in the valley of elah och pecannötter.

Okej, jag somnade inte direkt efter middagen - men nästan. Jag har ätit pecannötter för en hel livstid. När vi väl hade återhämtat oss en aning från middagen tittade vi på In the Valley of Elah. Jag hyrde filmen eftersom omslaget såg ut att tilltala min pappa men förutom det så hyrde jag en jättebra film. Tommy Lee Jones gestaltar en pappa vars son försvinner när han kommer hem från Irak. Ett styckmord börjar rullas upp men det är inte den typiska polisfilmen utan tar upp mycket djupare konflikter än så. Pappan, en gammal yrkesmilitär måste se sin sons liv målas upp i dystra färger. Sonen som skändar offer och dödar barn i Irak - samtidigt som han stöter på alla de soldater som återvänder från kringszonen och inte klarar av att återanpassa sig till livet hemma utan mördar deras fruar, slår ihjäl deras hundar eller börjar ta alldeles för många droger. Vidare låter filmen oss ana den mörka sanningen bakom den glorifierade amerikanska armén. Hur man skickar iväg pojkar att slåss och döda för att strunta i dem när de kommer hem - så länge de inte råkar riktigt illa ut. Då skyddar man dem med lögner och uppgörelser för att inte deras öden ska smutskasta militären. En bra och gripande film som på ett lågmält vis berättar en sann historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback