ROMA IN MY HEART

Italien var lovely! Hittills hade jag bara besökt den pitoreska alpbyn La Thulie (precis vid franska gränsen) när det kommer till antal besök i det stövel-formade landet så att åka till Rom var trevligt!
Såklart blev det en aning sightsing även om min familj inte är så kulturellt intresserade vilket lätt kan bevisas med att vi gjorde
Vatikanstaten på ca. 10 minuter utan att ens besöka Sixtinska kapellet, skamligt. Däremot tog vi den längsta turen av Colloseum och Forum Romanum som fanns att välja, det vill säga 1 timme i Colloseum och 3 (!!!) timmar ute i smällhetan vid Forum Romanum. No offence men när man har sett raserade tempel och hört guiden tala om Napoelons förstörande av det italienska kulturarvet i så pass många timmar så blir man en aning trött. Tackar vet jag light-sightsing så som ”The time capsel”, vilket var Roms motsvarighet av Cosmonova+skakande vagnar man satt i, mycket mer min typ trotsallt.
Well, I sound like the flakiest girl ever men jag uppskattar kulturbitar också, i lagom dos. Andra turistställen som besöktes var såklart Fontana di trevi och ”Spanska trappan” där man kunde sitta i solskenet och bara njuta.

Shoppingen däremot var superb! Ingen hade berättat för mig att man kunde hitta så många originella plagg och skinnskor för en billig penning i Italiens huvudstad. För i Sverige glider alla omkring i samma kläder men i Rom kunde man köpa handsydda t-shirts som bara finns i 1 exemplar och Chloé-liknande klänningar som endast producerades i ett fåtal exemplar på den förträffliga butiken Iron G, min favorit. Annars var shoppingdisktriket kring Via Condotti en favvo och den gigantiska Emilio Pucci-butiken var en solklar favorit, precis som den megastora Gucci-butiken vilket fick mig att inse mer och mer att Sveriges Gucci-butik inte har någonting av värde, alls. Och skobutiker fullkomligt vimlade det av, yesyesyes, haha, Jade hade varit i himmelriket och so was I.
Besökte min första outlet också. Jag har alltid haft gigantiska fördomar mot ställen som Barkaby och alltid trott att det var total andrahandssortering som var helt misskapt men inte alls (i alla fall inte i Rom) eftersom Roberto Cavalli klänningar och D&G-skor ifrån sommarkollektionerna fanns i butikerna i det lilla "köpcentrumet", och visst blev lite shopping där med.


Maten var delicious. Jag ska aldrig mer äta Sveriges Iran-bakade-pizzor (grov generalisering) någon mer gång, så sant som det är sagt. För vem kan motstå en pizzaslice i solskenet på Piazza Navona? Och att låta AmEx sköta alla bordbeställningar är verkligen någonting att tipsa om istället för att låta en virrig concierge sköta alls, för nu hamnade vi på precis rätt restauranger för min familjs smak.

Vädret var kanske bäst trotsallt. Konstant solsken och ca. 20 grader i skuggan vilket gjorde att vi sprang omkring i t-shirts och stora solglasögon och bara njöt av det perfekta vädret. Helt annat än svensk vår, även om Italienarna verkade frysa och gled omkring i dunvästar, galningar.
Angående italienare så kan deras snygga klädstil bestående av Prada, Missoni, Gucci & Dsquared verkligen lura dig, för glöm inte att under ytan göms en slemmig Flavio i allihopa!

Well, det var UNDERBART i Rom och bilder på alla mina shoppingfynd kommer senare!


CIAO BELLAS!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Låter härligt! :D

Postat av: Vanja

Jag som funderar på att ta en tur till Rom, nu gjprde du mig ännu mer sugen :)

2006-04-17 @ 22:15:22
URL: http://chubban.blogg.se
Postat av: Jade

Åh Bells. Ska kanske ta och blogga om min resa jag med? :)

2006-04-17 @ 22:37:21
URL: http://lyxpiinglan.blogg.se
Postat av: Jen

Välkommen hem, Härligt att det blev lyckat !!

2006-04-17 @ 22:48:03
URL: http://jenny.kullin.blogg.se
Postat av: Bells

Caroline: det var det :)

Vanja: rom är definitivt värt ett besök.

Jade: yes please.

Jen: thanx

2006-04-17 @ 23:11:23
URL: http://bells.webblogg.se
Postat av: Hannah

Stockholms Gucci butik är INGENTING!!! Du har så rätt så!

Tacka vet jag Gucci på Sloane street; härliga tre stora våningar... Och det är inte ens störst i London, Guccis största butik i Europa ligger ju i den underbara staden...

2006-04-18 @ 00:32:25
Postat av: sara

bilder på fynden! :D:D

2006-04-18 @ 09:32:18
Postat av: Bells

Hannah: yesyes

Sara: bilder kommer, antagligen till helgen

2006-04-18 @ 18:33:55
URL: http://bells.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback