"första gången jag var i storstan ägnade jag hela eftermiddagen åt att åka rulltrappa"




Inspirerad av gårdagens filosoferande om landsorter och uppväxt så gjorde jag en snabb demografiskt överblick över mindre samhällen norr om Uppsala dit jag och bekanta har anknytning. Vi pratar om samhällen som har färre antal invånare än vad min stadsdel i Stockholm har, kring 12 000 invånare. Vi pratar om städer/byar med lika många invånare som gick i min grundskola, kring 1 000 stycken. Vi pratar om orter som inte har Mc Donalds eller H&M men kanske har ett Lindex och hör och häpna - Max. Orter som inte har rulltrappor, som inte har biografer, som inte har mer än ett gymnasium, som inte har infralampor på uteserveringarna eftersom det inte finns några uteserveringar annat än en rökruta på kvarterskrogen. Det är så pittoreskt, så charmigt att jag dör lite grann.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Välkommen till Piteå, fast här har vi faktiskt HM...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback