människor och medmänsklighet

Jag är fördomsfull, precis som alla människor. Ikväll så besökte jag McDonalds efter min föreställning för snabba kolhydrater och salt. Eftersom Vasateaterns loger inte är utrustade med allt för många toaletter så var jag tvungen att snabbt smita iväg på McDonalds. I toalettkön stod tre alkoholiserade uteliggare. Varsin ölburk i handen, fettigt hår och lite för yviga gester. Alla tre besökte toaletten utan att betala och passade noggrant dörren eftersom den inte går att låsa om man inte lagt i en femma. Innan den siste mannen i sällskapet skulle gå in genom dörren så stannade han upp, log emot mig och pekade mot toaletten. Förbryllad och en aning skrämd stod jag kvar på min plats tills jag hörde hans röst: "Vill inte flickan gå före?". Jag tackade och gick in, medan mannen vänta utanför och såg till att ingen skulle öppna dörren. Den lilla gesten av mänsklighet förbryllade mig något enormt och resten av kvällen bannade jag mig själv för att jag är så trångsynt. För den mannen var fortfarande en människa med godhet i hjärtat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback