måndag: sarah 18

Idag fyller min pingla Sarah 18 år vilket ska firas - hela veckan. Men det mjukstartar ikväll med drinkar och stilettklackar på Clarion Hotel. Kir Royal för hela slanten med andra ord! För att helt bryta trenden tänker jag inte publicera någon gammal bild på henne nu utan försöka föreviga henne med kameran ikväll.

Skolan är allt som oftast meningslös. Sorgligt men sant men ibland så inträffar fullträffar som diskussionen kring lycka idag på religionskunskapen. Jag var halvsovande men det var först när jag hörde den sjunde idiotiska kommentaren kring lycka som jag ryckte till. Visst alla människor resonerar olika, bla bla bla vissa är materialistiska och andra inte, bla bla bla. Men jag resonerar mer såhär: lycka kan delas in i två grupper som kan kallas för den grundläggande lyckan och topparna. Man kan likna allt vid ett snöre. Den grundläggande lyckan får snöret att ligga rakt och består oftast av att man har hälsan i behåll, ekonomin flyter på och man har mat för dagen. Om man endast räknar detta som lycka så känns livet genast målat i gråa nyanser. Därför finns även topparna. Dessa kan bestå av allt möjligt. En trevlig middag, att man är nykär eller kanske en ny klänning. Det är topparna som får oss att sväva på moln och får oss att orka vidare. Grundlyckan bara finns där (hos de allra flesta av oss). Men det är självfallet bara så jag resonerar. Ett liv i avhållsamhet och ett försök att utplåna det existensiella lidandet är ingenting för mig.

Puh, nu måste jag plugga lite till innan det först blir balett och jazz på Kühlers och sedan drinkar!


Kommentarer
Postat av: Josefine

För det första så bör det finnas tre alternativt, alltså en motsvarighet till topparna.
För det andra så borde inte att vara nykär och köpglädje vara i samma kategori, då den ena är en psykisk känsla medan den andra styrs av kroppen och dess substanser
Gud vad jag låter grinig, förlåt!

Postat av: Bells

Josefine: motsatsen till topparna är olycka, alltså bör det inte finnas med då jag endast talar om lycka och välbefinnande, men om det ska vara en korrekt jämförelse så ja. angående nykärlek och köpglädje så anser jag att de borde finnas med i samma kategori då vi talar om toppar. Båda ger oss tillfällig glädje, även om det handlar om olika typer av glädje. Förövrigt så styrs väl både köpglädjen och nykärleken av kroppen och dess substanser? Det pumpas endorfin i kroppen då man inhandlar något nytt, och när man är nykär?

2007-10-01 @ 18:15:33
URL: http://bells.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback