konsumtionsmönster

Andrea höll ett fantastiskt tal igår på svenskan kring hur konsumtion ersatt religion i dagens samhälle. Alla metaforer, hur hon lekte med språket och budskapet var alldeles mitt i prick. Men framför allt fick det mig att tänka över mitt eget konsumtionsmönster. Hur jag shoppar och vad jag shoppar går helt i vågor. Som nu, när jag är stressad och måste plugga hela tiden, är jag grovt shoppingsugen. Jag vill helst fingra på alla fina plagg och sedan sitta på tunnelbanan hem med alla mina tunga kassar och vakna med träningsvärk i armarna dagen efter. Vad jag köper är mindre viktigt. Jag vill ha fina underkläder, linnen, t-shirts och klänningar. Det som är noterbart är att när jag väl inhandlat allt det jag vill ha för stunden så infinner sig känslan av noll inspiration. När jag ska matcha kläder på morgonen suckar jag högljutt och använder mina nyinköpta plagg konstant. För att sedan nästa veckan tröttna på det jag köpt. Å andra sidan. När jag är nöjd med livet och stöter på lagom utmaningar så är jag inte sugen på att shoppa. Jag strosar i butiker och inser att jag redan har allt jag vill ha. Min egen garderob hemma utgör då en stor inspirationskälla och jag kommer på nya, spännande kombinationer hela tiden.

Ni kan säkert gissa att jag är enormt shoppingsugen just nu. Men ikväll är det modevisning och Lova mumlade något om att man kan beställa kläder där. Oh, det skulle inte sitta fel med något nytt.



image625

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback