Les Amants du Flore

Igår gick filmen "De älskade på Café de Flore" eller som originaltiteln är; Les amants du flore, på TV och idag så såg jag inspelningen av den. Det var länge sedan jag berördes av en film på det sättet och jag måste bara skriva av mig litegrann.

Som vanligt vaknar författarådran i mig och hjärtat klappar alltid lite fortare när jag ser Paris. Jag vill slänga mig på ett plan och hyra en liten konstnärsateljé i Paris nu genast och sitta där med min skrivmaskin och knappa fram något ordentligt. Självfallet med rött läppstift på läpparna och en cigarett i mungipan.

Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir har alltid fascinerat mig men efter den här filmen ska jag ta mig ett besök på biblioteket och låna Äcklet och Det andra könet imorgon. Jag vill läsa mer, veta mer och inspireras mer. Och även om filmen säkerligen var vinklad till tusen så kan jag inte låta bli att hata Sartre lite grann som behandlade Simone så fruktansvärt illa med deras överenskommelse även om jag kan hålla med om att det kan verka lockande. Ha en kärlek och sedan leva loppan om nätterna. Inte överenskommelsen i sig när det kommer till sex utan snarare den friheten som kommer med. För frihet och att få en chans att andas är alltid viktigt och kanske viktigare för konstnärssjälar än andra som har lättare att rätta in sig i ledet.

Ett stort plus också för alla bra skådespelare och kul att se vackra Clémence Poésy som den förtjusande karaktären Lumi. Sedan måste jag säga att jag har lust att lägga mig under kniven eller åtminstone stanna inomhus resten av mitt liv för precis som vanligt är fransyskor på film andlöst vackra. Mjölkvit hy, svallande mörka lockar och röda läppar. Jag vill också, men i nästa liv kanske.

Ska bli spännande att se den andra franska filmen som Sartre och de Beauvoir som börjar ikväll och avslutas imorgon. Missa inte "I passionernas tid" som börjar ikväll på SVT kl. 22.25!

Kommentarer
Postat av: Sandy

Men hörrudu Isabelle, det är inte som att du ser så pjåkig ut, jag skulle vilja ta och påstå att du är mer än vacker!

Postat av: Bells

Sandy: oj nu blev jag glad!

2008-01-09 @ 18:31:28
URL: http://bells.webblogg.se
Postat av: hanna

Åhå, visst är den bra?! :)

Tyvärr var inte I passionernas tid alls lika bra tyckte jag (sett den än?) men den var ändå bra. Jag ska nog också ta mig en tur till biblioteket för att hitta Det andra könet (eller låna den av farmor). Håller föresten med dig om Clémence Poésy, så vacker, och kul att se henne i en roll där hon faktiskt fick göra något, för annars har jag bara sett henne i Goblet of Fire.

Har du några tips om man vill veta mer om Simone och Sartre för jag har precis upptäckt detta spännande par?

2008-01-11 @ 04:11:29
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se
Postat av: Bells

Hanna: Jag håller med ang. "I passionernas tid", den var inte alls lika bra. Jag vet inte riktigt vad det var som var så fel med den men den föll mig inte riktigt i smaken.

Vet faktiskt inte, så jag har nog inga direkta tips. Jag ska försöka läsa lite Beauvoir nu hade jag tänkt. Hon har skrivit en självbiografi tror jag?

2008-01-13 @ 22:20:15
URL: http://bells.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback