årskrönika 2007

Januari började med en smäll. Det var timmarna efter 12slaget på nyår, det bästa nyår jag upplevt vid den tidpunkten med middag hemma hos LovaSödermalm. Mycket gott att dricka, dans och roliga tal men främst underbara människor. Nästan direkt efter det kom Chris hem från USA efter 18 dagar ifrån mig och vi åkte ut till landet och bara myste i ett par dagar innan skolan satte igång. Som vanligt i januari blev jag lite deppig. Det är någonting med nya år och nya måsten som gör januari så tungt men trots det hann jag med flertalet roliga kvällar och mysiga stunder.


Februari fortsatte i samma stil som januari men med ett brett leende på läpparna. Det började ljusna och det hände mycket roliga saker. Det var Alla hjärtans dag som för första gången firades utan bittra tjejkompisar och istället med tända ljus och tre rätters middag. Sedan började kompisarna fylla 18 år och det resulterade i party. Månaden avrundades med en helg i Dalarna, Djurås tillsammans med pojkvännen.


Sedan kom mars och sportlov. Förutom att jag precis som hela våren lyckades bli dödssjuk gång på gång var mars en fantastisk månad. Våren rullade in tidigt i Stockholm och fler roliga tillställningar fyllde kalendern och fick slåss med skolarbetet som ständigt hängde över mig i tvåan på gymnasiet. Det var cocktailpartyn, 18årsfester och olika events. När jag inte brottades med Franz Kafkas "Processen" så planerade jag min 18årsdag som gick av stapeln helgen 23-24-25 mars. Det var firande i dagarna tre och jag levde livet. Att fylla 18 år var härligt. Inte för att gå ut på krogen utan snarare för den frihet som äntligen kom.


I april fick vädergudarna plötsligt fnatt och det blev +20grader och skinande sol. Jag svävade återigen på molnen. Det var 6 månader med pojkvännen, påsklov, fler 18års fester och mycket plugg. Att april sedan slutade med matförgiftning så att jag missade valborg i Uppsala var ett stort minus då jag svimfärdig fick ta tåget hem till Stockholm och missa alla festligheter. Trots det så kändes hela våren som att gå i ettan på gymnasiet igen - jag var odödlig.


Maj var någon form av mellanmånad då jag var sjuk mycket och pluggade. Hade dansuppvisning med Kühlers Vasa teatern vilket var roligt. Annars var det lite tidiga och svinkalla grillfester och en spårad MSU Östra Real-middag då det var god mat och mycket sång då vi mestadels stod på stolarna.


Sedan kom juni och det var studenttider. Det var återigen varmt ute och glada leenden överallt. Stressigt och svettigt var det att hinna till alla utspring, mottagningar och flakturer men roligt var det. Vi grillade utomhus både med klassen på Mariaberget och i Uppsala och badade i Billys pool efter amerikanska bruncher i hans trädgård. Skolavslutningen och vistelsen på mitt land var kaosartad och ingenting jag längre väljer att prata om då jag fick se den sanna sidan av många av mina vänner den natten. Annars fortsatte festandet med att Chris fyllde år, efter hysteriskt firande tog vi en lugn midsommar i Dalarna hos min släkt bland folkdräkter och dragspel.


Juli blev en hektisk månad. Jag hann knappt besöka mitt landställe utan istället var jag i Marbella med familjen. Tennisveckan i Båstad med Vici och dansade sönder fötterna och tittade på tennis medan vi kurerade baksmällan med mer vin. Därefter tog Jade sitt pick och pack och flyttade till USA något som vi alla fällde ett par tårar över men hon försvann med dunder och brak åtminstone efter en hejdundrande avskedsmiddag på East. Samtidigt som jag försökte vila upp mig från festligheter innan nya festligheter passade jag och Chris på att göra massor med saker vi aldrig gjort förut vilket resulterade i att vi drack mjöd, gjorde sylt och besökte Tierp. Sedan var det återigen dags för mig att packa väskan och åka till Zakynthos med Sarah, Johan, Josse och Ronnie. Något som inte heller får glömmas bort är att Harry Potter and the Deathly Hallows äntligen kom ut denna månad.


Augusti innebar en resa till USA till Chris pappa i Savannah. Läskigt som satan men otroligt roligt att bo hemma hos en annan familj och äntligen få se Chris sydstatsrötter. När vi inte solades oss på Tybee åt vi krabbor eller fyndade Marc Jacobs plagg i downtown. Antagligen sommarens absoluta höjdpunkt och en resa jag aldrig glömmer.


Hösten blev desto mer komplicerad än den soliga och lätta våren. Jag började i trean på gymnasiet och plötsligt infann sig ångesten inför vuxenvärlden. Fler och fler fyllde 18 år och det blev mycket krogrundor och födelsedagsfester varvat med filmkvällar och ett besök i Djurås. Inte så mycket plugg men mycket ångest över skolarbetet. Återigen som alla höstar räckte tiden aldrig till och jag gled ifrån fler och fler något som alltid är jobbigt. Förutom pojkvännen och jag som firade 1 år tillsammans. Annars precis som under hela året blev det en del MUF, en del dramatik och mycket skratt och leenden som pressades in i ett tajt tidsschema.


Såhär i efterhand när jag reflekterar över året så är jag mer än nöjd. År 2007 var ett fantastisk år då jag växte ännu mer som människa och försökte återigen att sätta mig själv i främsta rummet, alltid. Hela våren bestod av festande och soliga leenden. Sommaren var enormt hektisk men otroligt rolig och spännande och hösten mörk och nedtyngd med solglimtar. Det nya för året var att för första gången är att jag har haft pojkvän hela året, det känns bra. Året har varit fantastiskt på alla sätt men ändå påfrestande och jag hoppas att år 2008 når upp till förväntningarna och blir ett ännu bättre år, om det är möjligt.


Kommentarer
Postat av: Amelie

Jag har också skrivit en årskrönika...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback