vårsol och gubbsjuka.

Det är så härligt att våren är här! Livet känns så mycket lättare när solen värmer i nacken och det är ljust när man går upp på morgonen. Tredje dagen på rad nu med strålande väder och det känns verkligen i själen. Det firade jag idag med en sallad på chevre, parma och rödbetor på Fresco. Lokalen hade en ljudnivå som en ungdomsgård men maten var desto bättre. Dock hamnade ett medelålderspar bredvid mig och som vanligt så roade jag mig med att tjuvlyssna. Först var det bara lättsamt småprat över caesarsalladerna och sedan släppte kvinnan i Chaneljackan bomben: "Älskling, du vet hur vi alltid har sagt att vi ska vara helt ärliga mot varandra? Jag har en annan nu, och jag hoppas att jag kan ha kvar er båda. Du är så stark och trygg men XXX är så mycket mer viril och ungdomlig. Det handlar om att jämföra er två, utan ni kompletterar varandra så bra". Med andra ord tyckte kvinnan att det lät som en bra idé att behålla sin gubbe samt ha sin (unge) älskare vid sida om (älskarens exakta ålder blev dock aldrig fastställd). Mannen å andra sidan verkade inte uppskatta idén då han snart snyftade ljudlöst ner i servetten. Snart hade det lilla pappret blev genomskinligt att salta tårar och snor och där satt jag, precis bredvid paret och skruvade på mig.

Det brukar vara underhållande att tjuvlyssna men den här gången var det bara otroligt obehagligt. Inte alls som en lunch på Vapiano för inte så länge sedan då två män i 50-årsåldern satt och mumsade pasta pesto och diskuterade flickvänner. Den ena karln hade tydligen skaffat sig en ung snärta nu och problemen var självklart många. Hon var på tok för avancerad i sänghalmen, ville gärna ha småttingar och hade en enorm aptit på att vara vaken hela natten och hinka färgglada cocktails. Men tydligen så vägde hennes fasta kroppsdelar upp alla dessa bekymmer. Hah, där kan man snacka om gubbsjuka, men underhållande var det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback