so much more than a piece of fabric

Hittade modefrågorna här:

1. Hur viktiga är kläderna för din identitet?
Kläder är extremt viktigt för min identitet och jag står fast vid att det är viktigt för allas identitet även om kanske inte alla har tänkt på det. För mig är inte kläder bara en bit tyg att skyla kroppen med utan ett konstverk. Det går inte att komma ifrån alla signaler som du omedvetet/medvetet sänder ut via en viss typ av kläder. Folk uppfattar dig på ett visst sätt och hinner dömma dig redan innan du öppnat munnen - enbart baserat på hur du ser ut och för dig. Med andra ord går det inte att komma ifrån hur extremt viktigt kläder är för ens identitet.

2. Uttrycker du dig annorlunda från dag till dag beroende på sinnesstämning, etc?
Absolut. Kläder speglar vem du är som person och med andra ord även vilket humör du är på. Jag tänker omedvetet på färgval när jag vill förstärka en viss sinnesstämning.

3. Hur mycket använder du kläder för att passa in?
Beroende på situation. Som privatperson bryr jag mig inte det minsta vad jag sätter på mig för att passa in men vid viktigare tillfällen är det klart att jag anpassar outfit efter tillfället. Exempelvis; jag påminde mig själv att sätta på mig en knälång kjol och hudfärgade strumpbyxor när jag träffade Kronprinsessan trots att jag egentligen anser att det inte finns mycket som är så fult som genomskinliga strumpbyxor.

4. Hur mycket använder du kläder för att få bekräftelse?
Det kan jag inte svara på. Jag har inte reflekterat något djupare i om jag i vissa sammanhang klär mig för bekräftelse eller inte, men jag skulle inte säga att jag gör det överlag då jag har en tendens att välja/kombinera plagg annorlunda. Men självklart skiner jag upp som en solstråle när någon påpekar att jag är snyggt klädd.

5. Hur mycket använder du kläder för att utmärka/få makt?
Kläder som uttrycker din identitet ger dig en omedveten maktfaktor. Fashion is power, det går inte att komma ifrån.

Jag skulle gärna se att Josefine och Emelie svarade på de här frågorna!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Önska kan man ju alltid göra ;) BU

Postat av: jennie

när träffade du vickan? like your blogg. fast med tanke på hur vår värld ser ut är jag lite trött... men men.

2006-11-23 @ 22:59:45
Postat av: Josefine

Jo, ja... det kommer svar lite senare!
(Har just kommit hem från skolan och är trött! Hata att ha idrott i Bromma hallarna)

2006-11-24 @ 18:07:06
URL: http://josefines.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback