Briljanta människor och nätter.

Jag har en stark faiblesse för briljanta människor. Med briljanta människor menar jag inte enbart "lyckade" människor utan extraordinära människor, spännande människor.
Det finns ingenting jag är så rädd för som att hamna fast i en slentrianmässig vardag i framtiden med ett nedgånget radhus i förorten, Volvo och en man som har ett Svensson-jobb och dyker upp efter att ha hämtat barnen ifrån dagis exakt klockan 18 varje kväll när middagen står framdukad i karotter på köksbordet. Aktuellt på TV och sedan krypa ner med öronproppar och ögonbindel i dubbelsängen och undra var alla bra år tog vägen. Det är min värsta mardröm.

Har ni aldrig stött på en briljant människa vet ni med största säkerhet inte heller vad jag talar om, för det finns inte en mångfald av människor i en stad som Stockholm som har den speciella auran runt omkring sig. De flesta briljanta människor jag stött på bor inte i Stockholm, inte heller i Sverige för briljanta människor bygger sällan bo. Jag älskar den typen av rastlösa människor som i morgonbitti lika gärna kan vakna upp i Nice efter ett infall av längtan bort.
Jag må vara naiv som tror att det rastlösa livet är det bästa. Att människor som alltid är på väg någonstans är lyckligare än människor som är fast i den gråa vardagen.
Jag kanske är oskuldsfullt blind som trivs bäst om nätterna. Blinkade lampor, varma sommarvindar och smått ostadig under klackarna, det är då jag trivs som bäst. Jag vill släppa ut håret och dansa som jag aldrig dansat förr till tunga house-toner. Dagarna är bara en väntan på alla briljanta nätter.

Jag är en konstnärssjäl och kanske är det därför jag dras till det dunkla och spännande. Till personligheter du sällan träffar eller kan skriva om, för allt blir så platt på ett papper. Ingenting är platt om nätterna. Då är allting fullt av liv, glitter och glamour.
Jag älskar briljanta böcker, skrivna av briljanta människor och må läsa en hel hög av crap också som alla försök till glamour-chic-lit. jag har i min bokhylla men det är nog bara Per Hagman och hans böcker om det rastlösa livet som tilltalar mig. Jakten på något så vilt som pilgrimsfalkar och ytterligare en natt utan slut. Rädslan för att bygga bo och känna hur rötterna slår sig ner, fast.


briljant
Gemma Ward har också svårt att stå stilla...

Jag är kanske ingen briljant människa själv, för briljanta människor blir aldrig blasé trots att de sett hela världen och upplevt allt man kan uppleva så lyser fortfarande oskulen i deras ögon när nattens mörker sänker sig ner över oss. Jag jet-set:ar världen runt och suger upp intryck och sparar minnen längst bak i huvudet men är på tok för ung för att leva det livet jag vill. Men det finns andra människor som jag i min bekantskapskrets som aldrig nöjer oss, som aldrig har passat in i den inrutade vardagen Östra Real erbjuder oss. Jag bara längtar efter studenten och liver därefter. Stå på egna ben utan föräldrar som försörjer mig och ta alla besparingar ifrån Schweiz och slänga mig iväg på närmaste plan emot Rivieran och ljumma sommarnätter.

Briljanta människor har alltid en plan, ett mål att uppnå och kan gå över lik för att uppnå det.
Imorgon bär det av till USA för att besöka släktingar och vänner, knyta kontakter och försöka stilla mitt ständiga behov av rörelse. Det är bara att packa resväskan igen.

Kommentarer
Postat av: alexandra

ha en rolig vistelse i USA, låter spännande!

Postat av: Michaela

Jag instämmer till fullo!
Ha det så trevligt i USA :)

2006-07-30 @ 19:25:36
URL: http://tiredofhangingaround.blogg.se/
Postat av: Camilla

Du skriver bra! tycker som dig.

2006-07-30 @ 19:30:48
URL: http://www.camillasehlin.blogg.se
Postat av: Linnéa

Du har verkligen gåvan att skriva, om du fortsätter så här så hoppas jag att vi kan få läsa artiklar av dig i DN lr SvD i framtiden :)

2006-07-30 @ 21:55:55
Postat av: Bells

Linnéa: tack, dina ord värmde extremt mycket!
Det är mitt mål i framtiden att bli en seriös journalist :)

2006-07-31 @ 09:56:11
URL: http://bells.webblogg.se
Postat av: Emelie.

Grymt bra hun, jag vet vad du menar och känner precis som dig, du är briljant i mina ögon.

2006-07-31 @ 18:02:36
URL: http://e1989.blogg.se
Postat av: klara

väldigt, väldigt bra skrivet! :-)

2006-07-31 @ 22:15:12
URL: http://klarasofia.blogg.se
Postat av: anna

hoppas det är okej att du står med på min blogg ;)

2006-08-01 @ 13:41:32
URL: http://annaofsweden.blogg.se
Postat av: Linneá

Haha, härligt! Siktar man högt så hamnar man oftast högt med. Och drömmar är faktiskt till för att uppfyllas, så ett stort lycka till! Och ha en härlig vistelse i staterna med :D

2006-08-01 @ 14:47:43
Postat av: Mickis

Jag kände verkligen igen mig i texten som var underbart skriven btw. Din blogg blir bara bättre och bättre!

2006-08-01 @ 17:37:39
Postat av: carro

visst jag håller med dig om mkt av det du skriver.. men man är inte "tråkig" eller inte en briljant människa fastän om man inte flyger o far överallt.. alla har inte besparingar från Schweiz, tyvärr=/ Om jag hade det skulle jag ha varit borta för länge sen ;)nu ska jag ändå flytta till en annan stad o börja plugga på universitet (tog studenten i juni) o det är det längsta jag kan komma men jag är på väg nånstans o jag är jäkligt nöjd med det =D

2006-08-03 @ 13:57:27
Postat av: Gustav

Av någon okänd anledning hittade jag hit just in time. Är i Schweiz at the moment och har tappat både visionen och kreativiteten. Detta fick mig på nya tankar! I like! Tackar och bugar.

2006-08-08 @ 22:40:20
Postat av: Sofie

Ett av dina bästa inlägg och kan bara hålla med Linnéa om att det skulle vara jätte roligt att se dig i SvD eller DM :)

Lycka till!

2006-08-13 @ 18:38:26
Postat av: Ströbloggläsare

Ärligt talat. Det här var nog det mest prentetiösa jag läst på väldigt många år. För att bli en bra journalist krävs ett uns av självdistans, det är nog bra att försöka klippa in det någonstans om man vill ha ett jobb där skrivande ingår.

2006-08-20 @ 14:25:31
Postat av: Acke

Lyssna inte på Ströbloggsläsare!!
Han har ingen aning om vad han pratar. DU är bäst, oavsett vad någon annan säger. Stå på dig, gör din egen grej och var dig själv. Bara så kan du bli en briljant människa. Varje dag vaknar jag och springer till datorn för att kolla om ytterligare ett inlägg har författats i ditt namn. Jag är nämeligen en människa som behöver inspiration för att skina. Den inspirationen får jag från dig!

/din vän

2006-08-21 @ 00:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback