något jag förvarar längst in i hjärtat.

Speciella minnen förvarar jag längst in i hjärtats kammare, bakom klaffar och pulserande blod. Många av mina speciella minnen har med böcker att göra. Jag minns precis hur det luktade, vad jag kände och tänkte när jag läste en speciell bok. En sådan bok är serien om Anne på Grönkulla. Tre tummade pocketböcker har jag i bokhyllan om den rödhåriga pratkvarnen och fler böcker lånade jag på biblioteket om Anne, Matthew och Marilla i den pitoreska byn Avonlea.

Jag läste i DN imorse att det börjar en dramaserie i tre delar ikväll om just Anne. Ja, hon har varit mycket på tapeten de senaste halvåret i och med
Åsa Warnqvists avhandling om hur Lucy Maud Montgomerys böcker har påverkat det svenska folket och våra läsvanor.

Det ska bli spännande att återuppleva dessa speciella minnen och jag tror minsann att jag ska gräva fram mina gamla böcker och läsa dem återigen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback