B&J!

jag är för lat för att ta en egen bild, men här ser ni blusen med axlarna som jag pratade om.




H&M
idag. My chemical romance tror jag mina vänner, var det Emelie som satte etiketten på min jacka/kavaj i samma stil, kallar den här typen av kläder. Oh well. Jag älskar dramatiska kläder, fullkomligt älskar och den är ganska så fantastisk den här blusen och det känns fint att ha norpat en del av höstkollektionen redan i juni.

idag fick jag:

en svullen hals (nu kan jag inte äta). en blus med markerade axlar. penslar. och puderrosa rouge. nödvändigheter. och feber. la la la. det känns väl sisådär eftersom jag aldrig annars får feber - om jag inte är döende. vilket jag är nu. imorgon har jag en klipptid som jag bara måste gå på, så jag får hoppas att jag slipper dyka upp med glasartad blick och rödflammiga kinder.

nu: tv och tycka synd om mig själv.

idag vill jag ha:

puderrosa rouge. markerade axlar. hängande kedjor. mossgrön kavaj. mönstrad cocktailklänning. killer heels. ögonskuggor. och penslar. inspiration. grabbiga linnen. magtröja med axelvaddar. tajta kjolar. sidenshorts från acne. paljettbyxor. en hals som inte gör ont. en dunk rosé i parken med vänner.

måndag.

Ugh, sommarvärme i Stockholm idag med men min hals strejkar totalt efter de senaste veckornas sömnbrist och nu så kan jag knappt svälja. Vi får se om jag lyckas pressa ner någon mat under lunchen med Joos i Humlegården! Ingen träning men däremot så ska jag tröstshoppa efter jobbet ifall jag inte sjukdomen tar kål på mig först, puss!