ett inlägg om en väska

Lyxkonsumtion - den nya folkhälsoboven? 

I dagens SvD Kultur läste jag två intressanta artiklar kring den hetsiga "Väskdebatten" och sedan jag även diskuterat det med nära och kära känns det som det är dags för mig att yttra mig i skrift.  

Lyxkonsumtionen i samhället har blivit ett problem och tas upp i Sisela Lindbloms bok "De skamlösa" och blivit ett omdiskuterat ämne på bussen, kring matbordet och i dagstidningen. Självklart är det i Sverige som alla kulturnissar väljer att rasa över den ofantliga konsumtionen av kläder, väskor, skor och dylikt medan man utomlands redan har accepterat detta fenomen och inte upprörs till den grad som vi gör här i Norden. Att sedan hela debatten är vänd mot kvinnor är det inte heller någon som väljer att reagera över då det räknas som okej för män att punga ut extrema pengar på nya bilar och surroundsystem till plasma-TV:n i vardagsrummet.

                  Det talas om föräldrar vars barn går i grundskolan och har tvingats ta lån för att kunna köpa märkshandväskor till sina småttingar vilket kan knyta ann till debatten för ett par år sedan då Maria Elementar förespråkade skoluniform för att minska pressen på föräldrarna och segregationen som uppstår bland ungdomar med olika bakgrund. Självfallet tycker jag att det är befängt att föräldrar ska nedlåta sig att ta lån för att kunna ge sina barn allt vad de vill ha och det är otroligt bortskämt av barnen att bara peka och få då de med största sannolikhet är medvetna om familjens ekonomiska situation. Men jag ser inte heller något fel i att föräldrar skämmer bort sina barn, det är upp till varje enskild individ att välja vad man vill göra med sina pengar.                 

Om man tjänar pengar och gör rätt för sig i samhället, försörjer sin familj, arbetar, skattar och sköter sina plikter är man fullt berättigad att göra vad man vill för den summa pengar som blir över varje månad. Har man pengar över och känner för att köpa en Hermès Kelly-bag i krokodilskinn har man rätt till det. Jag förespråkar varje enskild individs rätt i samhället vilket även inkluderar att man har rätt att styra över sin egen ekonomi. Ingen har rätt att sitta och döma ut personer på kultursidorna i dagstidningarna över ens val för i slutänden handlar allt om prioritering. Väljer man att prioritera att skänka pengar till Läkare Utan Gränser är det självfallet nobelt men väljer man att köpa en dyr handväska eller kanske investera i ett nytt flashigt kök så är det precis lika okej.

                   Jag hoppas innerligt att liberalismen ska genomsyra debatten och att en fläkt från höger ska blåsa bort alla pessimistiska kulturskribenter som väljer att klanka ner få masskultur som väskdesign. För mig är en väska ett hantverk och lika berättigad till sin plats i samhället som en skapelse av van Gogh. Det är dags att vi svenskar slutar vara så snabba med att döma ut folk med mindre moraliska intressen.

För att avsluta debatten så vill jag referera Belinda Olsson och helt enkelt konstatera att porrindustrin fortfarande omsätter mer pengar än väskindustrin. Män är fridlysta och vi kvinnor får ta skulden i årets i särklass mest sexistiska debatt.

Kommentarer
Postat av: hanna

håller verkligen med dig om det där sista. kanske inte så fullt att det är lika "okej" att skänka pengar till välgörenhet och investera i ett nytt kök, men det beror väl på att vi står lite olika du och jag, rent ideologiskt. jag tycker det är sjukt att "väskdebatten" blivit så omfattande. det finns betydligt viktigare grejer att diskutera.

och hade jag nog med pengar (och tålamod att stå på den långa väntlistan) för att kunna skaffa mig en birkin, så skulle jag utan tvekan göra det istället för att skänka dem, så jag lever verkligen inte som jag lär, haha.

Postat av: Bells

Hanna: äntligen någon som kommenterade inlägget, jag som hoppades på en hetsig debatt! Verkligen konstigt att det har blivit en sådan stor grej men samtidigt sexistiska debatter brukar locka många läsare och skribenter att yttra sin åsikt!

2007-04-23 @ 15:56:42
URL: http://bells.webblogg.se
Postat av: Matilda

Vad skall man säga? Jag satt bara o nickade under hela tiden när jag läste igenom din text, du har så rätt i det du skriver! Detta för inte vidare debatten, men kände endå att jag var tvungen att kommentera. Du är otroligt duktig och det är ett rent nöje att läsa dina texter :) Fortsätt så!

2007-04-23 @ 17:31:11
URL: http://matildans.webblogg.se
Postat av: Bells

Matilda: tack så mycket!

2007-04-23 @ 17:35:42
URL: http://bells.webblogg.se
Postat av: Sandy

Att det är få personer som kommenterat ditt inlägg beror med största sannolikhet på att de flesta sympatiserar med dina påstående, och så även jag. Jag finner det fullständigt absurt att man inte ska få lägga sina ihoptjänade pengar på precis vad man vill utan att behöva försvara det - oavsett om man väljer att spendera otaliga tusenlappar på en väska eller en cykel är det upp till var och en. Vi lever i ett välfärdssamhälle där varje individ bestämmer över sig själv och så länge man fullgör sin plikt gentemot staten, bland annat genom att betala skatt, bör ingen annan kunna yttra ett ord om vad man ska göra med resten av pengarna.

Något jag finner aningen komiskt är ditt exempel på att föräldrar verkligen tar lån för att köpa exklusiva klädesplagg/accessoarer till sina barn. Exklusivitet är något alla inte har råd med och har man inte det bör man inte förnedra sig på ett sådant sätt som att ta lån för att kunna spela med eliten. Att man ens får för sig tanken bevisar bara att barnet ifråga är herre i huset och det är ju bara så fel... Vill barnet ifråga svänga sig med dyra ting såsom en splitterny Louis Vuitton-väska hade en bra förälder (med ekonomisk begränsning) sagt: OK, fine, så länge du betalar den själv.

Personligen finns det få saker jag uppskattar som exklusiva kläder och, speciellt, väskor men inte skulle min pappsi fått för sig att köpa en väska för 10,000 kronor till mig, däremot skulle han utan problem betala en resa för samma pris till mig. Där handlar det om prioriteringar som allt annat i livet (och lucky me slipper undvara dyra väskor då jag har ett jobb där jag tjänar mina egna pengar - hade någon bitter människa någonsin nämnt vad jag ska göra med de pengarna hade jag fullständigt tappat besinningen).

Det blev visst ganska långt men det hettar snabbt till när det handlar om egna inkomster och vad man bör göra med pengarna.

2007-04-23 @ 17:42:24
URL: http://sandysblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback