nätpirater, enarmade banditer och miljoner.

Fyra män, ett års fängelse och 30 miljoner i skadestånd som ska betalas ut solidariskt. Fint byråkratspråk tycker jag då det med största sannolikhet blir Carl Lundström som får hosta upp kronorna. Något att reflektera över är att domen läckte ut redan igårkväll men att svensk media inte valde att rapportera om domslutet. Är det av respekt för rättsväsendet (som blev totalt överkört av de amerikanska bolagen) eller hade inte media lagt händerna på domen? Jag vet inte. Jag vet bara att jag redan imorse visste hur det låg till, innan domen kom kl. 11.

Vidare tycker jag att det är ett ganska rättvist straff, ur laglig synpunkt - man ska straffas för olaglig handling, men å andra sidan är ett år i fängelse enormt lång tid. Och hur ska dessa män som suttit klistrade framför dataskärmen större delen av sitt liv klara sig i ett fängelse där allt som tillhandahålls är analogt. Böcker, studier, målande av prickar på dominobrickor och långpromenader runt fängelsebyggnaden. Synd att inte Peter Sunde och de andra kan twittra från insidan - det om något vore spännande. Men vi får se vad Högsta domstolen anser, och om det blir en runda till EG-domstolen först. Det lär ta år, men det är inte mindre intressant för det. En annan aspekt är att Pirate Bay borde dra in runt 60 miljoner kronor bara det här året på Ipredator

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback