vad finns egentligen bakom pannbenet?

Det självklara svaret är givetvis hjärnan - men ibland kan man tvivla. Jag har hållit mig från att blogga om att Riccardo Campogiani har avlidit till följd av fredagens händelse. Mina skäl är goda för jag tycker att det brukar kännas smaklöst att läsa om folks sorg i diverse bloggar, en massa RIP och liknande kursiverade texter då de allra flesta inte var mer en ytligt bekant med pojken. Men efter dagens alla diskussioner kan jag inte hålla mig.

Någon som förundrar mig och har fått tankeverksamheten att snurra är media och alla vuxna personers reaktion över händelsen. Finns det gatuvåld? Frågan har ställts många gånger och jag blir lika chockad varje gång. Svaret är så självklart. Jag har rört mig mycket runt om i Stockholm och (nästan) varje gång jag har besökt en hemmafest har det någon gång under kvällen brutit ut ett bråk/slagsmål/dispyt. Jag har sett det, och många som jag känner har hamnat mitt i allting, främst killar. Om man öppnar en dagstidning är det vanligt att läsa allt från en notis till ett dubbeluppslag kring ungdomsvåld. Jag är uppvuxen i en på ytan lugn villaförort men där det förekommer gatuvåld titt som tätt. Det är antagligen bara tur att ingen jag känner har drabbats svårt. Men jag kan inte förstå varför alla vuxna blir så chockade. Det är en mycket tragisk händelse som har inträffat men misstänkte ingen att det skulle ske för eller senare? Efter dödsmisshandeln på Kungsgatan sa man att det aldrig skulle få inträffa igen, men det gjorde det. Har ingen förutspått samhällsutvecklingen? Har ingen sett att det skulle komma att hända igen?

Det diskuteras mycket i skolan kring det här och krisgrupper finns på de allra flesta gymnasieskolor men mest pratas det bland eleverna. Ingen förstår de vuxnas chock, och ingen förstår gärningsmännens handlande. Det handlar om barn som slår ihjäl ett annat barn. Var någonstans gick det egentligen snett?
På fredag är det manifestation på Sergels torg som de allra flesta verkar veta. Själv ska jag försöka se till att möta upp MUF vid riksdagsbron för att delta. För att visa att det inte är okej med gatuvåld. För att visa att det krävs en förändring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback